Startspärr och nytt nyckelhölje

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ironheadmike
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre jun 26, 2009 8:18
Ort: Ume

Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av ironheadmike » tis nov 13, 2018 11:23

Tänkte bara göra ett inlägg över vad som hände då jag bytte till ett nyckelhölje från wish :)

Efter byte startade inte bilen (en grand Vitara -04 bensinare). Efter lite fipplande så inser jag att startspärren inte ligger i elektronikdosan där dörröppningen finns utan den sitter i själva höljet. Om jag lägger det gamla höljet bredvid startlåset så startar bilen. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det då startspärren sannolikt är ingjuten i plasten!

Är det någon som vet om det bara är en magnet eller är det verkligen något kodat i nyckeln?

Som sagt mest upplysningsvis ifall någon råkar ut för samma problem!

/Micke
Suzuki Grand Vitara 2004
Golf Alltrack -16, Järnsporrebobber 71:a, Panshovel chopper 58:a

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av MrHawk » tis nov 13, 2018 12:57

Är kodat o ingjutet i höljet ja. Fick betala 500 kr på en Suzukiverkstad för att få två nycklar inkodade i datorn. Men då hade jag ju riktiga nycklar.
I aim to misbehave

EvaF
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 01, 2019 8:57

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av EvaF » tis mar 19, 2019 20:58

Hej! Hoppar in här lite!
Jag har en Suzuki grand vitara -99.
Man har kommit fram till att det är fel på nycklarna till bilens tändlås, jag hade hängt upp dom på en magnettavla och tydligen ska detta gjort att nycklarnas kod försvunnit. Man har också sagt att kostnaden för en omkodning ska ligga på minst 5000? Det är ju inte ens vad bilen är värd idag! Och både bil och nycklar måste in på verkstad. Närmaste Suzuki verkstad ligger 8-9 mil härifrån pch att bogsera den dit........ Vart vänder jag mig för att lösa detta? Tacksam för hjälp!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av Iznogoud » ons mar 20, 2019 12:06

5000Kr låter väl högt, 1500Kr skulle jag tro är mer rimligt då det inte tar lång tid att koda in nycklarna.
Vet att Suzuki är knöligare än andra att koda, men bör ändå inte handla om mer än 30 minuter på verkstad om alla nycklar och fjärrdosor finns med bilen.

Behöver nycklarna bytas ut, ja då närmar vi oss de nämnda 5000 kronorna...

Bärgning ingår väl i försäkringen, annars bör det väl finnas någon med en trailer i närområdet?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

EvaF
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 01, 2019 8:57

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av EvaF » ons mar 20, 2019 20:03

Tack för svar!
Kan vilken verkstad som helst klara detta, elller är det Suzuki verkstad som gäller? Det som är oturligt för mig är att bilen endast har sk garage försäkring(kallar folk här det för i alla fall) jag har ju inte kollat vad som gäller för den, men kanske bör göra det. Detta hände för över ett år sedan, så jag ställde bara av bilen och sökte mig en annan tillfällig bil, i förhoppningen att suzukin skulle gå att fixa. Har bytt en givare som sitter på övre delen av motorn, mot torpedväggen(minns inte vad den hette) men det hjälpte inte. Så de som höll på med bilen sa att det beror på nyckeln.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av Iznogoud » tor mar 21, 2019 9:44

Generellt sett är det bara auktoriserad suzukiverkstad som kan koda om nycklarna då bilspecifika koder är inblandade som "bara" Suzuki har tillgång till.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

EvaF
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 01, 2019 8:57

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av EvaF » tor mar 21, 2019 11:47

Fick tips om att köpa ettbegagnat lås med tiihörande nyckel, men måste nyckeln forfarande kodas om mot bilen då?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av Iznogoud » tor mar 21, 2019 14:17

Ja den måste kodas mot bilens databox, eller startspärren som kan finnas i separat box
Om separat box kan den tas från donatorbilen, men den är oftast så inbyggd att det är svårt att komma åt den, av uppenbara skäl...
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

EvaF
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 01, 2019 8:57

Re: Startspärr och nytt nyckelhölje

Inlägg av EvaF » tor mar 21, 2019 16:02

Okej! Tack så mycket för hjälp! 😊

Skriv svar