Samurai A-traktor

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ChefBobo
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 25, 2018 15:49

Samurai A-traktor

Inlägg av ChefBobo » fre jan 18, 2019 13:08

Hej!
Jag har just besiktat dotterns Samurai SJ413 som A-traktor.

Jag delar gärna med mig härav mina erfarenheter till den som är intresserad :)

Jag monterade en varvtalsregulator, i kombination med en "induktiv givare" för hastighetsbrytning, H-versionen från Loh electronics. Denna monterade jag i en aluminiumlåda som de även säljer till detta. Montera regulatorn med relä, som finns som tillbehör från Loh electronics.
Tändspolen monterades inne i lådan och det var enkelt att borra hål i den mjuka metallen med en hålsåg. Lådan skruvade jag fast med originalskruvarna på tändspolens fäste på torpedväggen.
För varvtalssignal till regulatorn fick jag löda in mig på en stator i generatorn och det var ganska enkelt och det förklaras bra i manualen till varvtalsgeneratorn. Loh Electronics har föredömligt bra support och mycket bra och detaljerad monteringsanvisning.

Hastighetsgivaren monterades på ett vinkeljärn ovanför och med avläsning på bultarna på utgående kardan, direkt efter fördelarlådan. Alla kablarna drog jag i plasthöljen från Biltema och stripade med "kattstrypare", snyggt, effektivt och godkänt av besiktningsmannen.

För att klara 10km/h på 3/4 av maxvarv på lägsta växel fick jag dreva om fördelarlådan med en 4:16 "stenkrypar sats" från RoadlessGear.com som jag beställde smidigt via ebay.

http://suzuki.roadlessgear.com/samurai- ... e-gear-set

Den kommer med en utförlig manual så att den normalhändige lätt kan dreva om. Detta gav mig ca 8 km/h på 1.an låg och möjlighet att behålla växlarna 1-3.
Jag har varvtalsbrytning på 1900 varv och det räcker som tomgång och blev godkänt. Men om hastighetsgivaren ballar ur och varvtalsregulatorn bara bryter på varvtal, som inte kan ställas för lågt, går bilen för fort. Jag fick därför spärra 4:an och 5:an och går nu på lågt fint varv på 3:an som högsta växel. Jag "loppade fast" en bricka på 3/4:ans växelförararm så den inte går fram till fyran och förlängde armen på 5/backen ca 12mm så den inte går bakåt i läge för 5:an. Ganska enkelt ingrepp, fast lådan måste ut :) Fördelarlådan lämnades intakt, förutom omdrevning så det finns tillgång till hög och låg samt fyrhjulsdrift.

Det går även att montera "siamese twinstick" på fördelarlådan (ZuksOffRoad.com) så kan man köra på lågväxel 2-hjulsdrift. För att detta skall fungera tar du bort spärrkulan som sitter mellan växelförarna i fördelarlådan när du ändå har plockat isär för omdrevning.

Jag hade bra löpande kontakt med besiktningsingenjören på Besikta som var mycket hjälpsam och trevlig. Han gav mig råd och anvisningar på hur han måste förhålla sig till regelverket och jag visade och diskuterade alla detaljer med honom flera gånger innan han gjorde den godkända regbesiktningen.

Hytten är tvåsits "Targa" med påsvetsad bakvägg och flaket och allt annat är original.
Länkar:

https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... -kora-i-30

https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... 146x222x55

https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... sregulator

https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... tiv-givare

http://www.zuksoffroad.com/ZOR-Siamese- ... _1622.html

http://suzuki.roadlessgear.com/samurai- ... e-gear-set