Grand Vitara II höjning (bak)

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » tor apr 25, 2019 6:54

Hej
Ny här på forumet.

Jag är ägare till en GV 2.4l 169hk-09 med 9000km på mätaren. Jag hade turen att köpa ett ex i bra skick som körts av ett äldre par som "fin" bil.

Jag använder idag GVn som bruks/äventyrsbil. Jag har monterat extraljus (infällt), dragkrok och investerat i mer riktiga däck (conti crosscontact). På takräcket sitter en åretrunt monterad takbox och en mindre vattentank.

Eftersom bilen ofta körs med ganska mycket last så upplever jag att den säckar bak lite mer än vad jag skulle vilja. Dragkroken med lasthållare har varit i marken ett par gånger vid lite "brantare" uppförslut.

Till min fråga:
Är det en bra idé att höja bilen bak med tex spacers för att få lite bättre markfrigång? Stötdämpare och fjädrarna är inte slut utan är i bra skick, så de vill jag gärna ha kvar. Höjning helst utan att behöva justera campervinklar m.m.

Fram är det inge problem alls. Utan jag upplever en obalans med bakvagnens höjd.

Höjning runt om går helt bort för då kommer jag inte in i mitt garage.

Är det smart att göra så på en 4x4 bil? Riskerar jag obalans när den går lätt lastad?
Senast redigerad av 4 dackplagaren, redigerad totalt 0 gång.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 797
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av gubbstrutten » tor apr 25, 2019 11:50

Hej däckplågaren och välkommen till forumet. :D
Har din bakfjädring "säckat" är det inte fel att höja motsvarande vad den sjunkit ihop + några mm med puckar.
Blir det allt för stor skillnad fram och bak, d v s höjning bak, mot vad tillverkaren avsett får du lite förändrad framvagnsgeometri.
Främst är det styrspindellutningen (castervinkeln) och därmed försprånget som ändras något.
Vilket i sin tur påverkar bilens "styrvillighet" in i och ut ur en sväng.
Kanske ingen större betydelse när man väl vant sig.

En lågbudgethöjning på max 30 mm är att såga ut ringar ur plastskärbrädor och placera ovan fjädrarna.
Vanligt förekommande vid HooDoo-höjning på Niva.
Har jag runt om på min Suzuki sedan några år utan problem.

Grattis till, enligt min mening, en av marknadens bästa bilar. :tumbup:

Ps. Var inte blyg utan berätta var du har dina bopålar :lol: Ds.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » tor apr 25, 2019 14:50

Tack för det svaret gubbstrutten. Uppdaterat var min bopåle står någonstanns.

Jag kolla på en budget höjning, sett rätt många Ebay spacers till GVn, eller om jag svarvar till några själva i nylon eller liknade matrial

Vet någon om vad det skall vara för original höjd på bilen med fabrikshjul m.m.?

Jag är förbannat nöjd med bilen i övrigt, det enda att anmärka på att den är klenare än vad jag hade trott på låga varv (4H) med den raka 4 an, men det löser man med att gasa mera. Helt fantastiskt framkomlighet med fördelarlådan i låg, misslyckades tom att köra fast i vintras på helt opolgade skogvägar.

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » tor apr 25, 2019 22:21

Mätt lite höjder på min GV.

Nu när den står olastad utöver takbox och vattentank.
Med nya 225/65 R17 däck så mäter den från mark till skärmkant.

Fram 810mm
Bak 790mm

Är det någon som kan jämnföra/ bekräfta höjder?

Hittade ett spacerskit från Italien som såg väldigt gediget ut.

https://shop.traction4x4.it/en/coil-spa ... nd-vitara/

Torde ge 820mm bak. Är detta inom GVs toleranser?

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Re: Grand Vitara III höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » mån maj 13, 2019 17:05

Uppdatering.

Klickade hem ett sånt här kit i ett svagt tillfälle med några öl i kroppen.
https://shop.traction4x4.it/en/coil-spa ... nd-vitara/

Skall bli roligt att testa.

Men först blir det att laga en läckande differential som läcker ur packboxen till drivaxeln för vänsterbak. Upptäckte detta när jag var under för att inspektera mina bak stötdämpare som ser lite kexiga ut.

Efter rengöring runt diff och påfyllining av olja (diffen var halvfull) så konstateras läckage från packbox. Har protokoll på att det ska ha bytts olja i samliga lådor och diff för 1200 mil sen men jag är tveksam att någon ens har rört de pluggarna sen den var ny.

Är det någon som vet ifall lagringen kan ta stryk?

Användarvisningsbild
RedNek
Rutinerad
Inlägg: 372
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Grand Vitara III höjning (bak)

Inlägg av RedNek » tor sep 05, 2019 20:50

"Grattis till, enligt min mening, en av marknadens bästa bilar. :tumbup:"
Citat: Gubbstrutten

Kan hålla med, nog saknar jag min Vitara från -91 men min nuvarande Grand VItara från -05 är riktigt trevlig att köra.
Tar sig fram lika bra fast med bättre komfort.

Välkommen till forumet
Mvh/RedNek
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » tis jan 21, 2020 18:02

Uppdatering:

Det tog ett par månader för att (fjäderförspännings-,)höjningsdistanserna skulle hitta hem. Diverse italienska fraktfirmor som skulle prata med postmord gjorde att paketet snurrade omkring ute i transportrymden. Men plötsligt så landande det hos mitt lokala ombud,

Installationen av de bakre fjäderdistanserna gick bra. Tur att jag på eget bevåg hade köpt fjäderspännare för att på min NGV så går det INTE att bara lossa de bakre stötdämparna och vikta ned axeln för att få ut fjädern. Utan det krävdes en duktig komprimering för att få ut få ut fjädern och en ännu större komprimering för att få dit fjädern igen.

Slutsatsen efter ett par månaders körning är att bilen är betydligt trevligare med en höjning bak.
Lite data mätt från mark till skärmkant.

Innan höjning med nya 225/65 R17 däck så mätte den från mark till skärmkant.

Fram 810mm
Bak 790mm

Efter "30mm" höjning med preload spacer:

Fram 810mm (+/-0mm)
Bak 830mm (+40mm)

Nu står det på listan att stoppa i förspänningsdistanserna i de främre fjäderbenen.

På önskelistan står även nya lite större hjul. 225/75 R16 då GVn behöver allt markfrigång den kan få.
Än så länge så står det mellan Conti CrossContact ATR eller OPEN COUNTRY A/T PLUS. Någon som har erfarenhet från nämda däck eller har något annat förslag?

https://www.continental-tyres.com.au/ca ... ontact-atr
https://www.toyotires.eu/tire/pattern/o ... ry-at-plus

I övrigt så kan jag meddela att jag är nybliven ägare till ett taktält och har fantasier att börja med "lätt/budget-overlanding".

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 797
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av gubbstrutten » ons jan 22, 2020 8:43

dackplagaren skrev:
tis jan 21, 2020 18:02
Uppdatering:

Det tog ett par månader för att (fjäderförspännings-,)höjningsdistanserna skulle hitta hem. Diverse italienska fraktfirmor som skulle prata med postmord gjorde att paketet snurrade omkring ute i transportrymden. Men plötsligt så landande det hos mitt lokala ombud,

Installationen av de bakre fjäderdistanserna gick bra. Tur att jag på eget bevåg hade köpt fjäderspännare för att på min NGV så går det INTE att bara lossa de bakre stötdämparna och vikta ned axeln för att få ut fjädern. Utan det krävdes en duktig komprimering för att få ut få ut fjädern och en ännu större komprimering för att få dit fjädern igen.

Slutsatsen efter ett par månaders körning är att bilen är betydligt trevligare med en höjning bak.
Lite data mätt från mark till skärmkant.

Innan höjning med nya 225/65 R17 däck så mätte den från mark till skärmkant.

Fram 810mm
Bak 790mm

Efter "30mm" höjning med preload spacer:

Fram 810mm (+/-0mm)
Bak 830mm (+40mm)

Nu står det på listan att stoppa i förspänningsdistanserna i de främre fjäderbenen.

På önskelistan står även nya lite större hjul. 225/75 R16 då GVn behöver allt markfrigång den kan få.
Än så länge så står det mellan Conti CrossContact ATR eller OPEN COUNTRY A/T PLUS. Någon som har erfarenhet från nämda däck eller har något annat förslag?

https://www.continental-tyres.com.au/ca ... ontact-atr
https://www.toyotires.eu/tire/pattern/o ... ry-at-plus

I övrigt så kan jag meddela att jag är nybliven ägare till ett taktält och har fantasier att börja med "lätt/budget-overlanding".
Hade du lossat på krängningshämmaren och släppt ner den (och bakaxeln)?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » ons jan 22, 2020 22:15

Nej. Det gjorde jag inte pga. lathet/dumhet.
Jag pratade med en märkesmek som insisterade att det gick jätte bra att byta fädrarna utan att släppa ned axel och krängningshämmarna. Jag tittade i min repbok för GV som sa samma sak. Men inte på min kärra. Nu sitter de där iallfall bara framvagen kvar.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 797
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av gubbstrutten » ons jan 22, 2020 23:11

dackplagaren skrev:
tis jan 21, 2020 18:02
Uppdatering:

Det tog ett par månader för att (fjäderförspännings-,)höjningsdistanserna skulle hitta hem. Diverse italienska fraktfirmor som skulle prata med postmord gjorde att paketet snurrade omkring ute i transportrymden. Men plötsligt så landande det hos mitt lokala ombud,

Installationen av de bakre fjäderdistanserna gick bra. Tur att jag på eget bevåg hade köpt fjäderspännare för att på min NGV så går det INTE att bara lossa de bakre stötdämparna och vikta ned axeln för att få ut fjädern. Utan det krävdes en duktig komprimering för att få ut få ut fjädern och en ännu större komprimering för att få dit fjädern igen.

Slutsatsen efter ett par månaders körning är att bilen är betydligt trevligare med en höjning bak.
Lite data mätt från mark till skärmkant.

Innan höjning med nya 225/65 R17 däck så mätte den från mark till skärmkant.

Fram 810mm
Bak 790mm

Efter "30mm" höjning med preload spacer:

Fram 810mm (+/-0mm)
Bak 830mm (+40mm)

Nu står det på listan att stoppa i förspänningsdistanserna i de främre fjäderbenen.

På önskelistan står även nya lite större hjul. 225/75 R16 då GVn behöver allt markfrigång den kan få.
Än så länge så står det mellan Conti CrossContact ATR eller OPEN COUNTRY A/T PLUS. Någon som har erfarenhet från nämda däck eller har något annat förslag?


https://www.continental-tyres.com.au/ca ... ontact-atr
https://www.toyotires.eu/tire/pattern/o ... ry-at-plus

I övrigt så kan jag meddela att jag är nybliven ägare till ett taktält och har fantasier att börja med "lätt/budget-overlanding".


Cross Contakt ATR har jag aldrig hört talas om.
TOYO Open Country M/T har jag mycket god erfarenhet av, ett alldeles utmärkt terrängdäck som enligt min mening slår Cooper STT, BFG KM2 och Kumho - men INTE Interaco Super Swamper TSL, som i sin tur är oliiiidigt på landsväg.
Cooper Discoverer A/T har jag haft på 5 olika 4x4-bilar = Nissan Terrano II, Mazda Tribute V6 3.0 Automat, Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Lada Niva samt slutligen på min nuvarande Suzuki Jimny. Efter att har provat många olika däck så är min uppfattning att Cooper Discoverer A/T är ett "mittimellan-däck" = varken bäst på vare sig motorväg eller offroad. Men definitivt bästa kompromissen om man inte behöver vara snabbast genom cirkulationsplatserna eller vara värst spenaten.

Min erfarenhet av däckköp vill rekommendera dig att köpa nya däck från dackonline.se av flera skäl.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

dackplagaren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 24, 2019 18:00
Ort: Stockholm

Re: Grand Vitara II höjning (bak)

Inlägg av dackplagaren » ons jan 29, 2020 22:21

gubbstrutten skrev:
ons jan 22, 2020 23:11

Cross Contakt ATR har jag aldrig hört talas om.
TOYO Open Country M/T har jag mycket god erfarenhet av, ett alldeles utmärkt terrängdäck som enligt min mening slår Cooper STT, BFG KM2 och Kumho - men INTE Interaco Super Swamper TSL, som i sin tur är oliiiidigt på landsväg.
Cooper Discoverer A/T har jag haft på 5 olika 4x4-bilar = Nissan Terrano II, Mazda Tribute V6 3.0 Automat, Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Lada Niva samt slutligen på min nuvarande Suzuki Jimny. Efter att har provat många olika däck så är min uppfattning att Cooper Discoverer A/T är ett "mittimellan-däck" = varken bäst på vare sig motorväg eller offroad. Men definitivt bästa kompromissen om man inte behöver vara snabbast genom cirkulationsplatserna eller vara värst spenaten.

Min erfarenhet av däckköp vill rekommendera dig att köpa nya däck från dackonline.se av flera skäl.
Tack för tipsen gubbstrutten!

Det här med däck är inte helt lätt. Jag vill ha något som fungerar bra i skogen och även bra på vägen då GVn även är min bruksbil och inte kan bli ett offroad monster. Men däcket ska vara stryktåligt då jag kör på mycket sten samt stabilt nog att kunna sänka trycket utan att sidoväggarna tar stryk. Gärna tysta och se någorlunda oggro ut.
MT däck går bort och LT med då jag behöver inte den stela stommen. Jag har ett par Nokian Nordman 7 Suv i 225/75 R16 (3% större än original) som är helt riktigt trevliga som vinterdäck och jag känner att jag behöver några sommarsvålar som matchar.
Jag skulle säkert kunna få plats med 235/75 R16 men de tar troligen i skärmen vid maxflex.

Hetaste kandidaten hittils är Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure i 225/75 R16 108T XL https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ ... ATADV.html
Någon som provat?

Skriv svar