Hej
Har en Jimny -99 som framhjulen glappar på, om man hissar upp bilen med framhjulen fritt i luften och tar tag i däcket uppe och nere och ”jocklar” så glappar det. Är det lagren som sitter i ”bollen” som är slut? Isåfall behöver man byta kingpinsen med? Ska snart riva ner och byta packningen o stålringarna som sitter innanför ”bollen” då det läcker gammal fett. Ska byta båda sidor.
//Tommie
Glapp i framvagn
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: fre mar 07, 2014 20:09
- Ort: Fårbo (Oskarshamn)
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Glapp i framvagn
Ursäkta kanske o t och att jag slår in öppna dörrar - men...……
Var år tjugohundratre eller fyra spekulant på en något begagnad Jimny.
Rådfrågade auktoriserade återförsäljarens verkstad, Torvalla Bil på Murmästarvägen i Skärholmen, om svagheter/defekter på Jimny.
Man sade då att erfarenheten av Jimny, som sålts i "massor" som tidningsutdelarbilar, var just att "king pin" hade begränsad livslängd.
Märkligt, eftersom konstruktionen i princip varit densamma sedan SJ 410, och king pin där inte varit överrepresenterade i reparationshänseende, vad jag känner till.
Har för övrigt ägt 3 Samuraier, och f n en Jimny - , utan "king pin-problem".
Enligt vad jag fattar av Suzukis verkstadshandbok är "king pin-läget" justerbart.
D v s man minskar tjockleken på "shimset" mellan king pin och styrspindeln.
Jag kan dock inte finna att det i reservdelskatalogen finns olika shims för king pin.
Vet inte om första årsmodellerna av Jimny var speciellt utsatta för glapp i king pin.
Skulle vara intressant att veta andras åsikt om king pin på småsukkor i allmänhet och tidiga Jimny i synnerhet.
Skedde någon konstruktionsförbättring på tjugohundratalet.
Eller var det bara tidningsbilarnas extrema mängd start/stopp på kort sträcka som "knäckte" en mängd Jimny.
Har tidigare i annonser läst att vita högerstyrda Jimny av de första årsmodellerna varit överrepresenterade vad gäller "tvåor" på styrspindellagringarna.
Bemöt gärna mitt inlägg.
Var år tjugohundratre eller fyra spekulant på en något begagnad Jimny.
Rådfrågade auktoriserade återförsäljarens verkstad, Torvalla Bil på Murmästarvägen i Skärholmen, om svagheter/defekter på Jimny.
Man sade då att erfarenheten av Jimny, som sålts i "massor" som tidningsutdelarbilar, var just att "king pin" hade begränsad livslängd.
Märkligt, eftersom konstruktionen i princip varit densamma sedan SJ 410, och king pin där inte varit överrepresenterade i reparationshänseende, vad jag känner till.
Har för övrigt ägt 3 Samuraier, och f n en Jimny - , utan "king pin-problem".
Enligt vad jag fattar av Suzukis verkstadshandbok är "king pin-läget" justerbart.
D v s man minskar tjockleken på "shimset" mellan king pin och styrspindeln.
Jag kan dock inte finna att det i reservdelskatalogen finns olika shims för king pin.
Vet inte om första årsmodellerna av Jimny var speciellt utsatta för glapp i king pin.
Skulle vara intressant att veta andras åsikt om king pin på småsukkor i allmänhet och tidiga Jimny i synnerhet.
Skedde någon konstruktionsförbättring på tjugohundratalet.
Eller var det bara tidningsbilarnas extrema mängd start/stopp på kort sträcka som "knäckte" en mängd Jimny.
Har tidigare i annonser läst att vita högerstyrda Jimny av de första årsmodellerna varit överrepresenterade vad gäller "tvåor" på styrspindellagringarna.
Bemöt gärna mitt inlägg.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.