Glapp i framvagn

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TurboTompa
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: fre mar 07, 2014 20:09
Ort: Fårbo (Oskarshamn)

Glapp i framvagn

Inlägg av TurboTompa » tor aug 01, 2019 19:56

Hej
Har en Jimny -99 som framhjulen glappar på, om man hissar upp bilen med framhjulen fritt i luften och tar tag i däcket uppe och nere och ”jocklar” så glappar det. Är det lagren som sitter i ”bollen” som är slut? Isåfall behöver man byta kingpinsen med? Ska snart riva ner och byta packningen o stålringarna som sitter innanför ”bollen” då det läcker gammal fett. Ska byta båda sidor.
//Tommie

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Glapp i framvagn

Inlägg av gubbstrutten » fre aug 02, 2019 8:53

Ursäkta kanske o t och att jag slår in öppna dörrar - men...……
Var år tjugohundratre eller fyra spekulant på en något begagnad Jimny.
Rådfrågade auktoriserade återförsäljarens verkstad, Torvalla Bil på Murmästarvägen i Skärholmen, om svagheter/defekter på Jimny.
Man sade då att erfarenheten av Jimny, som sålts i "massor" som tidningsutdelarbilar, var just att "king pin" hade begränsad livslängd.
Märkligt, eftersom konstruktionen i princip varit densamma sedan SJ 410, och king pin där inte varit överrepresenterade i reparationshänseende, vad jag känner till.
Har för övrigt ägt 3 Samuraier, och f n en Jimny - , utan "king pin-problem".
Enligt vad jag fattar av Suzukis verkstadshandbok är "king pin-läget" justerbart.
D v s man minskar tjockleken på "shimset" mellan king pin och styrspindeln.
Jag kan dock inte finna att det i reservdelskatalogen finns olika shims för king pin.
Vet inte om första årsmodellerna av Jimny var speciellt utsatta för glapp i king pin.

Skulle vara intressant att veta andras åsikt om king pin på småsukkor i allmänhet och tidiga Jimny i synnerhet.
Skedde någon konstruktionsförbättring på tjugohundratalet.
Eller var det bara tidningsbilarnas extrema mängd start/stopp på kort sträcka som "knäckte" en mängd Jimny.
Har tidigare i annonser läst att vita högerstyrda Jimny av de första årsmodellerna varit överrepresenterade vad gäller "tvåor" på styrspindellagringarna.

Bemöt gärna mitt inlägg. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar