Sida 1 av 1

Kamrem ?

Postat: mån aug 05, 2019 8:50
av Gunta
Hej! Har en Suzuki Samuraj 1989 med G13A motor. Hade koll på att från 11 1988 så skall kamremmen ha 88 kuggar. Döm om min förvåning så sitter det en med 89 kuggar i bilen. Hon som hade bilen innan hade bytt kamrem året innan jag köpte bilen.
Kan dom ha satt in fel rem? Går bilen, eller blir den bara slö som min alltid varit?

Re: Kamrem ?

Postat: mån aug 05, 2019 12:16
av jonte_malmö
Vet inte just på en Suzuki, men bytte till mig en V70 turbo som de satt fel rem på, det gjorde att hjulen till kammarna kuggade typ "en kugg fel" och den startade, gick och lät inte konstigt. Men den var slö, svårstartad varm, rök och tvekade vid gaspådrag. Jag plockade ner, ställde allt rätt och satte en ny rem. Blev som en ny bil. Och det är en 5cyl 20v. :tumbup:

Re: Kamrem ?

Postat: mån aug 05, 2019 17:16
av Iznogoud
1 kugg fel så blir motorn slö i bästa fall, behövs inte mycket för att ställa till det för motorstyrningen/timingen.

Re: Kamrem ?

Postat: ons aug 07, 2019 12:33
av gubbstrutten
Tänker jag fel - eller???? :vetej:
Om det är lika många remkuggar på sidan utan remspännare med 88 eller 89 kuggars rem så spelar det väl ingen roll hur många kuggar det finns på remspännarsidan - eller hur????
Enda problemet kan vara att remspännaren "inte räcker till". :roll:
Men å andra sidan blir det lättare att montera remmen - inte sant? :lol:
Tror jag, som bl a bytt kamrem på en 98:a = samma motor som ts har.
Arbetet går att gör på under timmen.
Man behöver inte demontera kylaren! 8)

B t w så har jag aldrig räknat kuggarna på Suzukikamrem. :|

:tumbup:

Re: Kamrem ?

Postat: tis nov 05, 2019 16:10
av RedNek
Om det är lika många remkuggar på sidan utan remspännare med 88 eller 89 kuggars rem så spelar det väl ingen roll hur många kuggar det finns på remspännarsidan - eller hur????
Enda problemet kan vara att remspännaren "inte räcker till


Borde bli så..
Har aldrig funderat på det, men när du nämner det så :lol: