Sj413 funderingar för framaxel fjädring..

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Sj413 funderingar för framaxel fjädring..

Inlägg av Samuraien » ons okt 30, 2019 20:00

Tänkte trolla lite med framaxeln, vad kan man hitta på? har ett par höjda bakfjädrar liggandes som jag tänkte sätta fram.
Det blir ju "R.U.F" men bör man göra en "shackle reverse" samtidigt då? eller en sådan där "missing link"? Kan man kombinera det på något kul sätt så bilen flexar bra?

Tips mottages hjärtligt.

Nu sitter det 1.5" höjframfjädrar med 2" shacklar. = Vingligt!
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sj413 funderingar för framaxel fjädring..

Inlägg av klirre » fre nov 01, 2019 7:16

Hej.
Jag kör bakblad fram tillsammans med schackle reverse och är grymt nöjd med tanke på att det är blad. Flexar riktigt bra tycker jag. Däremot hade jag skippat missing link då bilen tenderar bli mer vältningsbenägen i sidlut.

Mvh
If in doubt, Flat out!

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: Sj413 funderingar för framaxel fjädring..

Inlägg av Samuraien » sön nov 03, 2019 18:22

jasså, blir den? trodde faktiskt det skulle bli tvärtom med missing link, att man får ner hjulet längre å få mer stöd.

Svårt när man kollar Tuben, finns en uppsjö av olika lösningar å alla tycker deras är bäst.
Har du höjning på reversen? alltså längre shacklar eller flyttat ner främre fästet som jag sett en del bilar har?
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sj413 funderingar för framaxel fjädring..

Inlägg av klirre » sön nov 03, 2019 19:21

Det blir betydligt vingligare. Jag flyttade ner de främre fästena för att få rätt caster. Men om du spoar samtidigt så kan du ju anpassa castern samtidigt. Då är det inget som sticker ner. Att tänka på är att kardan och blad kommer jobba mot varandra, så det blir mycket rörelse i splimsningen. Det är enl mig den 3:dje bästa modden när man börjar med en sj/Samurai. Första plats är Stenkryp, andra servo å tredje ovan nämnd.

Mvh
If in doubt, Flat out!

Skriv svar