Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisken
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 05, 2019 16:32

Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av Fisken » fre jan 17, 2020 10:53

Undrar om någon har erfarenheter/testat att bygga om länkarmarna fram på Suzuki Jimny-98 för att rätta till castervinkel då bilen höjts?
Tar gärna emot tips på hur ni gjort och hur det blev. Vet att det finns färdiga länkarmar att köpa, och även bussningar som justerar caster, men funderar på att istället bygga om originalarmarna. Tycker det borde vara ganska enkelt att lägga ett snitt och vinkla upp armarna precis bakom främre bussningarna, sedan svetsa och eventuellt förstärka med ex plattjärn. Någon som testat?
Bilen kommer köras i max 50-60 knyck så det blir inga motorvägshastigheter, men vill ändå få någorlunda korrekt styrgeometri.
Bilen är höjd ca 8-9cm.

janne69
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 04, 2018 19:05

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av janne69 » fre jan 17, 2020 16:46

det är gjutjärn så glöm att vinkla om armarna.. du kan ändra på axeln om du vill.. men men.. ska du gå så långt kan du lika gärna bygga flex framaxel eller monolink.. allt hänger på hur många dagar du vill liga på rygg under bilen ;)

Fisken
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 05, 2019 16:32

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av Fisken » lör jan 18, 2020 21:59

Jaha, så det är gjutjärn. Det kunde man ju räknat ut :|
Får påbörja operation ändra axelfästen då.
Tack för svar !! :tumbup:

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av gubbstrutten » sön jan 19, 2020 11:26

janne69 skrev: fre jan 17, 2020 16:46 det är gjutjärn så glöm att vinkla om armarna.. du kan ändra på axeln om du vill.. men men.. ska du gå så långt kan du lika gärna bygga flex framaxel eller monolink.. allt hänger på hur många dagar du vill liga på rygg under bilen ;)
Vad är "flexframaxel" respektive "monolink"? :vetej:
B t w tror jag skiftnycklarna är smidda. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av gubbstrutten » sön jan 19, 2020 11:29

Fisken skrev: fre jan 17, 2020 10:53 Bilen är höjd ca 8-9cm.
Fisken - hur är bilen höjd? :roll:
Hur mycket i fjädringen respektive karosshöjning? :?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Fisken
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 05, 2019 16:32

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av Fisken » sön jan 19, 2020 12:02

Kaross: klossad 8cm
Fjädring fram :9cm med ombyggda övre fjädersäten. Orginal fjädrar
Fjädring bak: ca 12-13 cm med ombyggda övre fjädersäten samt Vitarafjädrar
Senast redigerad av Fisken den sön jan 19, 2020 20:47, redigerad totalt 1 gånger.

Fisken
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 05, 2019 16:32

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av Fisken » sön jan 19, 2020 12:06

gubbstrutten skrev: sön jan 19, 2020 11:26
janne69 skrev: fre jan 17, 2020 16:46 det är gjutjärn så glöm att vinkla om armarna.. du kan ändra på axeln om du vill.. men men.. ska du gå så långt kan du lika gärna bygga flex framaxel eller monolink.. allt hänger på hur många dagar du vill liga på rygg under bilen ;)
Vad är "flexframaxel" respektive "monolink"? :vetej:
B t w tror jag skiftnycklarna är smidda. :tumbup:
Armarna är mkt riktigt gjutjärn.

janne69
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 04, 2018 19:05

Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel

Inlägg av janne69 » ons jan 22, 2020 16:49

korrekt benämning om jag ska va petig på mig själv är gjutstål :rodnar: mono link är en typ av upphängning som passar sig för max flex finns folk som pular med sånt men är väldigt känsliga för olika vinklar.. svårt att förklara men i kort så påminner den om ett släpvagns drag med kula/led på mitten under bilen och axeln i ändarna på ett *V* sen ett kraftigt pashangstag och hydral styrning det är självklart mer än så men det är grundbulten i monolink.. hur bra eller dåligt det är får var och en avgöra själva..
själv så är jag mer inne på att det är onödigt mycket jobb att göra en hemma bygge höjning där när man är klar antagligen har kostat lika mycket i svets gas å tråd svett å tårar för att kunna köpa nya bärarmar från jimnybits..

Skriv svar