Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ronscott
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 19, 2020 20:15

Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av ronscott » mån apr 20, 2020 20:08

Har precis köpt en GV 2001 och när jag idag fick hem registreringsbeviset står det att draget endast är godkänt för cykeltransport. Nån som vet vad det kan bero på? Kan det vara rostskador i infästningen, elfel eller finns det krokar som bara är godkända för låg belastning?
Nån som också vet om man måste regbesikta bilen om jag köper nytt drag och monterar? Satte drag på V60 förra året och då behövdes ingen regbes.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av Fisketorp » mån apr 20, 2020 21:09

Vill minnas jag hade denna diskussion med grannen.
Och då fanns det tydligen dragkrokar för just ändamålet cykel. varför i helsike montera ett sådant!?

Och ville man montera ett "riktigt" drag, så måste man plocka bort draget, in och besiktiga så det fås in i papper att den är draglös. Och sedan kan man montera nytt drag utan att regbes.

Låter helt idiotiskt och hoppas detta påstående är felaktigt eller att det har ändrat sig till det bättre.
Någon som kan detta?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av Danne » tis apr 21, 2020 18:05

Vet att vissa när dom fått nedslag på tex rostig dragbalk så har dom svetsat fast en mutter på kroken och reggat den som cykelhållare.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av MattisH » ons apr 22, 2020 19:53

Fisketorp skrev: mån apr 20, 2020 21:09 Vill minnas jag hade denna diskussion med grannen.
Och då fanns det tydligen dragkrokar för just ändamålet cykel. varför i helsike montera ett sådant!?

Och ville man montera ett "riktigt" drag, så måste man plocka bort draget, in och besiktiga så det fås in i papper att den är draglös. Och sedan kan man montera nytt drag utan att regbes.

Låter helt idiotiskt och hoppas detta påstående är felaktigt eller att det har ändrat sig till det bättre.
Någon som kan detta?
Hur smart som helst på bilar som inte får ha dragkrok! Cykelstället är väldigt bra att kunna ha ändå!

https://www.autoexperten.se/tillbehor/d ... lsrc=aw.ds
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ronscott
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 19, 2020 20:15

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av ronscott » ons apr 22, 2020 20:09

Har kollat och det sitter faktiskt en mutter påsvetsad på draget! Då gäller det att kolla om det är ramen som kroken sitter i som är rostig eller om om det är dragkroken. Så jävla typiskt, har aldrig hört talas om det förut.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av JZ » ons apr 22, 2020 21:40

Det är inte så enkelt som att typskylten på draget är borta och inte blivit godkänt i bes?
Vet ett par som haft problem med detta och då svetsat på mutter som hållare för cykelställ istället för att montera bort..

ronscott
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 19, 2020 20:15

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av ronscott » fre apr 24, 2020 10:40

Typskylten syns tydligt. Om jag köper ny krok och monterar själv, räcker det få att jag säger till på nästa besiktning eller måste det bokas en registreringsbesiktning?

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av sos » fre apr 24, 2020 11:12

ronscott skrev: fre apr 24, 2020 10:40 Typskylten syns tydligt. Om jag köper ny krok och monterar själv, räcker det få att jag säger till på nästa besiktning eller måste det bokas en registreringsbesiktning?
Kolla anledningen till att det blev en hållare för "cykelställ", draget i sig brukar inte vara sönderrostat utan infästningen i bilen... det kanske inte ens går att montera nytt drag och få det godkänt utan rostlagning först.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

ronscott
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 19, 2020 20:15

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av ronscott » fre apr 24, 2020 11:59

Ok, var kollar man det? Kan man ringa till bilprovningen eller är det transportstyrelsen?

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av sos » fre apr 24, 2020 12:10

ronscott skrev: fre apr 24, 2020 11:59 Ok, var kollar man det? Kan man ringa till bilprovningen eller är det transportstyrelsen?
Det går väl att fråga bilprovningen, Opus eller vem som nu underkände... finns betal-siter som gör det åt en men vem vill anlita dylika? Enklast är väl att kika under bilen, är det genomrostat vid fästen, balkar.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

ronscott
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 19, 2020 20:15

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av ronscott » mån apr 27, 2020 9:27

Har skruvat lös den gamla dragkroken och beställt en ny. Ingen rost i bilens balkar. Däremot ser dragkroken rätt dålig ut men även typskylten är svårläst. Två siffror som man inte ser vad det är.

Behöver man regbesikta bilen innan nya dragkroken används eller räcker det med att säga till på nästa besiktning att jag bytt den?
Känns som jag borde åka och visa upp den i alla fall så det inte blir något problem med försäkring, etc. om det skulle hända något med släp påkopplat.

ronscott
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 19, 2020 20:15

Re: Köpt bil med dragkrok för cykelställ

Inlägg av ronscott » mån apr 27, 2020 11:16

Ringde transportstyrelsen och enligt dom räcker det om jag säger till vid nästa besiktning så tar dom bort texten om att kroken endast är godkänd för cykeltransport.

Skriv svar