Hjälp! GV XL-7 gen 1 och dess fyrhjulsdrift
Postat: tor maj 21, 2020 10:17
Hej!
Ny på forumet efter att jag köpt mig en 2003 GV XL-7, V6a.
Nu till min fråga som jag tror jag redan vet svaret på men vill dubbelkolla.
Jag har fått punka på ett av mina rejält slitna (knappt lagliga) däck. På bakluckan hänger ett reservdäck i samma dimension, annat märke, och med säkert 9-10mm mer mönsterdjup.
Blir det någon risk för ras om jag byter till det däcket?
Tänker att eftersom det är ett helt mekaniskt system med öppna diffar borde det inte spela någon roll? Sen blir det säkert lite funky om man kör med fyrhjulsdriften i lägre sträckor?
Kan det också vara så att ngt elektroniskt system griper in? Typ antispinn/sladd. Har inte rett ut om den har det ännu.
Tacksam för hjälp. Går såklart att köra däcken till verkstan med annan bil men undviker görna en 10 mila resa enkel väg. Och så är jag nyfiken på hur systemet egentligen fungerar.
Mvh Stefan
Ny på forumet efter att jag köpt mig en 2003 GV XL-7, V6a.
Nu till min fråga som jag tror jag redan vet svaret på men vill dubbelkolla.
Jag har fått punka på ett av mina rejält slitna (knappt lagliga) däck. På bakluckan hänger ett reservdäck i samma dimension, annat märke, och med säkert 9-10mm mer mönsterdjup.
Blir det någon risk för ras om jag byter till det däcket?
Tänker att eftersom det är ett helt mekaniskt system med öppna diffar borde det inte spela någon roll? Sen blir det säkert lite funky om man kör med fyrhjulsdriften i lägre sträckor?
Kan det också vara så att ngt elektroniskt system griper in? Typ antispinn/sladd. Har inte rett ut om den har det ännu.
Tacksam för hjälp. Går såklart att köra däcken till verkstan med annan bil men undviker görna en 10 mila resa enkel väg. Och så är jag nyfiken på hur systemet egentligen fungerar.
Mvh Stefan