Sida 1 av 1

Hjälp! GV XL-7 gen 1 och dess fyrhjulsdrift

Postat: tor maj 21, 2020 10:17
av StefanoBollano
Hej!

Ny på forumet efter att jag köpt mig en 2003 GV XL-7, V6a.

Nu till min fråga som jag tror jag redan vet svaret på men vill dubbelkolla.
Jag har fått punka på ett av mina rejält slitna (knappt lagliga) däck. På bakluckan hänger ett reservdäck i samma dimension, annat märke, och med säkert 9-10mm mer mönsterdjup.
Blir det någon risk för ras om jag byter till det däcket?
Tänker att eftersom det är ett helt mekaniskt system med öppna diffar borde det inte spela någon roll? Sen blir det säkert lite funky om man kör med fyrhjulsdriften i lägre sträckor?
Kan det också vara så att ngt elektroniskt system griper in? Typ antispinn/sladd. Har inte rett ut om den har det ännu.

Tacksam för hjälp. Går såklart att köra däcken till verkstan med annan bil men undviker görna en 10 mila resa enkel väg. Och så är jag nyfiken på hur systemet egentligen fungerar.

Mvh Stefan

Re: Hjälp! GV XL-7 gen 1 och dess fyrhjulsdrift

Postat: tor maj 21, 2020 11:53
av JZ
Så länge du inte använder fyrhjulsdriften på hårt underlag så är det ingen fara.
Öppna diffar klarar av skillnaden. :)

Re: Hjälp! GV XL-7 gen 1 och dess fyrhjulsdrift

Postat: tor maj 21, 2020 23:33
av StefanoBollano
Spelar det någon roll om det är hårt underlag eller ej? Tänker att kraften borde fördelas till det ena eller andra hjulet hur som. Och har man en stor skillnad i omkrets på hjulen så borde ett av dem ("lilla hjulet") driva mer eller mindre hela tiden då det går lättast? Eller tänker jag fel?
Och gör det ngt?

Har jag förstått det rätt att en sådan här typ av fyrhjulsdrift egentligen är tvåhjulsdriven. Ett hjul som driver fram och ett bak? När man lägger i 4H/L så "låser man drivlinan mellan fram och bak men man kan aldrig få alla hjul att snurra samtidigt?