Grand Vitara "Autodoc-höjning" 2" budget

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Grand Vitara "Autodoc-höjning" 2" budget

Inlägg av MrHawk » mån okt 12, 2020 21:21

Då både gamla vitaror och delar på biltema har sinat så är det dags för en ny budgethöjning tyckte jag. Har gjort efterforskningar ett tag och bestämde mig för att testa hur det funkade.

Resultatet blev en 2" fjäderhöjning för priset av ca 1600:- hos autodoc (priset varierar lite från dag till dag har jag märkt)

Receptet är följande

Fjäderbensstödlager Suzuki Vitara 88-97 fram x2
Fjäder fram Mercedes C-klass W202 x2 (används fram till GV:n och kapas 1 varv i botten)
Fjäder bak BMW 7 serie E38 x2 (används bak)
Stötdämpare bak Opel Astra F 91-02 x2

Tyvärr försvann bilen på före, men så här blev resultatet
Bild

Bakfjäder o dämpare:
Bild

Det svåra med att budgethöja en grand är att förlänga dämparna fram och behålla fjäderbensstaget. Jag löste det genom att kapa ut gamla fästet och svetsa dit gamle vitarans fäste under grandens, ger precis 2" längre utfjädring, och man kan fortfarande bulta loss allt normalt samt montera fjäderbensstag.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
I aim to misbehave

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Grand Vitara "Autodoc-höjning" 2" budget

Inlägg av sos » ons okt 14, 2020 8:21

snyggt, det gäller att klura och laborera.

Vad gäller priser i Tyskland, Autodoc, MrAuto och antagligen med flera så får man se upp, de kör med 20-30% kampanjer med korta tider MEN de ursprungs priserna är justerade uppåt så jag har faktiskt handlat billigare under "icke kampanj" tid till de ordinarie priser som var då. Så det kan löna sig att inte slå till på dessa kampanjer utan avvakta OM man har tid att följa priserna hos dem.

MrAuto är dock svårslagna på motorolja, var lite överraskad då Autodoc sålde olja för 2kr/litern (de brukar alltid hålla närapå Svenska priser)... jag kollar detta hyfsat ofta då grabben har en bil som tycker om olja och givetvis var dessa oljor slutsålda innan de ens hunnit ut på siten?! - ett vanligt trick att locka folk till siten som söker på nätet, skulle jag tro.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Grand Vitara "Autodoc-höjning" 2" budget

Inlägg av gubbstrutten » ons okt 14, 2020 9:00

sos skrev: ons okt 14, 2020 8:21 snyggt, det gäller att klura och laborera.

Vad gäller priser i Tyskland, Autodoc, MrAuto och antagligen med flera så får man se upp, de kör med 20-30% kampanjer med korta tider MEN de ursprungs priserna är justerade uppåt så jag har faktiskt handlat billigare under "icke kampanj" tid till de ordinarie priser som var då. Så det kan löna sig att inte slå till på dessa kampanjer utan avvakta OM man har tid att följa priserna hos dem.

MrAuto är dock svårslagna på motorolja, var lite överraskad då Autodoc sålde olja för 2kr/litern (de brukar alltid hålla närapå Svenska priser)... jag kollar detta hyfsat ofta då grabben har en bil som tycker om olja och givetvis var dessa oljor slutsålda innan de ens hunnit ut på siten?! - ett vanligt trick att locka folk till siten som söker på nätet, skulle jag tro.
Speciellt som man kanske "fyller på" med andra varor för att nå upp till fraktfritt! :evil:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

gas-claes
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 18, 2012 1:04

Re: Grand Vitara "Autodoc-höjning" 2" budget

Inlägg av gas-claes » lör dec 11, 2021 17:07

Hej har biltema höjt en hel del vitaror m.m men grejerna finns ej kvar på Biltema och går ej beställa heller.

Ska höja en 5 dörrars nu den gamla 4 kantiga karossen men funkar med samma fjädrar och stötdämpare du använt.

Du har möjligtvis inte artikelnummer på grejerna du beställde från autodoc ? Så kanske jag slipper leta upp reg nr på bilar som grejerna passar ifrån :D

Endast fjädrar och stötdämparnas artikelnummer eller lägg gärna upp allt så fler kan ta del av det mvh

Höjningar till stötdämparna fram har jag redan

Hade alla nummer så man kunde beställa men tappat bort lappen

Skriv svar