Axelvänt?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis mar 07, 2006 15:12

Jag har tänkt noga. I typ ett år :) Och stolar och 6-punktsbälten har jag redan. Bur är ju dessutom ett krav i trial... så planer finns, och de är inget jag är rädd för ska spåra ur, snarare räknar jag väl med det.

IH Scout
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön mar 05, 2006 9:16

Inlägg av IH Scout » tis mar 07, 2006 17:00

Måste bara säja att jag tycker att du har en helrätt inställning till det du ska göra,så här gjorde jag! Tjackade 35" BF Goodrich mud terrian sen höjde jag bilen för att få dit dom! och den blev hög!! axlarna under bladen,klossar mellan ram&kaross,nedflyttade fjäderfästen,nu ser 35orna löjligt små ut istället,så det får bli 40 eller 44" till sommaren.
Lycka till med bygget!!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis mar 07, 2006 17:39

Jah skulle nog rekommendera en bur i första hand (snabba dig som fan för Ba´Zuki har en omgång på G nu) och den är trialgodkänd...
Kostar c:a 2000-lappen för en komplett

Man ska ta saker i rätt ordning...
1. Säkerhet (stolar och bälte hade du ju redan, Bra) så bur saknas..
2. framkomlighet (höjning, däck och liknande)

Tänk om du gör på andra hållet och börjar med framkomligheten och går över gränsen (lätt gjort). Suzukis kapellhållare skyddar ungefär lika mycket som ett par illaluktande strumpor och du rullar ett varv med Suzukin. Helt plötsligt ser du ut som Herman Hedning Bild (ett huvud med fötter och armarna i öronhöjd) när du trycks ihop till en tvärhands höjd, och det är inte kul....

Dessutom, om du spoar så hamnar du i klass 2 med svårare banor som följd...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis mar 07, 2006 18:05

säger en sak, om du ska behålla bilen.


lär känna bilen och bygg därefter!

och jag säger som byggt mycket, ORIGINAL ÄGER!
krånglar mindre och gasar mer hehe :P

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis mar 07, 2006 18:32

Håller med tidigare talare, släng i en bur o grejer o börja köra. Finns gott om tid att bygga vidare sen med större däck.

Efter att ha haft min zuki sen -98, o börja köra offroad -02 så börja jag bygga om redan innan min första träff. Sen har det rullat på och jag har haft skitkul :D

Men.... i höstas köpte jag en orginalare för att köra till jobbet medans min andra skulle plockas ner lite. Har kört den på 3 träffar nu, och måste säga att köra helt orginal är nästan roligast, man måste vara löjligt mycket mer koncentrerad och det gäller att hålla huvudet kallt och ta rätt spår.

Så ut i skogen med dig! Ska du höja o hålla på så kommer bilen bli stående ett tag o det blir lätt att det blir stående förlänge.

Vill du höja senare så kan säkert nån hjälpa dig med det så. Går att höja mycket billigt om man vet vad man behöver.
I aim to misbehave

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis mar 07, 2006 20:29

Tack. Jag kör på som det är, ni lär ju ha rätt ;) Jag kan ju SPOA den över vintern om det skulle vara så att jag fortfarande är sugen när säsongen är slut. Och då bör jag rimligtvis ha hunnit med ett par varv i skogen också :)

Jag har idag betalt in medlemsavgift till Ba'Zuki och skickat mail till sambeställningsansvarige att jag vill vara med på bur... får ju som bekant inte köra trial utan den, och det känns som man vågar lite mer om den finns än om den inte gör det... med en längd på "stolta" 170 cm har man inte råd att förlora en milimeter :)

/Joakim

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » tis mar 07, 2006 20:59

med en längd på "stolta" 170 cm
Ha :!: Din lille förkrympte dvärg :twisted: Själv är jag ståtliga 171...172 med rätt sorts tumstock :lol: Hmmm...TMT :?: :?: :?: Linda :?: :?: :?:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis mar 07, 2006 21:35

31" däck och orginalmotor på en 410 gör den väldigt trött på vägen(mycket tröttare än orginal!).
När den sedan är spoad så kommer den bli duktigt vinglig på vägen,man försämrar vägegenskaperna ganska mycket genom att spoa och suzukin har ju nästan obefintliga sådana från början

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis mar 07, 2006 22:42

Att börja bygga om bilen är som att börja äta chips, man kan inte sluta. Det bästa är att inte bygga om alls, förutom bur då.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons mar 08, 2006 22:19

Malle skrev:
med en längd på "stolta" 170 cm
Ha :!: Din lille förkrympte dvärg :twisted: Själv är jag ståtliga 171...172 med rätt sorts tumstock :lol: Hmmm...TMT :?: :?: :?: Linda :?: :?: :?:

va vad då????


jag har dina skämar också.

Skriv svar