Axelvänt?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Axelvänt?

Inlägg av pjocke » fre feb 24, 2006 10:43

Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:

Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring :)

/Joakim

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » fre feb 24, 2006 11:16

Det torde väl vara samma som SPOA (Spring Put Over Axle = att man monterar axeln under fjäderbladen i stället för över. Vad vinner man på detta, då :?: Jo, man får ju bättre frigång och så får man plats med större däck som också ökar frigången :D
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Re: Axelvänt?

Inlägg av Åsa-Nisse » fre feb 24, 2006 11:17

pjocke skrev:Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:

Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring :)

/Joakim
Man har lagt axlarna under fjäderpaketen istället för över.

En liten ordlista.....
http://www.bazuki.org/kul/ordlista.htm
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre feb 24, 2006 12:38

Malle skrev:Det torde väl vara samma som SPOA (Spring Put Over Axle = att man monterar axeln under fjäderbladen i stället för över. Vad vinner man på detta, då :?: Jo, man får ju bättre frigång och så får man plats med större däck som också ökar frigången :D
Eller Spring Perch Over Axle som det egentligen är :wink:

Förkortas ofta SOA också. Eller så säger man bara "spring over"

Bladvända eller axelvända är dom svenska varianterna jag hört.

Så här stor blir skillnaden i höjd:
Bild
I aim to misbehave

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » fre feb 24, 2006 12:46

Eller Spring Perch Over Axle som det egentligen är
Vad betyder Perch, är inte det persika :?: Jag har då bara sett det jag skrev, men å andra sidan är jag inte lika bevandrad i det engelska språket, eller ute lika mycket på utlänska sidor som du :lol:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre feb 24, 2006 12:59

Tja, vad det betyder... Spring Perch blir väl fjäderfäste eller fjädersäte på svenska..

Två exempel:

"Leaf Spring Perches are welded on top or below your axle tube. Your leaf springs rest on top of the spring perch."


Bild
I aim to misbehave

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » fre feb 24, 2006 13:03

Ja, jädrar :shock: Då har man fått lära sig någonting nytt idag också :mrgreen: :tumbup:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » fre feb 24, 2006 20:27

Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:
Alla har vi varit nybörjare någon gång, fråga på du vi hjälper gärna till. Inget att skämmas över. :)
I övrigt håller jag med föregåede talare, och jag hade inte heller någon aning om Perch...

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » lör feb 25, 2006 11:38

Tackar för alla svar! Kanonforum, det här ju :)

På måndag får jag veta om jag lyckats finansiera ett bilköp eller om jag måste vänta lite till... sen kommer frågorna hagla :P

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis mar 07, 2006 12:58

Jaha, här var minsann en tråd till jag startat. Bara att köra på då ju...

Finns det färdiga kit med vad som behövs för att SPOA-konvertera? Jag insåg nästan omgående att jag behöver höja den, för 29:orna tar i hjulhusen rätt ofta när man leker. Jag har kollat runt lite i länkbibeln och eftersom jag suger på att svetsa tar jag gärna emot tips på ev. svetsfria metoder för axelvändning också.

Egentligen vore det klokaste nog att låta någon annan göra det, men då kommer jag aldrig lära mig :)

/Joakim

Stefan
Rutinerad
Inlägg: 425
Blev medlem: ons mar 01, 2006 9:57
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Stefan » tis mar 07, 2006 13:03

Här har du en länk till Falcksoffroad där kan du köpa en massa godis till din bil ;-) http://hem.passagen.se/falcksoffroad/

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis mar 07, 2006 13:07

Hm... "Höjning 2” & vändning av fjäderhänken" låter rätt. Men 2 tum bara? MrHawks bilder ser ju mer ut som typ 7 tum... :)

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis mar 07, 2006 14:32

Om jag hade varit du så hade jag väntat med att höja bilen. När jag köpte min första suzuki så höjde jag den och köpte 31" däck, men det ångrade jag efter ett tag när jag insåg att det var roligare att köra original. Eftersom du precis har köpt bilen tycker jag att du ska köra en säsong innan du bestämmer om du ska höja den eller inte. Jag tycker man har betydligt mer känsla och kontroll i en ohöjd bil.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis mar 07, 2006 14:38

yoggi skrev:Om jag hade varit du så hade jag väntat med att höja bilen. När jag köpte min första suzuki så höjde jag den och köpte 31" däck, men det ångrade jag efter ett tag när jag insåg att det var roligare att köra original. Eftersom du precis har köpt bilen tycker jag att du ska köra en säsong innan du bestämmer om du ska höja den eller inte. Jag tycker man har betydligt mer känsla och kontroll i en ohöjd bil.
Det låter ju såklart helvettigt... ja, det kanske kan vara en idé att avvakta en smula. Men samtidigt är det skönt att veta ungefär vad som behövs och vad det skulle kosta att genomföra en SPOA-höjning så man har något att räkna med...

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis mar 07, 2006 15:06

Ja det skadar såklart inte att kolla vad allt kostar. Men när du höjt så vill du ha större däck, då köper du det, sen inser du att bilen går för fort då vill du ha en stenkryparlåda, sen kommer du på att det går trögt att svänga, då vill du bygga om till servo, sen kanske det vore bra med en bur i bilen ifall du välter, sen kanske du vill ha bättre stolar och 6punktsbälten, hmm ett motorbyte kanske.... det tar aldrig slut.. tänk noga innan du börjar.

Skriv svar