Regler vid försäljning/låsa tråd

Hjälp, frågor eller tips rörande sajten och forumet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kungsis
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
Ort: Motala

Regler vid försäljning/låsa tråd

Inlägg av Kungsis » lör okt 11, 2014 21:49

Jag undrar om det finns möjlighet att låsa t.ex säljesannonstråder, så att alla svar går genom PM? Eller ska man kanske skriva redan i annonsen att man endast vill ha svar i annonsen och ej PM. Då ser ju alla hur det går. Eller hur gör man annars lämpligast för att det inte ska bli några missförstånd om man t.ex får ett svar i annonsen/tråden och ett genom PM. Jag går efter tidpunkt = först svar får köpa, men ibland så kanske första personen har någon följdfråga och nästa skriver att han köper den. Kanske sätta ut telnr är ju ett sätt, men jag gillar inte att upplysa alla som kan titta in som gäster var jag bor och har grejer.
Eller är jag bara larvig och håller på att skapa ett bekymmer som egentligen inte finns :?

M.v.h
Kungsis

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Regler vid försäljning/låsa tråd

Inlägg av RedNek » lör okt 11, 2014 21:55

Du har en poäng, Kungsis.
Lägga ut telefonnumret känns inte tryggt, man visar ju med det var man bor (sökbart) åsså har man såklart en del grejer man vill ha i fred. ljusskygga individer har ju fritt tillträde till info så att säga..
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Regler vid försäljning/låsa tråd

Inlägg av henke_99 » lör okt 11, 2014 22:33

Jag tycker nog att det är en fördel om annonsen behandlas i tillhörande tråd just för att inga "situationer" ska uppkomma. Samma sak med frågor om det aktuella objektet, flera kanske undrar samma sak och på det viset behöver varken fråga eller svar upprepas.

När sen det nödvändiga är bestämt och man vill byta relevanta uppgifter kan detta göras i pm för att slippa allmän beskådan.

Önskar man av nån anledning få svar via pm skriver man i så fall detta tydligt. (kanske gäller bud på en dyr bil) I sådant fall kan man ju skriva i tråden att man sänt ett pm.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Regler vid försäljning/låsa tråd

Inlägg av Gustavsson » sön okt 12, 2014 11:36

Efter att flera gånger kommit till läget att "jag kommer på onsdag" och inte dykt upp så kör jag oftast efter att först på plats med kontanter alternativt pengar på mitt konto får köpa.
"Cash is king" helt enkelt. Detta oavsett PM/sms/tele/svar i tråden.

Är det sen så att någon hör av sig, har 20mil enkel resa och säger "jag sätter mig i bilen och åker nu" då håller jag naturligtvis grejerna åt denne.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Regler vid försäljning/låsa tråd

Inlägg av Roger Patrol » sön okt 12, 2014 12:26

Telefon som normal annons är bäst, tex blocket, mailande personer är nr 2 efter telefonlanvändare
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar