Val av drivlina?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

markgren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 24, 2010 18:31

Val av drivlina?

Inlägg av markgren » sön jul 23, 2017 22:09

God afton!
Jag är mitt uppe i ett bygge av en Willys Pickup.
Avsikten är att bygga en enkel dailydriver helst att inte behöva bygga om allt och genomgå en SFRO besiktning utan enklare förändringar för att få en lite mer modern drivlina.

Motoreffekten är 85 kW och måste väl förhålla mig till detta?

Jag skulle behöva förslag på en drivlina som ni skulle använda er av?

Jag tänkte en Amc 258 med växel och fördelningslåda från en CJ7 dessa verka dock vara omöjligt att få tag i.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Val av drivlina?

Inlägg av Lone Wolf » mån jul 24, 2017 11:24

bensin och manuel ?

markgren
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons feb 24, 2010 18:31

Re: Val av drivlina?

Inlägg av markgren » mån jul 24, 2017 15:36

Yees! Bensin och manuell! :)

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Val av drivlina?

Inlägg av Wr-JoL » mån jul 24, 2017 21:43

Tänker du köra på registering som utbytt motor eller ombyggt fordon.

Jag har en Willys FC170 som har relativt lika ram och drivlina. Sidventilsexa...

Hade ungefär samma ambition. Se lite lagom offroad ut men vara tillförlitlig nog att använda och åka som vilken bil som helst.

Den blir ombyggt fordon. I den sitter det nu en 5.2 Magnum (318) låda, fördelningslåda från en Grand Cherokee ZJ. (230 hp (170 kW)).
Då jag ville ha en bränsleinsprutad V8, el styrd växellåda och 249 fördelningslåda.
Den sista är det många som avskyr... Jag såg den som ett av få val. Då jag vill ha 4wd i alla lägen.
4H med visco diffbroms och 4L med spärr. (Senare version av 249)
Axlar från Jeep J20. Ursprunglingen tankar på GC axlarna men dom var för smala. Behövs full size bredd.

Dock är det en del jobb kvar innan den rullar... Men det tar sig allt eftersom.

När jag var i kontakt med SFRO var det inget problem kliva upp i effekt som jag skulle bygga.
Det jag kom ihåg som mest viktigt var. Axlarna ska klara vikt och effekt. Inte översktiga max vikt/effekt för ombyggt amatörbyggt fordon, avgaskrav.

I mitt fall så tung så över 500kw är knappast aktuellt.
Avgaskrav, nya motorpaketet som det var i donator klarar långt mycket högre krav.
Axlar klarar mer vikt och den effekt jag önskar använda.

Skriv svar