HVO 100 Diesel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Användarvisningsbild
Spiken
Veteran
Inlägg: 1588
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

HVO 100 Diesel

Inlägg av Spiken » ons dec 20, 2017 13:51

Bra eller anus?

Användarvisningsbild
Runekebab
Beroende
Inlägg: 1295
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Runekebab » ons dec 20, 2017 17:15

Bra tror ja, fast jag har inte lyckats få tag på än, här ska man tydligen ha special bensinkort för att lyckas tanka sånt.
Toyota Lj70

Lundin B
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Ort: Östra Ljungby

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Lundin B » ons dec 20, 2017 18:09

Jag kör på det, bara i min C5 2010:a hittills och bara tankat en tank så inte så mycket erfarenhet än, men vet att Citroën har godkänt det till sina nyare modeller och andra har kört mycket med i äldre modeller, så det verkar fungera bra.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11

brt666
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av brt666 » ons dec 20, 2017 18:47

Jag har inte kört på något annat än HVO det senaste året i subban. Startar och går utan motorvärmare och är piggare tycker jag.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134

Användarvisningsbild
Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4634
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Danne » ons dec 20, 2017 20:19

Testat i L200:an, märkte ingen som helst skillnad förutom att den drar lite mer soppa.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Användarvisningsbild
Spiken
Veteran
Inlägg: 1588
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Spiken » ons dec 20, 2017 23:09

OK, det skulle vara fossilfritt tydligen, därför blev jag lite skeptisk.

Användarvisningsbild
sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1229
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av sleeper_86 » tor dec 21, 2017 22:32

Kört i drygt 1 år, 4000mil i jeepen. Inget att klaga på.

Märker ingen större skillnad på HVO och vitdiesel mer än på lukten på avgaserna.

:tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
5 tummar upp av mig.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar
Jeep GC WJ 2,7CRD 37K still going strong
Y61 på pallbockar
Ford connect, slit och släng

trooper
Rutinerad
Inlägg: 362
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av trooper » fre dec 22, 2017 11:03

Plockade av gasspjäll mm på en bil som rullat 3000 mil,enbart på hvo 100.
Prylarna skulle på analys av hur hvo 100 påverkar motorn.
Tycker det var extremt mycket skit i insug mm på en nästan ny bil.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Spiken
Veteran
Inlägg: 1588
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Spiken » fre dec 22, 2017 12:09

:shock:
fy tusan!

Användarvisningsbild
sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1229
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av sleeper_86 » fre dec 22, 2017 16:16

Tycker de ser ut som de brukar göra när man har EGR
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar
Jeep GC WJ 2,7CRD 37K still going strong
Y61 på pallbockar
Ford connect, slit och släng

Användarvisningsbild
Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Gustavsson » fre dec 22, 2017 17:01

sleeper_86 skrev:Tycker de ser ut som de brukar göra när man har EGR
Håller med!
trooper skrev:Plockade av gasspjäll mm på en bil som rullat 3000 mil,enbart på hvo 100.....
Har man kört liknande sträcka med "fossilbil" för att jämföra då eller är det bara en HVO-bil?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak. Portaler på g.
BMW 520dt M-sport -08
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Reko FL1300K -04

Cylinderindex: 21st =)

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1513
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av cherokeex2 » fre dec 22, 2017 17:53

Såg likadant ut när jag hjälpte grannen med hans Q7:a när han ville rengöra EGR.en på den
Och den kör han bara på vanlig diesel...
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

trooper
Rutinerad
Inlägg: 362
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av trooper » fre dec 22, 2017 21:38

Gustavsson skrev:
sleeper_86 skrev:Tycker de ser ut som de brukar göra när man har EGR
Håller med!
trooper skrev:Plockade av gasspjäll mm på en bil som rullat 3000 mil,enbart på hvo 100.....
Har man kört liknande sträcka med "fossilbil" för att jämföra då eller är det bara en HVO-bil?
Vilka nya bilar som knappt rullat någonting har ni skruvat med ?,skulle vara intressant att veta.
Eftersom ni vet att bilar med egr ser ut så efter 3000 mil :shock:.
Demonterat egr,insug,gasspjäll mm på flertalet nästan nya bilar som kört "fossilbränsle" och aldrig sett något liknande .

Lundin B
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Ort: Östra Ljungby

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Lundin B » lör dec 23, 2017 0:24

Inte mycket, men lite mer egen erfarenhet, tycker motorn känns piggare och har trevligare motorljud, dock varnade den för att partikelfiltret riskerar att sättas igen en gång häromdagen, det har den aldrig gjort innan under dom 9000 mil jag kört med den, slump/tillfällighet eller... !??
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11

Användarvisningsbild
Spiken
Veteran
Inlägg: 1588
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: HVO 100 Diesel

Inlägg av Spiken » tor mar 08, 2018 23:22

HVO 100 på jobbet nu.
Maskinerna drar lite (marginellt) mer än förut, känns inte starkare.
Tankanläggningen frös när vi fick -15. Paraffin i filtret. Fick rengöra filtret för varje 100 liter, maskinen vill ha 300 liter. Lagom kallt om fingrarna att slabba med dieselfilter i -15... 3 gånger på raken.

Kontoret har begärt analys av dieseln för att se vad det är vi har fått för något.

Skriv svar