Biltema vinsch????

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » lör apr 11, 2009 15:12

diamond bollocks skrev:
dansken skrev: Jula har aldrig sålt Tabor, dom säljer T-max...
Just det, så var det :rodnar: Men även den känns ju som en avknoppning av Warn...

Det verkar f ö som att alla, eller i a f de flesta vinschmotorer har samma håldelning och splines, så om man vill ha en 6,5 hk motor men inte har pengar till en XP, så skulle man ju köpa en "kinamotor".
Jag undrar om kina motorerna verkligen har dom hk som dom skriver :?:
Varför är det ingen av dom som tävlar på "RIKTIGT" som kör med annat än XP motorer???

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » lör apr 11, 2009 16:19

Många som tävlar har pengarna att köpa de dyraste grejerna.
För oss andra som kör för att det är roligt och kanske inte har obegränsad ekonomi kan ju de billigare varianterna vara ett alternativ.
Eller får man inte ha roligt i skogen med prisvärda saker???
Måste man ha de dyraste sakerna för att kunna ha roligt??
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör apr 11, 2009 16:48

volvojonas skrev:Många som tävlar har pengarna att köpa de dyraste grejerna.
För oss andra som kör för att det är roligt och kanske inte har obegränsad ekonomi kan ju de billigare varianterna vara ett alternativ.
Ehhh!!!
Vad?????

Så du menar på fullt allvar att vi som tävlar har mer pengar än alla andra??????
Obegränsad ekonomi????? De har fanimej jag inte sett någon...
Vi får slita ihop varenda en av våra pengar också.
OK! Ibland kan man få en vara lite billigare mot att man skriver ett firmanamn på bilen och liknande, men det är inga stora pengar det handlar om...

Näää!
Den stora skillnaden är att vi prioriterar annorlunda.
Istället för att gå ut på krogen och supa skallen av oss en fredag/lördagkväll/köpa ny TV/byta soffa/osv så köper vi hellre ett nytt däck eller vad det nu är vi behöver.
Prioritering!!! Där är skillnaden...

Sen finns där några helt andra aspekter på det hela också.
  • Genom att köpa högkvalitativa grejer, vet vi att det håller och behöver inte lägga en massa pengar för att reparera billigt skit...
    Genom att bygga "rätt" från första början (byta axlar direkt, montera riktiga avluftningar, osv) slipper vi först köpa en uppsättning grejer som vi sedan monterar av och kasserar, för att byta till andra grejer efter ett år för att dom första grejerna inte funkade, så sparar man pengar...
volvojonas skrev:Eller får man inte ha roligt i skogen med prisvärda saker???
Är väl ingen som sagt att man inte får det???
Men man kan inte köpa något billigt och förvänta sig att det ska fungera lika bra som något bättre...
Dansken ifrågasatte bara dom påstådda effektuppgifterna på "kina"motorer...

John Ruskin (1819-1900) skrev följande:
Det är oklokt att betala för mycket, men det är dumt att betala för lite.
När du betalar för mycket, förlorar Du lite pengar.
Men när Du betalar för lite kanske Du förlorar alltihop, på grund av att saken Du köpt inte klarar av det den är köpt till.
Lagen om affärsbalans gör det omöjligt att betala lite och få för mycket.

Sensmoral:
Om Du sluter ett avtal med den som lagt det lägsta budet, bör DU också lägga till lite riskpengar.
Och om Du gör det, kan Du lika gärna köpa något bättre.
volvojonas skrev:Måste man ha de dyraste sakerna för att kunna ha roligt??
Är väl ingen som påstått det heller....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » lör apr 11, 2009 16:56

dansken skrev:
diamond bollocks skrev:
dansken skrev: Jula har aldrig sålt Tabor, dom säljer T-max...
Just det, så var det :rodnar: Men även den känns ju som en avknoppning av Warn...

Det verkar f ö som att alla, eller i a f de flesta vinschmotorer har samma håldelning och splines, så om man vill ha en 6,5 hk motor men inte har pengar till en XP, så skulle man ju köpa en "kinamotor".
Jag undrar om kina motorerna verkligen har dom hk som dom skriver :?:
Varför är det ingen av dom som tävlar på "RIKTIGT" som kör med annat än XP motorer???
På frågeställningen om man inte skulle kunna skaffa en "kinamotor" istället för en dyr XP om man inte har råd med en sån svaras det med motfrågan om varför ingen av de som tävlar kör med annat än dyra XP.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » lör apr 11, 2009 22:14

volvojonas skrev:
dansken skrev:
diamond bollocks skrev: Just det, så var det :rodnar: Men även den känns ju som en avknoppning av Warn...

Det verkar f ö som att alla, eller i a f de flesta vinschmotorer har samma håldelning och splines, så om man vill ha en 6,5 hk motor men inte har pengar till en XP, så skulle man ju köpa en "kinamotor".
Jag undrar om kina motorerna verkligen har dom hk som dom skriver :?:
Varför är det ingen av dom som tävlar på "RIKTIGT" som kör med annat än XP motorer???
På frågeställningen om man inte skulle kunna skaffa en "kinamotor" istället för en dyr XP om man inte har råd med en sån svaras det med motfrågan om varför ingen av de som tävlar kör med annat än dyra XP.
Jag menar att om kina är bra och håller samt att dom håller dom hk som utlåvas, varför är det inte fler som kör med dom???

Vill du köpa en 6,5hk motor som i verkligheten kanske bara har 3hk så är det upp till dig, men gnäll inte sen när det inte blev som du tänkt dig...

Eftersom jag tävlar i challenge vill jag ha det bästa o snabbaste, jag skiter väl i vad den heter o var den är tillverkad :roll: .

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör apr 11, 2009 23:02

Håller med. Jag struntar i vad det står på grejorna. Men efter att ha skaffat den efterlängtade 8274:an, så blir man ju lite besviken när man tittar inuti. Den har ju inte nån vidare precision och gjutningarna ser ju lite ryska ut. Jag struntar ju i det, men att ta 25.000:- för dom (eller vad de kostar) känns lite magstarkt.

Barnarbetarna i yttre mongoliet, som meckar ihop Biltemavinscharna har ju faktiskt känsla för kvalite i alla fall.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: .

Inlägg av jenik » sön apr 12, 2009 18:23

dansken skrev:
volvojonas skrev:
dansken skrev: Jag undrar om kina motorerna verkligen har dom hk som dom skriver :?:
Varför är det ingen av dom som tävlar på "RIKTIGT" som kör med annat än XP motorer???
På frågeställningen om man inte skulle kunna skaffa en "kinamotor" istället för en dyr XP om man inte har råd med en sån svaras det med motfrågan om varför ingen av de som tävlar kör med annat än dyra XP.
Jag menar att om kina är bra och håller samt att dom håller dom hk som utlåvas, varför är det inte fler som kör med dom???

Vill du köpa en 6,5hk motor som i verkligheten kanske bara har 3hk så är det upp till dig, men gnäll inte sen när det inte blev som du tänkt dig...

Eftersom jag tävlar i challenge vill jag ha det bästa o snabbaste, jag skiter väl i vad den heter o var den är tillverkad :roll: .
Vi ska tävla med 2 kinawinchar på lardag (en fram och en bak). Det återstår att se hur de håller och hur snabba de är, ja eller långsamma kanske jag ska skriva. Så det finns de som iaf kommer att tävla med dem.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Kalkyl
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: fre nov 14, 2008 19:44
Ort: Högshult

Motoreffekt

Inlägg av Kalkyl » sön apr 19, 2009 1:34

När man diskuterar motoreffekten på en el motor används ju numera den i sammanhanget mer korrekta termen Kw. Vill man ha en snabb winch= många Kw= drar mycket ström (Amp) från batteri och generator= kräver kraftiga kablar, stort batteri och stöddig generator.
Sensmoral: Det kostar att ligga på topp.
En annan fråga man kan ställa sig i sammanhanget är: hur brått har jag?
För min egen personliga del är jag nöjd om jag kan ta mig ur den uppkomna situationen innan det är kväll, eller så. Jag klarar mig utmärkt med en svagare winch, som ju är billigare, brytblock ( som inte gör processen snabbare men säkrare ) och standard el-lina.
En som tävlar har naturligtvis andra krav på snabbhet.
Vad jag är mest intresserad av är; håller en billigare winch (Jula, Biltema eller Verktygsboden) lika eller tillräkligt bra? Och i så fall vilken är mest prisvärd.
Off road är det roligaste man kan göra med kläderna på.
V.V.T. Våga Vägra Tum. I detta landet använder vi millimeter.

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: .

Inlägg av jenik » sön apr 19, 2009 8:45

jenik skrev:
dansken skrev:
volvojonas skrev: På frågeställningen om man inte skulle kunna skaffa en "kinamotor" istället för en dyr XP om man inte har råd med en sån svaras det med motfrågan om varför ingen av de som tävlar kör med annat än dyra XP.
Jag menar att om kina är bra och håller samt att dom håller dom hk som utlåvas, varför är det inte fler som kör med dom???

Vill du köpa en 6,5hk motor som i verkligheten kanske bara har 3hk så är det upp till dig, men gnäll inte sen när det inte blev som du tänkt dig...

Eftersom jag tävlar i challenge vill jag ha det bästa o snabbaste, jag skiter väl i vad den heter o var den är tillverkad :roll: .
Vi ska tävla med 2 kinawinchar på lardag (en fram och en bak). Det återstår att se hur de håller och hur snabba de är, ja eller långsamma kanske jag ska skriva. Så det finns de som iaf kommer att tävla med dem.
För att följa upp ovanstående inlägg kan jag nu medd att bägge våra winchar, Kina-winchar som drar 5500kg var, fungerade alldeles utmärkt.
Med rep i bägge, fram uppgraderat till 40m, hade vi med 11:an inga problem att wincha oss ut i 1/2m djup "blå"lera/dynga, och sedan tillbaka. Wincharna drivs med 2 parallellkopplade Optimabatterier. Ett rött och ett gult.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Motoreffekt

Inlägg av Rossi » sön apr 19, 2009 10:46

Kalkyl skrev:När man diskuterar motoreffekten på en el motor används ju numera den i sammanhanget mer korrekta termen Kw. Vill man ha en snabb winch= många Kw= drar mycket ström (Amp) från batteri och generator= kräver kraftiga kablar, stort batteri och stöddig generator.
Sensmoral: Det kostar att ligga på topp.
.
Det ligger väl lite i det du säger här men såvitt jag kommer ihåg är det väl belastningen, inte motorstorleken som bestämmer hur mycket ström som förbrukas :?
D v s, om du drar 8000lb med en vinsch på 3.6kW eller 8000lb med en med en vinsch på t ex 4.8kW så drar dem oavsett ungefär like mycket/lite ström. Naturligtvis är det andra faktorer som också spelar in men ungefär så fungerar det menar jag......
Rätta mig gärna om jag missuppfattat något :)

Om du inte har bråttom så skulle jag satsat på en 12000lb-vinsch. Dem är oftast 9000-vinschar med annan drevning. D v s, starka men långsamma. Fördelen är att det sliter mindre på vinschen när du har lite kraftreserver. Du slipper använda block och sånt utan kan bara dra ut rep, fästa den i något lämpligt och vinscha loss dig eller den som står fast. Skaffa förresten rep på en gång då det är helt fantastiskt mycket lättare att arbeta med jämfört med stålvajer!

Här har du en liten filmsnutt av min bil när jag vinschar mig upp en liten backe med en 12000-vinsch av den typen som nämns i denna tråden viewtopic.php?t=14151&start=0

Vinschsnutten http://s169.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

Är på ett av de yttersta lagren men det var inga problem att ta sig upp den backen :)

fourwheeldrive
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 22, 2018 10:03

Re: Biltema vinsch????

Inlägg av fourwheeldrive » tis okt 27, 2020 14:06

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mej med kabelanslutningar på vinsch och relä till en Biltema GEW 9000

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Biltema vinsch????

Inlägg av Iznogoud » tis okt 27, 2020 16:49

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 63_man.pdf

1. Anslut svart (negativ) batterikabel 1,6 m (26) från elmotorns jordterminal till 12 V batteriets minus (-) pol.
2. Anslut röd (positiv) batterikabel 1,6 m (24) från sole-noidenheten till 12 V batteriets plus (+) pol.
3. OBS: Batterikablarna får ej monteras för stramt. Låt dem vara lite slaka så att en viss rörlighet medges.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

fourwheeldrive
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 22, 2018 10:03

Re: Biltema vinsch????

Inlägg av fourwheeldrive » tis okt 27, 2020 17:27

Ok jag tackar för info. Men nu är det ju en pol på vinschmotorn som är gul och en pol som är blå sen en röd och sedan jordkabel till chassit
mvh Bengt (jag tänkte bifoga foto men jag hittar inte den funktionen på denna sida)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Biltema vinsch????

Inlägg av Iznogoud » tis okt 27, 2020 18:52

Varför är de lossade?'
Normalt är det bara Svart och Röd kabel som ska anslutas till bilen som visat i länken
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

fourwheeldrive
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 22, 2018 10:03

Re: Biltema vinsch????

Inlägg av fourwheeldrive » tis okt 27, 2020 19:13

Jag tror att denna vinsch är av lite äldre modell men enl. Förra ägaren så är det Biltema vinsch

Skriv svar