orbitrol och antal rattvarv

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

orbitrol och antal rattvarv

Inlägg av skogsvild » tor jul 23, 2009 14:44

jag verkar vara helt dum i huvudet för jag kan fan inte räkna :rodnar:

Om jag har en orbitrol 160cc och en styrkolv 50/25 med 140mm slaglängd hur många varv har jag då på ratten ändläge-ändläge??


Hjälp en totalt värdelös som inte kan matte för 5 öre
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor jul 23, 2009 18:41

2,2 varv fulla ustlag.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » fre jul 24, 2009 14:51

Tack JBT!

undrar hur den blir i lite högre farter (50-80 km/h) om den blir känslig som fan på ratten eller om det är godtagbart :roll:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » fre jul 24, 2009 16:38

Våran Landcruiser är stabil i 70 km/h på landsväg. Jag skulle våga låta vem som helst köra den. Den har 60/30 kolv, 125cc orbitrol (ger ca tre varv) och bandvagnspump. Kombinationen är klockren både i skogen och på väg.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » fre jul 24, 2009 16:39

JBT skrev:Våran Landcruiser är stabil i 70 km/h på landsväg. Jag skulle våga låta vem som helst köra den. Den har 60/30 kolv, 125cc orbitrol (ger ca tre varv) och bandvagnspump. Kombinationen är klockren både i skogen och på väg.
jo men du har ju både större kolv och mindre orbitrol.

Tänkte mest på ifall 2 varv var lite för känsligt på väg.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » lör jul 25, 2009 10:02

Jag åker med 20/40 kolv och en 100cc orbitrol och jag har vant mig med det så då går det men visst var det vingligt i början. Men jag har kört den på is med rallydäck i ca 100 km/h och då är det stabilt.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » lör jul 25, 2009 18:10

Hm Jbt är du säker på att det blir ca 2,2 varv mellan ändlägena??


Jag har suttit nu och räknat, räknat och räknat
sen hittade jag den här uträknaren:
http://www.kalkyleramera.se/vardag/voly ... e=cylinder

fick fram att cylinderns volym är 223.8 cm3
Kolvstångens volym 55,9 cm3

Drog sen bort kolvstångens volym från cylindervolymen och fick 167,9cm3

så borde det inte bli 1 rattvarv från ändläge-ändläge då orbitrolen ger 160cc/varv eller tänker jag helt fel.


Eller har har jag räknat fel i uträknaren jag hittade???
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

svenne61
Hemmastadd
Inlägg: 244
Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:54
Ort: Lövånger

Inlägg av svenne61 » lör jul 25, 2009 19:08

Jag fick fram kolvstångens area var 68.68 cm3 och cylinders area var 274.89 cm3. Det blir 206.21 cm3. 206.21 delat med 160 blir 1.29.
Nissan Patrol -90
rd28t
60100 mil

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jul 25, 2009 19:19

Hmmm!

Cylinderns radie = 2,5cm
2,5 * 2,5 * 3,14 = 19,625cm2
19,625 * 14 (slag) = 274,75cm3 = cylinderns volym

Kolvstångens radie = 1,25cm
1,25 * 1,25 * 3,14 = 4,90cm2
4,90 * 14 (slag) = 68,68cm3 = kolvstångens volym

274,75-68,68=206,07cm3

206,07cm3 / 160 (orbitrolens deplacement) = 1,28

Du får c:a 1,3 rattvarv mellan fulla styrutslag. Låter nervöst...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » lör jul 25, 2009 20:03

Lasse Suzicán skrev:Hmmm!

Cylinderns radie = 2,5cm
2,5 * 2,5 * 3,14 = 19,625cm2
19,625 * 14 (slag) = 274,75cm3 = cylinderns volym

Kolvstångens radie = 1,25cm
1,25 * 1,25 * 3,14 = 4,90cm2
4,90 * 14 (slag) = 68,68cm3 = kolvstångens volym

274,75-68,68=206,07cm3

206,07cm3 / 160 (orbitrolens deplacement) = 1,28

Du får c:a 1,3 rattvarv mellan fulla styrutslag. Låter nervöst...
Ja det kommer onekligen bli nervöst för den andra jeepen hade jag 0,80 varv mellan ändarna.

Om jag går upp till en 60/25 kolv får jag exakt 2 varv och det låter mer körbart.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Skriv svar