orbitrol och antal rattvarv
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
orbitrol och antal rattvarv
jag verkar vara helt dum i huvudet för jag kan fan inte räkna
Om jag har en orbitrol 160cc och en styrkolv 50/25 med 140mm slaglängd hur många varv har jag då på ratten ändläge-ändläge??
Hjälp en totalt värdelös som inte kan matte för 5 öre
Om jag har en orbitrol 160cc och en styrkolv 50/25 med 140mm slaglängd hur många varv har jag då på ratten ändläge-ändläge??
Hjälp en totalt värdelös som inte kan matte för 5 öre
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
2,2 varv fulla ustlag.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Tack JBT!
undrar hur den blir i lite högre farter (50-80 km/h) om den blir känslig som fan på ratten eller om det är godtagbart
undrar hur den blir i lite högre farter (50-80 km/h) om den blir känslig som fan på ratten eller om det är godtagbart
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Våran Landcruiser är stabil i 70 km/h på landsväg. Jag skulle våga låta vem som helst köra den. Den har 60/30 kolv, 125cc orbitrol (ger ca tre varv) och bandvagnspump. Kombinationen är klockren både i skogen och på väg.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
jo men du har ju både större kolv och mindre orbitrol.JBT skrev:Våran Landcruiser är stabil i 70 km/h på landsväg. Jag skulle våga låta vem som helst köra den. Den har 60/30 kolv, 125cc orbitrol (ger ca tre varv) och bandvagnspump. Kombinationen är klockren både i skogen och på väg.
Tänkte mest på ifall 2 varv var lite för känsligt på väg.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Jag åker med 20/40 kolv och en 100cc orbitrol och jag har vant mig med det så då går det men visst var det vingligt i början. Men jag har kört den på is med rallydäck i ca 100 km/h och då är det stabilt.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hm Jbt är du säker på att det blir ca 2,2 varv mellan ändlägena??
Jag har suttit nu och räknat, räknat och räknat
sen hittade jag den här uträknaren:
http://www.kalkyleramera.se/vardag/voly ... e=cylinder
fick fram att cylinderns volym är 223.8 cm3
Kolvstångens volym 55,9 cm3
Drog sen bort kolvstångens volym från cylindervolymen och fick 167,9cm3
så borde det inte bli 1 rattvarv från ändläge-ändläge då orbitrolen ger 160cc/varv eller tänker jag helt fel.
Eller har har jag räknat fel i uträknaren jag hittade???
Jag har suttit nu och räknat, räknat och räknat
sen hittade jag den här uträknaren:
http://www.kalkyleramera.se/vardag/voly ... e=cylinder
fick fram att cylinderns volym är 223.8 cm3
Kolvstångens volym 55,9 cm3
Drog sen bort kolvstångens volym från cylindervolymen och fick 167,9cm3
så borde det inte bli 1 rattvarv från ändläge-ändläge då orbitrolen ger 160cc/varv eller tänker jag helt fel.
Eller har har jag räknat fel i uträknaren jag hittade???
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hmmm!
Cylinderns radie = 2,5cm
2,5 * 2,5 * 3,14 = 19,625cm2
19,625 * 14 (slag) = 274,75cm3 = cylinderns volym
Kolvstångens radie = 1,25cm
1,25 * 1,25 * 3,14 = 4,90cm2
4,90 * 14 (slag) = 68,68cm3 = kolvstångens volym
274,75-68,68=206,07cm3
206,07cm3 / 160 (orbitrolens deplacement) = 1,28
Du får c:a 1,3 rattvarv mellan fulla styrutslag. Låter nervöst...
Cylinderns radie = 2,5cm
2,5 * 2,5 * 3,14 = 19,625cm2
19,625 * 14 (slag) = 274,75cm3 = cylinderns volym
Kolvstångens radie = 1,25cm
1,25 * 1,25 * 3,14 = 4,90cm2
4,90 * 14 (slag) = 68,68cm3 = kolvstångens volym
274,75-68,68=206,07cm3
206,07cm3 / 160 (orbitrolens deplacement) = 1,28
Du får c:a 1,3 rattvarv mellan fulla styrutslag. Låter nervöst...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Ja det kommer onekligen bli nervöst för den andra jeepen hade jag 0,80 varv mellan ändarna.Lasse Suzicán skrev:Hmmm!
Cylinderns radie = 2,5cm
2,5 * 2,5 * 3,14 = 19,625cm2
19,625 * 14 (slag) = 274,75cm3 = cylinderns volym
Kolvstångens radie = 1,25cm
1,25 * 1,25 * 3,14 = 4,90cm2
4,90 * 14 (slag) = 68,68cm3 = kolvstångens volym
274,75-68,68=206,07cm3
206,07cm3 / 160 (orbitrolens deplacement) = 1,28
Du får c:a 1,3 rattvarv mellan fulla styrutslag. Låter nervöst...
Om jag går upp till en 60/25 kolv får jag exakt 2 varv och det låter mer körbart.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden