Bästa vinkel/sätt att montera stötdämpare?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

patrol swb
Hemmastadd

Bästa vinkel/sätt att montera stötdämpare?

Inlägg av patrol swb » tis nov 13, 2012 20:32

Någon som vet vilken vinkel är bäst för stötdämpare bak? Har sett väldigt många olika,
både vinklade inåt mot varandra och den ena fram andra bakåt. Sen raka också.
Ska montera nya längre så det blir nya fästen vilket som.

patrol swb
Hemmastadd

Re: Bästa vinkel/sätt att montera stötdämpare?

Inlägg av patrol swb » sön nov 18, 2012 17:33

Är det ingen som har några tips och trix??

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » sön nov 18, 2012 18:24

Det där är en fråga som är aktuell för mej med.

Vad jag kommit fram till är att just stötdämparmonteringen är en riktig djungel. På nybygget har jag valt Volvo 7/940:s bakdämpare, och dom har slaglängden 20 cm. Det är för lite med hänsyn till hjulupphängningens setup. Det ordnas genom att sätta dämparnas nederdel på axlarna och sen kommer dämparen luta in mot bärarmens fäste och på så sätt vrida sej under rörelsen. I mitt fall så vrider den sej så att dämparrörelsen är mindre i fjäderrörelsens början, och ökar ju längre in i fjäderrörelsen man kommer. Sätter man dämparen att luta från bärarmen så blir det mindre dämp ju längre in man kommer i rörelsen. Sen kan man ju laborera med att flytta ihop karossfästena mot varandra och på så sätt få olika egenskaper. Skulle väl bli obehindrad rörelse i flexet, men rätt bra dämp på vägen.

Tror det är en svår fråga att svara på generellt...

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » sön nov 18, 2012 18:46

att det ofta sitter en framåt å en bakåt på bladfjädrade bilar är väl för att minska axelvridningen vid gas/broms.

Men som Obelix sa, det är en hel djungel, Ex så blir rörelsevägen längre för axlen vid triangulerade dämpare men de blir då också betydligt mjukare, blir väl nästan en hävstång?
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön nov 18, 2012 18:50

peterand skrev:att det ofta sitter en framåt å en bakåt på bladfjädrade bilar är väl för att minska axelvridningen vid gas/broms.

Men som Obelix sa, det är en hel djungel, Ex så blir rörelsevägen längre för axlen vid triangulerade dämpare men de blir då också betydligt mjukare, blir väl nästan en hävstång?
ja..i min tankegång måste man ha en riktigt kraftig dämpare om den är kort å lutande,men det är inte fel,org på patrolen lutar den från axeln in mot mitten på karossen/ramen. å den har ju ett grymt flex bak
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön nov 18, 2012 19:50

Sen ska man ha klart för sig att dämpare till bladfjädrade bilar skiljer sig ganska mycket mot dämpare till skruv-/torsion eller luft-fjädrar....
Bladfjäderdämpare har mindre dämdeffekt vid infjädring och mer vid utfjädring då blad har en egen rörelsedämpande effekt vilket dom andra inte har...

En dämpare vinklad framåt och en bakåt används för att dämpa axelstuds om/när hjulen spinner...

Jag själv föredrar längre dämpare som är nästan vertikalt monterade med en svag lutning inåt mot bilens mitt för att få frigång till hjulen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån nov 19, 2012 12:02

patrol swb skrev:Någon som vet vilken vinkel är bäst för stötdämpare bak? Har sett väldigt många olika,
både vinklade inåt mot varandra och den ena fram andra bakåt. Sen raka också.
Ska montera nya längre så det blir nya fästen vilket som.
Vad har du för hjulupphängningar på bilen?
Det inverkar mycket på hur de bör monteras.
Lasse Suzican skrev:Sen ska man ha klart för sig att dämpare till bladfjädrade bilar skiljer sig ganska mycket mot dämpare till skruv-/torsion eller luft-fjädrar....
Bladfjäderdämpare har mindre dämdeffekt vid infjädring och mer vid utfjädring då blad har en egen rörelsedämpande effekt vilket dom andra inte har...

En dämpare vinklad framåt och en bakåt används för att dämpa axelstuds om/när hjulen spinner...

Jag själv föredrar längre dämpare som är nästan vertikalt monterade med en svag lutning inåt mot bilens mitt för att få frigång till hjulen...
Det är nog inte så mycket för att de är vinklade framåt o bakåt, utan för att det sitter en framför och en bakom,
och att det nedre fästet sitter en bit ut från axeln.
Det optimala hade varit att sätta dem rakt upp, för då kan man få en bra hävstång utan att begränsa markfrigången, men fortfarande en framför och en bakom axeln, då in/ och ut- egenskaperna som sagt skiljer.
Och har man dämparna rakt upp så kan man dessutom montera det nedre fästet med bulten i bilens färdriktning, så det inte blir några dumma brytningar vid flex.
Att de sätter dem vinklade original är nog bara av utrymmesskäl.

Men bara för att förtydliga, detta gäller bara bladfjädrade axlar utan något momentstag.

mattias.j
Användare

Inlägg av mattias.j » mån nov 19, 2012 19:02

Sen är det väl så att verkningsgraden på dämparen blir mindre ju mer man lutar den.
90 grader mot rörelsen =100% lägger man den helt ner så blir det ingen dämpning alls = 0%
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån nov 19, 2012 20:53

Ja visst är det så, Det är ju på så sätt man kan laborera fram vilka egenskaper man vill ha på dämparna. Mina dämpare kommer att luta lite för att på så sätt fä större rörlighet i i axlarna än vad dämparna egentligen klarar. Och dom få lägre verkningsgrad också, det vet jag. Men jag tror nog att det räcker till ändå då mina axlar är stumsvetsade i ena bärarmen och kommer på sätt förhindra att axlarna studsar och vrider sej när det slirar.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

patrol swb
Hemmastadd

Inlägg av patrol swb » tis nov 20, 2012 17:57

..
Senast redigerad av patrol swb den tis nov 20, 2012 18:01, redigerad totalt 1 gånger.

patrol swb
Hemmastadd

Inlägg av patrol swb » tis nov 20, 2012 18:00

Grottulf skrev:Vad har du för hjulupphängningar på bilen?
Det inverkar mycket på hur de bör monteras.
Bladfjädrar runt om, ska ha raka dämpare fram men vinkla dom bakre inåt..

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons nov 21, 2012 17:04

vinkla 10-20grader är nog inga problem. Men det finns en del kit till tex suzuki där dämparna hamnar nästan i 45grader, dom som testat det säger att det blir nästan som att inte ha några alls.
I aim to misbehave

patrol swb
Hemmastadd

Inlägg av patrol swb » ons nov 21, 2012 19:08

Ok låter bra kanske blir ca 30 grader till en början.

Skriv svar