Winch+smörjning?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Winch+smörjning?

Inlägg av OBELIX » ons apr 15, 2015 17:44

Köpte en trådrulle av den billigare varianten till mitt bygge, och har ju förstått att det smörjmedel som sitter i från fabrik inte är av den mest "smörjande" kvalitén? Nu är det snart dags att montera den på allvar och dra alla kablar till den. Så min tanke är att öppna den medan den ligger på bänken och helt enkelt byta ut fettet mot nått bättre fett. Verkar lättare än när den sitter i trynet på bygget.......

Så,
1, Vart öppnar man den för att komma åt dom delar som behöver smörjas?
2, Finns det risk att det sprätter till och en miljon fjädrar, kugghjul, lagernålar, axlar och annat kul hamnar i en radie av fem meter från bänken?
3, Kan jag borra ett eller några 5 mm:s hål nånstans och gänga i smörjnipplar för löpande smörjning?
4, Finns det behov av nåt tätande guckadrul på tub vid ihopmonteringen så den klarar fukten bättre?

Som det ser ut nu så kommer inte winchen dö och rosta ihop av överansträngning- troligtvis är fukten som den utsätts för nån form av nederbörd och lagren kommer kärva ihop av bristen på motion......

Den winch det handlar om är denna:
Bild
Och här ska den sitta.
Bild

Får jag bra svar och klart för mej hur jag ska gå tillväga så kommer jag göra en tråd om detta med bilder då jag tror att jag inte är den enda som tänkt i dessa banor.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

mv70
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: lör okt 16, 2010 19:40
Ort: Skövde

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av mv70 » ons apr 15, 2015 18:00

Hadde inte vart dumt med smörjnippel till friläggninsvredet som gärna kärvar ibland.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av kalle » ons apr 15, 2015 18:23

1, Vart öppnar man den för att komma åt dom delar som behöver smörjas?
2, Finns det risk att det sprätter till och en miljon fjädrar, kugghjul, lagernålar, axlar och annat kul hamnar i en radie av fem meter från bänken?
3, Kan jag borra ett eller några 5 mm:s hål nånstans och gänga i smörjnipplar för löpande smörjning?
4, Finns det behov av nåt tätande guckadrul på tub vid ihopmonteringen så den klarar fukten bättre?


1,högra sidan bultar i cirkel, små insex

2,nej bara en trestegs planetväxel

3,kan du säkert men jag skulle inte rekomendera

4, kanske om tätytorna eller packningen är dålig



Brukar klagas på att kvaliteten på fettet är dåligt, ta isär gör rent och fetta in.

Ta inte för mycket fett, lagom är bäst tror jag... samma anledning undvik nippel

Jag har haft isär mina warn och gjort detta men kina jag har, har jag aldrig rört faktiskt

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av OBELIX » ons apr 15, 2015 19:01

Tack Kalle, ja det är klart att med en nippel så kan man ju efterhand ha tryckt i för mycket och det är väl inte bra det heller naturligtvis. Och är det bara dom där insexorna så är det ju ingen raketforskning att öppna och byta ut det som finns där inne!

Tack så mycket!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av Victor » ons apr 15, 2015 20:48

Had ei lite nycket i min gamla warn en gång.. Resultatet var att det gick nästan inte att dra ut wiren för hand.. Iaf på vintern.. Så lagom är bäst ;)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

kajan
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: mån feb 08, 2010 0:12
Ort: T-lilla, Skåneland

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av kajan » ons apr 15, 2015 22:08

Har en sådan också
Fick det servad av en kille som meckar med elmotorer till vardag i sitt jobb
Han plocka isär det kolla över o fetta in den
Efter det så gick den tystare och funkade kanon :tumbup:
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av elste » ons apr 15, 2015 22:25

kan man inte ha motorolja i dem med en slang upp till expantionskärl??

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av Grottulf » tor apr 16, 2015 7:06

Jag gjorde detta på min förra vinsch :
viewtopic.php?f=15&t=18405&p=220851&hil ... ch#p220851" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilden på växellådan verkar dock ha försvunnit :(

Min blev aningen lättare att dra ut för hand, men jag tror egentligen inte att det var något större fel på fettet som var.

Motorn tätade jag med packningsklet, det är ju bra om man ska dränka den i vatten, men å andra sidan får kondensfukten inget sätt att ta sig ut, så mina kolhållare rostade ihop efter nåt år...
Men det hade nog hänt oavsett iofs. .. :roll:

Jocker
Forumräv
Inlägg: 693
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:48
Ort: Docksta

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av Jocker » tor apr 16, 2015 13:28

jag har en likadan som ligger i en låda nu.. den fungerar helt okej eller gjorde tills planetdreven fastnade jag plockade inte isär den på hösten för rengöring så på vårsidan hade den kärvat ihop i ett planetsteg. den fick iof. bada en del före :lol:
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki

Eagle
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons nov 16, 2011 22:28
Ort: Dalarö

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av Eagle » tor apr 16, 2015 21:03

elste skrev:kan man inte ha motorolja i dem med en slang upp till expantionskärl??
Typ Mercruiser drevoljebehållare, och med HighPerformance?! Borde ju vara en smart lösning!

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av svana » tor apr 16, 2015 22:08

Hur fungerar bromsen i en winch av tex kinatyp..
Tänker mig att olja kanske inte är så värst bra om det letar sig in på ev. ställen där det skall finnas en viss friktion? :o

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Winch+smörjning?

Inlägg av AndersW » tor apr 23, 2015 8:10

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Rengör noga med Diesel eller annat gottigt.

Bild

Bild
Använd LITE fett, på bilden är det på gränsen till för mycket.

Bild

Jag använde detta fettet, fungerar bra.
Bild

Det är med andra ord riskfritt att öppna och serva själv.
Jag använde någon form av packning på tub när jag skruvade ihop det igen, men min uppfattning är att vattnet som läcker in kommer in vid "frikopplinsvredet" som inte går att täta speciellt bra ändå.

Skriv svar