Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Hej
Går och funderar på att montera en locker i mitt bygge.
Har läst runt lite i trådarna som finns på forumet om lockers.
Men skulle vara kul att höra vad ni som kört med dom olika tillverkarna tycker
Har valp axlar på mitt bygge och således en lamell i bak, i okänt skick då jag inte hunnit renovera bakaxeln än.
Så min fundering är hur har ni som kör med lockes av denna typ upplevt dom? Både i fram och bakaxlar.
Skulle ni ha locker i fram och lamelldiffen i bak eller tvärt om? Motivation?
Bygget är en skogsbil som ska gå att köra till skogen och kanske glass kiosken men inget jag kommer sitta och köra nå längre sträckor med. Däcken är 15/38,5-15
Ska tillägga att jag har alla delar för att kunna bygga om bakaxlen med öppendiff och avlastade drivaxlar. Kommer sitta frihjulsnav fram.
Eller ni kanske har nån bättre ide vad jag ska plocka i
Tacksam för alla svar och ideer
Går och funderar på att montera en locker i mitt bygge.
Har läst runt lite i trådarna som finns på forumet om lockers.
Men skulle vara kul att höra vad ni som kört med dom olika tillverkarna tycker
Har valp axlar på mitt bygge och således en lamell i bak, i okänt skick då jag inte hunnit renovera bakaxeln än.
Så min fundering är hur har ni som kör med lockes av denna typ upplevt dom? Både i fram och bakaxlar.
Skulle ni ha locker i fram och lamelldiffen i bak eller tvärt om? Motivation?
Bygget är en skogsbil som ska gå att köra till skogen och kanske glass kiosken men inget jag kommer sitta och köra nå längre sträckor med. Däcken är 15/38,5-15
Ska tillägga att jag har alla delar för att kunna bygga om bakaxlen med öppendiff och avlastade drivaxlar. Kommer sitta frihjulsnav fram.
Eller ni kanske har nån bättre ide vad jag ska plocka i
Tacksam för alla svar och ideer
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Eftersom en locker tillåter hjulet att snurra snabbare än konhjulet, alltså som ett frihjulsnav ungefär. Så skulle jag rekommendera lamellen bak, och lockern fram. För framhjulen har alltid en längre sträcka att färdas än vad bakhjulen har- förutom vid färd absolut rakt fram, men hur ofta är det? Däremot vet jag inte hur lockern uppträder vid körning på RWD, den kanske inte mår bra av det, det hoppas jag att andra kan svara på.....
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Jag kör min Willys med orginallamellen i bakaxeln och en Lock-Right med frihjulsnav i framaxeln. denna setup funkar kanon både i skogen och på vägen enligt min mening.
På vägen är frihjulsnaven urlagda och då har jag inga problem med spärrens knäppande/klickande.
I skogen, javisst spänner och rycker det lite tack vare spärren fram men det driver utan bara den, en Lock-Right låser ju lättare än den släpper och när den släpper klickar det ljudligt och skapar ett ryck i drivlinan men detta händer bara när framaxeln går på rull obelastad.
Att behålla lamellen bak är ju enklast men spänn upp eller renovera den om den nyper för dåligt.
En Lock-Right eller liknande är enkel att montera för den plockas i befintlig diffkorg så man slipper shimsa in en ny diffklump.
Vissa hävdar att en spärr fram bara knäcker drivaxlar men tar man det lite piano (vilket är lättare att göra med spärren monterad) så funkar det hur fint som helst. en ospärrad axel som landar med ena hjulet spinnande i dubbel hastighet knäcker drivaxlar minst lika effektivt. Jag har själv provat.
På vägen är frihjulsnaven urlagda och då har jag inga problem med spärrens knäppande/klickande.
I skogen, javisst spänner och rycker det lite tack vare spärren fram men det driver utan bara den, en Lock-Right låser ju lättare än den släpper och när den släpper klickar det ljudligt och skapar ett ryck i drivlinan men detta händer bara när framaxeln går på rull obelastad.
Att behålla lamellen bak är ju enklast men spänn upp eller renovera den om den nyper för dåligt.
En Lock-Right eller liknande är enkel att montera för den plockas i befintlig diffkorg så man slipper shimsa in en ny diffklump.
Vissa hävdar att en spärr fram bara knäcker drivaxlar men tar man det lite piano (vilket är lättare att göra med spärren monterad) så funkar det hur fint som helst. en ospärrad axel som landar med ena hjulet spinnande i dubbel hastighet knäcker drivaxlar minst lika effektivt. Jag har själv provat.
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
är jättenöjd med min spartan i framaxeln och frihjulsnav.den var dessutom ganska lätt att montera.var lite tveksam om den skulle hålla fungera .har bara haft med den några månader .men i skogen är det stor skillnad där den tuggar på bra har också en diffbroms i backaxeln
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Tack för snabba svar
Ja de verkar lämpligt att ha lamellen kvar i bak och sen en locker i fram, som sagt tanken va att ha frihjulsnav så man slipper lockern vid RWD körning
Kul att höra att fler verkar vara nöjd med sina lockers.
Ni som monterat i valp axel hur mycket fick ni montera ner axeln? Har sett att i vissa andra axelmodeller går de att få i den utan att plocka ur diffkorgen men antar att de inte går med de stora kronhjulet som stter i valp axeln? Kommer inte ihåg exat hur axeln serut just nu va 1 år sen ja plockade isär min
Om nån har bilder på sin installation skulle de va kul att se
Och som sagt stort tack för alla svar
Ja de verkar lämpligt att ha lamellen kvar i bak och sen en locker i fram, som sagt tanken va att ha frihjulsnav så man slipper lockern vid RWD körning
Kul att höra att fler verkar vara nöjd med sina lockers.
Ni som monterat i valp axel hur mycket fick ni montera ner axeln? Har sett att i vissa andra axelmodeller går de att få i den utan att plocka ur diffkorgen men antar att de inte går med de stora kronhjulet som stter i valp axeln? Kommer inte ihåg exat hur axeln serut just nu va 1 år sen ja plockade isär min
Om nån har bilder på sin installation skulle de va kul att se
Och som sagt stort tack för alla svar
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Jag har monterat en Lock-Right i min framaxel.
I valpaxlarna är kronhjulet för stort för att lilla axeln till diffdreven skall gå att få ut på plats ut i axeln.
Drivaxlarna måste ut en bit så du kan lossa hela diffklumpen, sedan lossar du kronhjulet, plockar ur lilla axeln och ersätter diffdreven med spärren. Återmontering. KLART. dags för en
I valpaxlarna är kronhjulet för stort för att lilla axeln till diffdreven skall gå att få ut på plats ut i axeln.
Drivaxlarna måste ut en bit så du kan lossa hela diffklumpen, sedan lossar du kronhjulet, plockar ur lilla axeln och ersätter diffdreven med spärren. Återmontering. KLART. dags för en
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Mycket intressant med Aussi Locker i framaxeln, så jag passar på att sno din tråd och ställa lite fler frågor.
För mig som kör 99% asfalt och inte har frihjulsnav, men urkopplad 4-hjulsdrift. Hur fungerar det då? Kommer jag att få små ryck i framvagnen/ratten och knäppningar varje gång jag svänger? I sånt fall, sliter det extra på drivaxlar och däck?
Bilen i fråga är en Pajero Sport om det gör någon skillnad.
Jag tycker också att det verkar vettigt att ha full diffverkan fram, men tycker inte att en ARB är prisvärd för det lilla jag kommer att använda den. Aussi Locker är mera i rätt prisläge.
För mig som kör 99% asfalt och inte har frihjulsnav, men urkopplad 4-hjulsdrift. Hur fungerar det då? Kommer jag att få små ryck i framvagnen/ratten och knäppningar varje gång jag svänger? I sånt fall, sliter det extra på drivaxlar och däck?
Bilen i fråga är en Pajero Sport om det gör någon skillnad.
Jag tycker också att det verkar vettigt att ha full diffverkan fram, men tycker inte att en ARB är prisvärd för det lilla jag kommer att använda den. Aussi Locker är mera i rätt prisläge.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Du kommer att få ett klart märkbart ryck varje gång spärren kuggar över men då du inte tillför någon kraft via pojongen så kommer den att göra sitt jobb, dvs klicka över när hjulen går olika fort.Asfalsts indianen skrev:Mycket intressant med Aussi Locker i framaxeln, så jag passar på att sno din tråd och ställa lite fler frågor.
För mig som kör 99% asfalt och inte har frihjulsnav, men urkopplad 4-hjulsdrift. Hur fungerar det då? Kommer jag att få små ryck i framvagnen/ratten och knäppningar varje gång jag svänger? I sånt fall, sliter det extra på drivaxlar och däck?
Bilen i fråga är en Pajero Sport om det gör någon skillnad.
Jag tycker också att det verkar vettigt att ha full diffverkan fram, men tycker inte att en ARB är prisvärd för det lilla jag kommer att använda den. Aussi Locker är mera i rätt prisläge.
Hur mycket det sliter på däck och drivaxlar vet jag inte men jag hade inte velat köra mycket väg utan frihjulsnav.
Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Jag har lamell bak och locker fram på lj70 axlar vilket funkar kanon.
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
OK. Tack för svaret.
Var faktiskt rädd för just det.
Då återstår bara "riktig" diff som kan slås på och av manuellt. Dyrt (och känns krångligt).
Var faktiskt rädd för just det.
Då återstår bara "riktig" diff som kan slås på och av manuellt. Dyrt (och känns krångligt).
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Håller med dig! Jag har en spartan fram med frihjulsnav. Den låser både vid gas och motorbroms, så utan manuella frihjulsnav hade jag inte haft en sån.Swe skrev:Jag har lamell bak och locker fram på lj70 axlar vilket funkar kanon.
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Hur märker framdiffen av gas o motorbroms när du kör med bakhjulsdrift bara?Robe skrev:Håller med dig! Jag har en spartan fram med frihjulsnav. Den låser både vid gas och motorbroms, så utan manuella frihjulsnav hade jag inte haft en sån.Swe skrev:Jag har lamell bak och locker fram på lj70 axlar vilket funkar kanon.
Har även frihjulsnav.
De skulle garanterat inte fungera länge utan frihjulsnav, då den låser väldigt lätt vid minsta gaspådrag, och vid motorbroms tror jag med, men inte säker
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Tillägg: detta upplevdes med fyrhjulsdrift inkopplad på fördelningslådan. Kombinationen RWD på fördelningslådan, spartan locker och inkopplade frihjulsnav har jag inte provat ännu. Det är möjligt att det funkar fint Så länge bilen i fråga har valbart RWD läge på lådan.
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Det behövs inga manuella frihjulsnav om man ska använda Aussielocker eller liknande.
Har monterat Aussie i framaxeln på 2 TJ jag har haft.
Har man bakhjulsdriften inkopplad märker man inte alls av lockern fram.
Sen att den blir helt värdelös/livsfarlig med 4wd inkopplat på hala vintervägar är ju en annan sak.
Har monterat Aussie i framaxeln på 2 TJ jag har haft.
Har man bakhjulsdriften inkopplad märker man inte alls av lockern fram.
Sen att den blir helt värdelös/livsfarlig med 4wd inkopplat på hala vintervägar är ju en annan sak.
Re: Locker i Valp axlar "Spartan, Aussie LockRight"
Kört svetsat bak och lockright fram på min pv-jeep och det funkade bra. Byggt om till avlastat bak och har frihjulsnav runt om så detta får testas när bilen rullar igen efter renovering.