Vända fördelningslåda baklänges??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vända fördelningslåda baklänges??
Håller på å fnular på hur jag ska få till utväxligen på min lilla hotrod(1945 cheva brandbil med 350/th350 runt 6:1 i bakaxeln och 265/70-19.5" hjul. Väger 2,5-3Ton beroende på packning.
I nuläget varvar den 3000 i 80.
Sitter en axel med 10-bultade hjul å det känns inte värt å bråka med den!
Med th700 hamnar jag runt 2200 i 80, känns helt ok men ändå lite högt, å en fräch 700 ligger inte i budgeten nu, så jag fundera på om man skulle ta en fördelningslåda å vända på, 1,8 på lågen bakvänt blir 0,55:1 å det resulterar i 1700rpm i 80, vilket känns jävligt rätt!?
I nuläget varvar den 3000 i 80.
Sitter en axel med 10-bultade hjul å det känns inte värt å bråka med den!
Med th700 hamnar jag runt 2200 i 80, känns helt ok men ändå lite högt, å en fräch 700 ligger inte i budgeten nu, så jag fundera på om man skulle ta en fördelningslåda å vända på, 1,8 på lågen bakvänt blir 0,55:1 å det resulterar i 1700rpm i 80, vilket känns jävligt rätt!?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Tror du får ta reda på en rejäl sådan för att inte få problem med hållbarhet och varmgång
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Det skulle nog kunna gå...
En np203 kan man ju separera lågväxeln från resten i...
Den är dock på 1,96:1 vill jag minnas så det blir väldigt mycket överväxel...
Några nackdelar jag kan komma på är att dreven ofta är rakskurna, så det kommer att vina som h-e i högre hastigheter.
Sen tycker väl planetväxlar överlag om lägre varvtal, men allt är väl relativt[emoji4]
Man kommer ju bara att kunna växla den stillastående också, så det blir ju inte som en växellåda med OD.
Så det blir ju som att halvera utväxlingen i bakaxeln, och då är det nog bra mycket enklare och bättre att byta utväxling i den istället.
Eller byta bakaxeln [emoji6]
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
En np203 kan man ju separera lågväxeln från resten i...
Den är dock på 1,96:1 vill jag minnas så det blir väldigt mycket överväxel...
Några nackdelar jag kan komma på är att dreven ofta är rakskurna, så det kommer att vina som h-e i högre hastigheter.
Sen tycker väl planetväxlar överlag om lägre varvtal, men allt är väl relativt[emoji4]
Man kommer ju bara att kunna växla den stillastående också, så det blir ju inte som en växellåda med OD.
Så det blir ju som att halvera utväxlingen i bakaxeln, och då är det nog bra mycket enklare och bättre att byta utväxling i den istället.
Eller byta bakaxeln [emoji6]
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Hur ser befintlig axel ut? Har den lös third member eller har den gjutet hus som Dana axlar?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Du kan byta utväxling i bakaxeln till någon som passar dig.,
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Axelbyte är ju ett alternativ, men bråka med spacers å skit orkar/hinner jag nog inte med i år, så jag tänkte prova med en nödlösning/kul grej å prova!
Problemet e ju å hitta en lös fördelningslåda med tillräckligt hög lågväxel, 1.6-1.8:1 hade vart lagom
Axeln har "ihålig" banjo med löst diffhus och kåpa, men jag tror inte det går att hitta andra utväxlingar till orginalaxeln!
Problemet e ju å hitta en lös fördelningslåda med tillräckligt hög lågväxel, 1.6-1.8:1 hade vart lagom
Axeln har "ihålig" banjo med löst diffhus och kåpa, men jag tror inte det går att hitta andra utväxlingar till orginalaxeln!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Den är avlastad antar jag. Då blir det lättare att anpassa andra drivaxlar till din axel och att få annan Third member att passa borde inte vara omöjligt heller. Och på detta sätt behåller du banjo med axelinfästningar, bromsar och bultdelning. Summa sumarium. Byt diffen och drivaxlarna. Ford 9", Toyota 9.5" eller Mopar 8 3/4" borde räcka vad gäller effekt och vikt.
Senast redigerad av no1_martin den lör maj 28, 2016 13:41, redigerad totalt 1 gånger.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Med lite tur kanske befintliga drivaxlar kan passa någon av ovan nämnda diffar.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Jag skulle tro att det är enklare o hitta en vanlig växellåda som du kör baklänges än att hitta en vettig fördelningslåda.
Men oavsett är det inget man bygger dit hur som helst. Skulle tro att det inte tar mer tid att sätta dit en annan axel o fixa spacers.
Men oavsett är det inget man bygger dit hur som helst. Skulle tro att det inte tar mer tid att sätta dit en annan axel o fixa spacers.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Kan vara ett alternativ, har faktiskt en extra orginalaxel som jag kan exprimentera lite med, får väl riva isär den å kolla lite!
Tanken nu va å prova en "quick fix" å se hur det blir, hade funderingar på en bakvänd M40 låda, då får jag 0,73:1 på 3an och 0,50:1 på tvåan!
Dit med en låda med fäste å skarva ihop kardaner gör jag nog rätt snabbt!
Tanken nu va å prova en "quick fix" å se hur det blir, hade funderingar på en bakvänd M40 låda, då får jag 0,73:1 på 3an och 0,50:1 på tvåan!
Dit med en låda med fäste å skarva ihop kardaner gör jag nog rätt snabbt!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Blir oftast inget bra att köra en växellåda "baklänges".
Dom är inte byggda för att gå på "fel" håll vilket bland annat gör att belastningar på lager, tryckbrickor och liknande blir knas...
Grejen är också den att en växellåda byggs för att klara lite mer än originalmotorns (donatorbilens alltså) max vridmoment.
Med en 350 med automat så ligger man skyhögt över max vridmoment som lådan är byggd för, och då dessutom belasta på fel håll...
Nää! Tror inte det...
I det fallet är det bättre att ta en 5-petad låda och stoppa i på "rätt" håll och så dra i den i högsta växeln...
Dom är inte byggda för att gå på "fel" håll vilket bland annat gör att belastningar på lager, tryckbrickor och liknande blir knas...
Grejen är också den att en växellåda byggs för att klara lite mer än originalmotorns (donatorbilens alltså) max vridmoment.
Med en 350 med automat så ligger man skyhögt över max vridmoment som lådan är byggd för, och då dessutom belasta på fel håll...
Nää! Tror inte det...
I det fallet är det bättre att ta en 5-petad låda och stoppa i på "rätt" håll och så dra i den i högsta växeln...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Jo ja vet!
Grejen är den att en vanlig överväxel inte räcker till, runt 0,6:1 hade vart perfekt!
Sen är det ingen dragrace bil, den går lungt å mjukt!
Grejen är den att en vanlig överväxel inte räcker till, runt 0,6:1 hade vart perfekt!
Sen är det ingen dragrace bil, den går lungt å mjukt!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Jag tror inte många "originalväxellådor" håller att sätta bakom en 350/350 med runt 3 ton totaltvikt även om den körs lugnt och fint.
Fundera en stund på vilket moment som kommer ur automatlådan på de lägre växlarna.
Jag gillade idéen att försöka byta ut diffklumpen till en toyota eller ford eller så. Borde inte vara jättesvårt. Skarva 2 drivaxlar och göra en adapter till klumpen så den passar i banjon.. Tror det är minst arbete!!
Utgå från en HJ60 bakaxel eller liknande...
Fundera en stund på vilket moment som kommer ur automatlådan på de lägre växlarna.
Jag gillade idéen att försöka byta ut diffklumpen till en toyota eller ford eller så. Borde inte vara jättesvårt. Skarva 2 drivaxlar och göra en adapter till klumpen så den passar i banjon.. Tror det är minst arbete!!
Utgå från en HJ60 bakaxel eller liknande...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Helt sant, men det hade vart kul å prova!
Ska riva isär reservaxeln å kolla lite!
Ska riva isär reservaxeln å kolla lite!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Vända fördelningslåda baklänges??
Det var lite därför jag tänkte att en fördelningslåda hade funkat bättre, men det verkar vara besvärligt att hitta en "lös" med rätt utväxling!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!