SFRO

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön dec 09, 2007 15:01

Åsa-Nisse skrev:Men den personen i Malmö - Andreas nånting som är SFRO-representant han har ju byggt flera offroadbilar själv och då kanske det är värt att åka till honom eller betala reseersättning till honom för han vet ju mera om just såna fordon.
ANdreas har lagt SFRO på is under en period så honom är det inte lönt att maila till, men ringa kan ju gå bra :D

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » mån dec 10, 2007 7:07

Håll er till ämnet! Rasistiska kommentarer och diskussioner om dessa hör inte hemma i andras trådar!

Tråd rensad


Vill ni diskutera starta en egen tråd i Skitsnack, men sköt det snyggt, man kan inte häva ur sig vad som helst bara för att det är på internet.
En inställd spelning är också en spelning.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons jan 23, 2008 20:46

lånar tråden lite.

Är jag tvungen att göra alla punkter enligt Ombyggt fordon, eller funkar det med bytt motor och växellåda, servostyrning och ombyggt till skivbromsar?



Handlar om en Volvo Valp (gammelvalp)



2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.
TGB 13

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » ons jan 23, 2008 20:56

Du måste inte göra alla men man måste göra "omfattande" ombyggnationer för att det ska klassas som ombyggt. Bäst är att ta kontakt med en sfro represetant och höra vad han tycker.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons jan 23, 2008 20:59

enbart bromsbytet gör den till ombyggt fordon, så då kan du lägga till do mandra sakerna utan problem med :D

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons jan 23, 2008 21:09

tack båda för svaren!

då är det väl mest problem med effektökningen, vad ligger en 3,5L rover v8 förgasare på för hästkraftsantal och vridmoment?
TGB 13

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jan 23, 2008 21:46

macke skrev:tack båda för svaren!

då är det väl mest problem med effektökningen, vad ligger en 3,5L rover v8 förgasare på för hästkraftsantal och vridmoment?
finns en hög olika varianter med olika värden,man får nog gå ifrån motornummret för exakt spec
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar