SFRO

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

SFRO

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 11:43

SFRO verkar inte vilja ha mer amatör/ombyggda fordon på vägarna.

har mailat 4st SFRO represetanter med lite frågor och bilder angående suzukin jag håller på att bygga men ingen har svarat.

Det är nu 1-2 veckor sen jag skickade mailen.

Jag skickade mail pga lättare att förklara med bilder istället för att försöka förklara på tele vad man menar.

Men som det ser ut nu får jag väl försöka förklara på tele vad jag menar och vill ha svar på för de verkar inte vara villiga att svara på mail :evil:


Var bara tvungen att skriva av mig lite
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis nov 27, 2007 11:48

Jag har mailat SFRO och fick svar inom två dagar + nästan omedelbara svar på relaterade frågor i efterhand. SFRO har dessutom en artikelserie i Bilsport för att underlätta för bilbyggare, så jag skulle inte vilja påstå att de motarbetar oss som försöker bygga.

Snarare får man väl respektera SFRO-representanterna, som ju faktiskt arbetar ideelt, och försöka förstå att de använder sin fritid till att hjälpa oss bilbyggare. Jag vet själv hur pass lite fritid jag har med jobb och allt vad det innebär, så jag tycker inte att en veckas svarstid är oskäligt.

Faktiskt.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 12:03

Får helt enkelt ta och maila ALLA SFRO represetanter :lol:

Nae men nu är det så att jag ninte vill fortsätta bygga vidare förrens jag vet om det går att bes i det utförandet jag vill ha den det är därför jag vill ha svar så snabbt som möjligt. :wink:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis nov 27, 2007 12:24

skogsvild skrev:Får helt enkelt ta och maila ALLA SFRO represetanter :lol:

Nae men nu är det så att jag ninte vill fortsätta bygga vidare förrens jag vet om det går att bes i det utförandet jag vill ha den det är därför jag vill ha svar så snabbt som möjligt. :wink:
Som min chef had sagt: Då är det inte fel på dem, då är det du som inte kan planera! :lol: :wink:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis nov 27, 2007 12:34

BorkJonas skrev:Som min chef had sagt: Då är det inte fel på dem, då är det du som inte kan planera! :lol: :wink:
Det är ju så sant som det är sagt :) Dumt att börja bygga innan man varit i kontakt med Den Som Bestämmer ;)

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 14:03

pjocke skrev:
BorkJonas skrev:Som min chef had sagt: Då är det inte fel på dem, då är det du som inte kan planera! :lol: :wink:
Det är ju så sant som det är sagt :) Dumt att börja bygga innan man varit i kontakt med Den Som Bestämmer ;)
Var ju därför jag ville ha svar från dom så snabbt som möjligt ju ;)


Men när man pratar om trollen så dök det upp ett mail från SFRO och de anser att den INTE :cry: går att bes som amatörbyggt fordon pga följande

* Kort hjulbas.
* Stora hjul.
* Hög tyngdpunkt.


Hjulbasen är räknad till 2,50m så jag vet inte hur lång hjulbas de vill man ska ha :?
Ska ju andvända 38,5" och det finns ju hur många jeepar som helst med den dimension inskriven i papprena och bes med
Hög tyngdpunkt vet jag inte om jag kan hålla med om. Finns ju betydligt högre jeepar som är bes :?



Han tipsade mig om att bes den som terrängfordon istället då det var enda chansen att kunna köra den lagligt (max 50km/h)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis nov 27, 2007 15:05

skogsvild skrev:
pjocke skrev:
BorkJonas skrev:Som min chef had sagt: Då är det inte fel på dem, då är det du som inte kan planera! :lol: :wink:
Det är ju så sant som det är sagt :) Dumt att börja bygga innan man varit i kontakt med Den Som Bestämmer ;)
Var ju därför jag ville ha svar från dom så snabbt som möjligt ju ;)


Men när man pratar om trollen så dök det upp ett mail från SFRO och de anser att den INTE :cry: går att bes som amatörbyggt fordon pga följande

* Kort hjulbas.
* Stora hjul.
* Hög tyngdpunkt.


Hjulbasen är räknad till 2,50m så jag vet inte hur lång hjulbas de vill man ska ha :?
Ska ju andvända 38,5" och det finns ju hur många jeepar som helst med den dimension inskriven i papprena och bes med
Hög tyngdpunkt vet jag inte om jag kan hålla med om. Finns ju betydligt högre jeepar som är bes :?



Han tipsade mig om att bes den som terrängfordon istället då det var enda chansen att kunna köra den lagligt (max 50km/h)
Ignorera det mailet och gå på nästa gubbe! Klart det måste gå om det bara var de argumenten han hade till att det inte skulle funka! Ett alternativ kan ju vara att gå ner lite i däckstorlek för att kompromissa lite...sen kan man ju uppgradera bilen lite allt eftersom... :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis nov 27, 2007 15:07

skogsvild skrev:
pjocke skrev:
BorkJonas skrev:Som min chef had sagt: Då är det inte fel på dem, då är det du som inte kan planera! :lol: :wink:
Det är ju så sant som det är sagt :) Dumt att börja bygga innan man varit i kontakt med Den Som Bestämmer ;)
Var ju därför jag ville ha svar från dom så snabbt som möjligt ju ;)


Men när man pratar om trollen så dök det upp ett mail från SFRO och de anser att den INTE :cry: går att bes som amatörbyggt fordon pga följande

* Kort hjulbas.
* Stora hjul.
* Hög tyngdpunkt.


Hjulbasen är räknad till 2,50m så jag vet inte hur lång hjulbas de vill man ska ha :?
Ska ju andvända 38,5" och det finns ju hur många jeepar som helst med den dimension inskriven i papprena och bes med
Hög tyngdpunkt vet jag inte om jag kan hålla med om. Finns ju betydligt högre jeepar som är bes :?



Han tipsade mig om att bes den som terrängfordon istället då det var enda chansen att kunna köra den lagligt (max 50km/h)
Tänk på att det är en del träffar/tävlingar du INTE får köra på med ett terrängfordon. Måste vara traktor eller person/lätt lastbil!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 15:44

Tänk på att det är en del träffar/tävlingar du INTE får köra på med ett terrängfordon. Måste vara traktor eller person/lätt lastbil!
Varför inte med terrängfordon??? Är ju då bes av SBP, skattat och försäkrat.


I mailet stog det att de i SFRO ha diskuterat det tillsammans och kommit fram till att det inte gick att bes pga de sakerna. Han menade på att den aldrig skulle klara av panikbroms provet från 100-0 med tillfredställande resultat :roll:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis nov 27, 2007 16:13

Om jag kommer ihåg rätt så är terrängvagn både bes och skattebefriade
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis nov 27, 2007 16:25

skogsvild skrev:
Tänk på att det är en del träffar/tävlingar du INTE får köra på med ett terrängfordon. Måste vara traktor eller person/lätt lastbil!
Varför inte med terrängfordon??? Är ju då bes av SBP, skattat och försäkrat.


I mailet stog det att de i SFRO ha diskuterat det tillsammans och kommit fram till att det inte gick att bes pga de sakerna. Han menade på att den aldrig skulle klara av panikbroms provet från 100-0 med tillfredställande resultat :roll:
Jag vet faktiskt inte. Inte jag som har satt dom kraven! Men det står (har jag iaf för mig) att det skall vara traktor eller "B-"reggat fordon hos vissa arrangörer!! Men kolla hos de klubbar där du brukar köra! Det var bara ett tips! :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Nome
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån feb 27, 2006 23:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nome » tis nov 27, 2007 16:25

Hur gör man om man vill rega den som terrängfordon? (regler,priser)

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis nov 27, 2007 17:04

Var ju därför jag ville ha svar från dom så snabbt som möjligt ju


Men när man pratar om trollen så dök det upp ett mail från SFRO och de anser att den INTE går att bes som amatörbyggt fordon pga följande

* Kort hjulbas.
* Stora hjul.
* Hög tyngdpunkt.


Hjulbasen är räknad till 2,50m så jag vet inte hur lång hjulbas de vill man ska ha
Ska ju andvända 38,5" och det finns ju hur många jeepar som helst med den dimension inskriven i papprena och bes med
Hög tyngdpunkt vet jag inte om jag kan hålla med om. Finns ju betydligt högre jeepar som är bes



Han tipsade mig om att bes den som terrängfordon istället då det var enda chansen att kunna köra den lagligt (max 50km/h)

:lol: har du mailat bosse bildocktorn? :roll:

han har ingen koll på någonting han bara tror det

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 17:31

Här är svaret jag fick ordagrant:



Hej !

Nu har jag rådfrågat mina kollegor inom SFRO.
SFRO anser att ditt bygge rent generellt är ett amatörbygge.
MEN det går nog inte att besiktiga bilen som ett amatörbygge, då den kommer att få tvivelaktiga köregenskaper, på grund av:
* Kort hjulbas.
* Stora hjul.
* Hög tyngdpunkt.

Det gäller alltså att bygga rätt för att få acceptabla egenskaper på väg - upp till fordonets konstruktiva maxhastighet, som Vägverket uttrycker saken.
Om bilen är byggd för att kunna köras i 110 km/h måste den också klara inbromsning och viss manövrering i den hastigheten.
Vid SFRO-besiktningen av ett amatörbygge testar vi retardationen vid panikbromsning från 100 km/h.
Skulle du själv våga göra en panikbromsning från 100 ner till 0 km/h?
Om inte bilen beter sig OK vid panikbroms och snabb undanmanöver så blir den inte godkänd av SFRO.
Kan man svänga med bilen utan att den välter i 50 km/h?

Reggning som personbil/lastbil för vägbruk kan alltså betyda avsevärda kompromisser för terrängegenskaperna.
Eftersom avsikten med fordonet verkar vara ren terrängkörning, så är det nog bättre att registrera det som terrängfordon (max 50 km/h).
Det är också billigare och går då ej genom SFRO.

Bästa hälsningar
Bosse A
SFRO

P.S.
Vad händer när buren styvar upp ramen? Blir den för styv så man riskerar att vrida sönder saker i skogen?
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tis nov 27, 2007 17:48

F*n vad tröttsamt. Finns ju masser med serietillverkade (och seriesålda!) personbilar som inte går att svänga med i 50.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Skriv svar