Generatorer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Generatorer
Har en massa gamla generatorer liggandes.
Finns det något bra sätt att kolla om dom är hela?
Dom flesta står det
+BAT
-GRD
FLD
STA
Hur mäter man?
Sätta fast i skruvstycket och snurra upp dom med någon maskin?
Finns det något bra sätt att kolla om dom är hela?
Dom flesta står det
+BAT
-GRD
FLD
STA
Hur mäter man?
Sätta fast i skruvstycket och snurra upp dom med någon maskin?
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Generatorer
+BAT och -GRD är ju rätt självskrivna, de övriga har jag ingen koll på riktigt. Jag tror du måste koppla generatorn mot batteri vid provkörning, annars frivoltar regulatorn...
Jag använde en borrmaskin på 1500W när jag provkörde en gammal generator och det gick rejält tungt! Behöver ju orkar snurra runt 1500rpm nånting med..
En del generatorer har inbyggd fördröjning på några sekunder innan de ger laddning.
Jag använde en borrmaskin på 1500W när jag provkörde en gammal generator och det gick rejält tungt! Behöver ju orkar snurra runt 1500rpm nånting med..
En del generatorer har inbyggd fördröjning på några sekunder innan de ger laddning.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Generatorer
Tjena.
Bygg en anläggning av en gräsklipparmotor som får driva generator för test
Bygg en anläggning av en gräsklipparmotor som får driva generator för test
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Generatorer
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Generatorer
Funkar inte.RedNek skrev:Tjena.
Bygg en anläggning av en gräsklipparmotor som får driva generator för test
När generatorn börjar ladda så hinner inte varvtalsregulatorn med, utan motorn tvärdör. (Jupp! Har testat. Byggde eget elverk)
Möjligtvis om man har ett svänghjul på 10 kg någonting inkopplad...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Generatorer
Jo att BAT och GRD är självskrivna är jag med på, men dom andra två?
FLD stod inte med på din mycket grundliga lista Lasse, gissar på fältlindning.
STA fasuttag??? Låter som hem el.
Vad ska kopplas på FLD och STA?
Är någon till laddlampa?
Jag har en 220V mutterknack som jag snurrade upp generatorn med, bara för att prova om det gick att få bra snurr. Inget påkopplat, men den borde orka.
FLD stod inte med på din mycket grundliga lista Lasse, gissar på fältlindning.
STA fasuttag??? Låter som hem el.
Vad ska kopplas på FLD och STA?
Är någon till laddlampa?
Jag har en 220V mutterknack som jag snurrade upp generatorn med, bara för att prova om det gick att få bra snurr. Inget påkopplat, men den borde orka.
Re: Generatorer
Längre ner på sidan en utförlig beskrivning (kanske inte mer än du redan fått)
http://www.husbilsklubben.se/forums/t46542/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.husbilsklubben.se/forums/t46542/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Generatorer
Inte helt omöjligt. Vad är det för fabrikat på generatorn???Spiken skrev:FLD stod inte med på din mycket grundliga lista Lasse, gissar på fältlindning.
Nope...Spiken skrev:STA fasuttag??? Låter som hem el.
Inte hem-el. Fasuttag används ofta till t.ex varvräknare, eller för kontroll av spänningen på statorlindningen...
Nope...Spiken skrev:Vad ska kopplas på FLD och STA?
Är någon till laddlampa?
Laddlampa heter som sagt D+, D+/61, D+/L, D+/15, L, 15, 61
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Generatorer
Motorcraft heter den.
Stor rackare som kommer från en färdtjänst Econoline 350
Provade i går att koppla in den.
Plus och jord inkopplat
Kopplade + till FLD, gnistrade ganska mycket när jag satte dit klämman.
Gick monstertrögt att få snurr på den, fick aldrig upp tillräckligt med varv för att se om den ladda.
STA kopplade jag inte in. Kollade motståndet istället mellan STA och jord. 0 ohm när generatorn var stilla, blev mer när det blev snurr på den. Kanske kan vara till varvräknare? Jag har för mig att den satt på en bensinare, men jag har blandat ihop saker förut och blir inte förvånad om jag har gjort det igen.
Hittade även fyra original -70tals GM generatorer som jag provade. Ingen gav mer än 14v.
Tittar man i Haynes står det exempelvis "55A vid 14v" kanske inte ger mer?
Äldre generatorer med externt laddrelä kunde man iaf trimma laddningen till batteriet koka.
Har kastat in ett extrabatteri och startkablar i bilen så länge.
Stor rackare som kommer från en färdtjänst Econoline 350
Provade i går att koppla in den.
Plus och jord inkopplat
Kopplade + till FLD, gnistrade ganska mycket när jag satte dit klämman.
Gick monstertrögt att få snurr på den, fick aldrig upp tillräckligt med varv för att se om den ladda.
STA kopplade jag inte in. Kollade motståndet istället mellan STA och jord. 0 ohm när generatorn var stilla, blev mer när det blev snurr på den. Kanske kan vara till varvräknare? Jag har för mig att den satt på en bensinare, men jag har blandat ihop saker förut och blir inte förvånad om jag har gjort det igen.
Hittade även fyra original -70tals GM generatorer som jag provade. Ingen gav mer än 14v.
Tittar man i Haynes står det exempelvis "55A vid 14v" kanske inte ger mer?
Äldre generatorer med externt laddrelä kunde man iaf trimma laddningen till batteriet koka.
Har kastat in ett extrabatteri och startkablar i bilen så länge.