Sida 1 av 1

HVO 100 Diesel

Postat: ons dec 20, 2017 13:51
av Spiken
Bra eller anus?

Re: HVO 100 Diesel

Postat: ons dec 20, 2017 17:15
av Runekebab
Bra tror ja, fast jag har inte lyckats få tag på än, här ska man tydligen ha special bensinkort för att lyckas tanka sånt.

Re: HVO 100 Diesel

Postat: ons dec 20, 2017 18:09
av Lundin B
Jag kör på det, bara i min C5 2010:a hittills och bara tankat en tank så inte så mycket erfarenhet än, men vet att Citroën har godkänt det till sina nyare modeller och andra har kört mycket med i äldre modeller, så det verkar fungera bra.

Re: HVO 100 Diesel

Postat: ons dec 20, 2017 18:47
av brt666
Jag har inte kört på något annat än HVO det senaste året i subban. Startar och går utan motorvärmare och är piggare tycker jag.

Re: HVO 100 Diesel

Postat: ons dec 20, 2017 20:19
av Danne
Testat i L200:an, märkte ingen som helst skillnad förutom att den drar lite mer soppa.

Re: HVO 100 Diesel

Postat: ons dec 20, 2017 23:09
av Spiken
OK, det skulle vara fossilfritt tydligen, därför blev jag lite skeptisk.

Re: HVO 100 Diesel

Postat: tor dec 21, 2017 22:32
av sleeper_86
Kört i drygt 1 år, 4000mil i jeepen. Inget att klaga på.

Märker ingen större skillnad på HVO och vitdiesel mer än på lukten på avgaserna.

:tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
5 tummar upp av mig.

Re: HVO 100 Diesel

Postat: fre dec 22, 2017 11:03
av trooper
Plockade av gasspjäll mm på en bil som rullat 3000 mil,enbart på hvo 100.
Prylarna skulle på analys av hur hvo 100 påverkar motorn.
Tycker det var extremt mycket skit i insug mm på en nästan ny bil.

Bild

Bild

Bild

Re: HVO 100 Diesel

Postat: fre dec 22, 2017 12:09
av Spiken
:shock:
fy tusan!

Re: HVO 100 Diesel

Postat: fre dec 22, 2017 16:16
av sleeper_86
Tycker de ser ut som de brukar göra när man har EGR

Re: HVO 100 Diesel

Postat: fre dec 22, 2017 17:01
av Gustavsson
sleeper_86 skrev:Tycker de ser ut som de brukar göra när man har EGR
Håller med!
trooper skrev:Plockade av gasspjäll mm på en bil som rullat 3000 mil,enbart på hvo 100.....
Har man kört liknande sträcka med "fossilbil" för att jämföra då eller är det bara en HVO-bil?

Re: HVO 100 Diesel

Postat: fre dec 22, 2017 17:53
av cherokeex2
Såg likadant ut när jag hjälpte grannen med hans Q7:a när han ville rengöra EGR.en på den
Och den kör han bara på vanlig diesel...

Re: HVO 100 Diesel

Postat: fre dec 22, 2017 21:38
av trooper
Gustavsson skrev:
sleeper_86 skrev:Tycker de ser ut som de brukar göra när man har EGR
Håller med!
trooper skrev:Plockade av gasspjäll mm på en bil som rullat 3000 mil,enbart på hvo 100.....
Har man kört liknande sträcka med "fossilbil" för att jämföra då eller är det bara en HVO-bil?
Vilka nya bilar som knappt rullat någonting har ni skruvat med ?,skulle vara intressant att veta.
Eftersom ni vet att bilar med egr ser ut så efter 3000 mil :shock:.
Demonterat egr,insug,gasspjäll mm på flertalet nästan nya bilar som kört "fossilbränsle" och aldrig sett något liknande .

Re: HVO 100 Diesel

Postat: lör dec 23, 2017 0:24
av Lundin B
Inte mycket, men lite mer egen erfarenhet, tycker motorn känns piggare och har trevligare motorljud, dock varnade den för att partikelfiltret riskerar att sättas igen en gång häromdagen, det har den aldrig gjort innan under dom 9000 mil jag kört med den, slump/tillfällighet eller... !??

Re: HVO 100 Diesel

Postat: tor mar 08, 2018 23:22
av Spiken
HVO 100 på jobbet nu.
Maskinerna drar lite (marginellt) mer än förut, känns inte starkare.
Tankanläggningen frös när vi fick -15. Paraffin i filtret. Fick rengöra filtret för varje 100 liter, maskinen vill ha 300 liter. Lagom kallt om fingrarna att slabba med dieselfilter i -15... 3 gånger på raken.

Kontoret har begärt analys av dieseln för att se vad det är vi har fått för något.