Fråga/hjälp ang 4WD

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fredde_1986
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: sön maj 04, 2014 16:54
Ort: Enköping

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Fredde_1986 » fre mar 23, 2018 5:43

Det på bilden är inget nav utan drivaxel.

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » fre mar 23, 2018 10:43

Fredde_1986 skrev:Det på bilden är inget nav utan drivaxel.
Okej för på ena sidan så sitter där inget sådan lock utan där var axeln exponerad. Påverkar det 4wd?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av gubbstrutten » fre mar 23, 2018 11:14

Nisse Cheeze skrev:https://www.google.se/search?client=ms- ... RCj58ViJ4M:

Där sitter ett nav som ser ut precis som det på bild fast med 6 bultar.

Vad kallas detta nav och hur fungerar det?
Vilken eller vilka av bilderna är det du vill hänvisa till? :vetej:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » fre mar 23, 2018 12:14

Gör ett nytt försök!

Det som sitter på ena hjulet ser ut som på bilden fast utan land rover givetvis.

http://www.roverparts.com/Parts/DTC100810G" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Lars 9k » fre mar 23, 2018 18:35

En navkapsell?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » fre mar 23, 2018 21:48

Lars 9k skrev:En navkapsell?
där måste finns någon funktion då bilen inte drar alls på det hjulet, en låsning axeln eller ngt

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » mån mar 26, 2018 22:34

Har kollat upp det nu. Nav kapseln har faktiskt en avgörande funktion för att 4wd ska fungera, det är den som låset axeln och navet... Dvs att det är en konstant låsning mellan hjul och Axel original på en GV gen 1

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » mån apr 23, 2018 20:38

Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.

Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.

Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.

Vad kan detta bero på?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av gubbstrutten » tis apr 24, 2018 9:19

Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.

Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.

Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.

Vad kan detta bero på?
Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.

Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?

I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.

Min gissning. Andra får komma med sina teorier.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » tis apr 24, 2018 10:33

gubbstrutten skrev:
Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.

Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.

Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.

Vad kan detta bero på?
Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.

Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?

I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.

Min gissning. Andra får komma med sina teorier.
Roterar jag hjulet så roterar det motsatt håll på andra sidan.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Danne » tis apr 24, 2018 17:51

Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.

Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » tis apr 24, 2018 19:31

Danne skrev:Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.

Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat :)
När jag kör 2wd så fungerar det bra, men med 4x4 så känner man att det tuggar, men sen så snäpper/knakar det till och så börjar den tugga igen :/

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » tor apr 26, 2018 20:44

Vad blir enklast för att åtgärda problemet? Ordna en diff och byta kuggarna i befintliga diffen, eller byta till en hel fungerande axel?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Danne » fre apr 27, 2018 17:16

Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Nisse Cheeze
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
Ort: Helsingborg

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Inlägg av Nisse Cheeze » sön apr 29, 2018 13:04

Danne skrev:Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?
nä det är när det är för mycket resistans, så det är säkert som du säger att kuggarna är slitna och pallar inte när det börjar bli lite belastning

Skriv svar