Bil-el - vad använder ni för kablage?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Bil-el - vad använder ni för kablage?
Nån som har koll på vilken tvärsnittsarea man kan komma undan med om man ska dra lite ny el exempelvis bakom en instrumentbräda på en gammal Jeep?
Funkar det med 0,75 eller behöver man upp i 1,0 eller mer?
Funkar det med 0,75 eller behöver man upp i 1,0 eller mer?
Jeep J20 -81
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Beror ju lite vad som ska drivas, är det bara signaler till relän duger 0.75 men om det är till tyngre belastningar så hade jag nog gått upp lite.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Här finns en bra Areakalkylator: https://www.legoelektronik.se/kabelarea" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Den där länken var riktigt bra, tack!
Jag testade kalkylatorn och drog till med 12V batteri, 20W (bromsljus), 6 m kabel. 0,75mm2 räcker.
Testade också framlyse på 55W. 0,75mm2 räcker till 2m lång kabel vilket kan räcka beroende på hur man drar.
Så det mesta på bilen kan drivas med 0,75mm2 verkar det som.
Jag testade kalkylatorn och drog till med 12V batteri, 20W (bromsljus), 6 m kabel. 0,75mm2 räcker.
Testade också framlyse på 55W. 0,75mm2 räcker till 2m lång kabel vilket kan räcka beroende på hur man drar.
Så det mesta på bilen kan drivas med 0,75mm2 verkar det som.
Jeep J20 -81
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
När det kommer till Bil EL är det som så grövre aria är alltid bättre pga av späningsfall och att det är fin kardeligt. jag personligen använder inget undet 1.0mm2, för då får man lite bättre mekanisk styrka (0.75 är oftast lätt att ha av)
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Jag brukar inte gå under 1.5mm2 just för att slippa spänningsfall.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Jag tror dom vanliga reglerna gäller!
lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)
om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:
10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6
ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).
men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!
höra av dig om det finns fler fråga täcken =)
lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)
om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:
10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6
ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).
men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!
höra av dig om det finns fler fråga täcken =)
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Nisse Cheeze skrev:Jag tror dom vanliga reglerna gäller!
lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)
om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:
10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6
ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).
men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!
höra av dig om det finns fler frågetecken =)
Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?
Din skala för aria kontra strömstyrka är basserad på 240v växelström, vliket i praktiken är lägre i likström 12v. sedan påverkar sträcka mera på likström än växelström.Nisse Cheeze skrev:Jag tror dom vanliga reglerna gäller!
lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)
om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:
10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6
ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).
men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!
höra av dig om det finns fler fråga täcken =)