ang drivline geometri wrangler och cheva

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

stressfläktsnisse
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 27, 2010 9:54
Ort: Halmstad

ang drivline geometri wrangler och cheva

Inlägg av stressfläktsnisse » fre apr 20, 2018 22:56

Tjenare
jag åker med drivlinan från nittiotals cheva pickup i min wrangler dvs motor samt automat och fördelningslåda kopplat till original med om svetsad kardan och det har fungerat hyggligt, bara vid kraftiga gas på drag som det har kommit missljud som jag har kopplat till kardanens vinkel gentemot bakaxeln.
För ett tag sedan skramlade det till rejält och jag tänkte shit knutkors men när jag kollade hade bägge lådorna spräckts och utgående axel i fördelningslådan är skev.
Frågan är hur kan jag kontrollera så att vinkeln mellan fördelningslådan och kardanen inte är för kraftig
vilket jag tror är orsaken till detta.
alla tips och trix emottages tacksamt.
mvh johnny

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: ang drivline geometri wrangler och cheva

Inlägg av Robe » lör apr 21, 2018 13:23

Hej!

Har du singelkors i båda ändarna av kardan, eller en dubbelknut i ena?
När bilen står plant så ska vinklarna se ut såhär:
Bild

Det som med största sannolikhet orsakar vibrationer vid gas och nu sprucken låda är "axle wrap". Dvs att bladfjädern inte orkar hålla emot vridet från axeln. Googla "anti wrap bar" så får du massa bilder på ett momentstag som ofta behövs vid större däck/ mer effekt och bladfjädrar.

Hälsningar Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

stressfläktsnisse
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 27, 2010 9:54
Ort: Halmstad

Re: ang drivline geometri wrangler och cheva

Inlägg av stressfläktsnisse » sön apr 22, 2018 9:16

Tjenare
jag tackar för tipset och kollar på detta.
Det är säkerligen något i den stilen som händer eftersom jag dessutom kör med enkel knutar i varje ända, förvisso på styvare fjädrar men har upplevt att den med släpvagn på hänger lite bak när man kör.
Det får bli lite dvala för den bilen när jag införskaffar en annan drivlina och prylarna som behövs för komma ut på vägen igen.
mvh

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: ang drivline geometri wrangler och cheva

Inlägg av ErraN_XJ » mån apr 23, 2018 14:26

E inte ett sånt paket väldigt långt för att få plats med i en wrangler?
Det borde bli ganska kort bak kardan?
Har sett tidigare när lådan knäcktes, å de va pga väldig vinkel på kardan å lite spel i splines på bakkardan då när de fjädrade in lite för långt/snabbt så knäcktes lådan som följd.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Skriv svar