Startmotor

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Startmotor

Inlägg av Lars 9k » lör apr 28, 2018 12:16

Drar den, liksom min, inte när du lägger plus ditekt på startmotorn efter solenoiden så spelar relä före ju ingen roll. En grej är ju dock att kolla så du har hel jordfläta till motorn så minus på batteriet och motorns gods har samma potential.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Startmotor

Inlägg av jonte_malmö » lör apr 28, 2018 15:03

Hittade två reläer (där var fler, vanliga i plast, men dessa såg ut att vara eftermonterade till extraljus o spolare). Dessa två var i metall, gamla rostiga, monterade i torpedväggen. Inga punkter att jorda på, men plockade bort reläerna och jordade i kontaktstyckena.

Det första fick bränslepumpen och TBI:n att gå igång, så gissar att det är bränslepumpsreläet:

Bild

Bild

Det andra fick fram samma klickande och surrande ljud som när man drog på nyckeln, så gissar att det är startreläet:

Bild

Bild

Rengjorde polerna och kontaktstyckena med elektronikspray och putsade lite, innan jag återmonterade allt. Fortfarande ingen start, men när jag drog på nyckeln nu så klickade det snabbt "klick-klick-klick" från startreläet istället för att bara surra. Men ingen start som sagt, och jordar man direkt på startmotorn händer samma som innan. Brummande/surrande ljud och bränsle pumpen går igång. :cry:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Startmotor

Inlägg av jonte_malmö » lör apr 28, 2018 15:39

Tvärtom, det översta är startreläet. :roll:

Beställt ett nytt samt nytt kontaktstycke då det var sprucket i plasten. Iaf efter jag drog isär dem :mrgreen:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Startmotor

Inlägg av jonte_malmö » ons maj 02, 2018 14:48

Skruvade av den gamla startmotorn, ser nästan ut att suttit där sedan 1989 :P

Där är bara två poler på den, en lite större med 13mm mutter som det går en röd sladd till direkt från batteriet. Och en lite mindre med 9mm mutter som det går en svart sladd till från reläet. Jag gissar att minus/jord är själva godset? Och att den stora polen har + hela tiden då den går rätt till batteriet. Jag testade spänna upp startmotorn i skruvstädet när jag fått loss den och kopplade på lite olika sätt, men det enda som händer är att lilla kugghjulet slår till (samma som hördes när man slog till tändningen i bilen), men det snurrar inte runt och driver inte.

Detta bör väl betyda att själva startmotorn är kass? (Får en ny på fredag).
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Startmotor

Inlägg av jonte_malmö » lör maj 05, 2018 16:20

Varken startmotorn eller reläet som är fel. Sätter jag en startkabel från - på batteriet till godset på startmotorn (jord) så funkar det att starta! Men det krävdes en tjock startkabel, de blir varma och på nått sätt belastar det, för generator-remmen gnäller medan den extra -kabeln ligger på när bilen står på tomgång. (?)

Några ideer vad som då är det riktiga felet, förutom att startmotorn inte är tillräckligt jordad?
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Startmotor

Inlägg av jonte_malmö » sön maj 06, 2018 21:31

Å nu är den bortbytt mot en trimmad å nybesiktad PV. 1989 är för nya bilar, bara en massa elektronik :lol:

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

Skriv svar