Utväxling vs. däck
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Utväxling vs. däck
Kan nån hjälpa mig att tänka?
Har gått upp rejält i däcksstorlek, från orginal 245/75-16 till 315/75-16 (typ 34"). Bilen har axel-utväxling 3.54. När man ökar så pass (13.5% ökad rullningsomkrets), vad händer? (Bortsett från hållbarhet, terrängkörning osv).
Men om man kör landsväg, går motorvvarvet ner eller upp med större däck? I backe, blir den klenare? Om man bytar till nominellt högre utväxling, tex 3.92 eller 4.11 ökar eller minskar motorvarvet då? Om ngn kan förklara lite?
Har gått upp rejält i däcksstorlek, från orginal 245/75-16 till 315/75-16 (typ 34"). Bilen har axel-utväxling 3.54. När man ökar så pass (13.5% ökad rullningsomkrets), vad händer? (Bortsett från hållbarhet, terrängkörning osv).
Men om man kör landsväg, går motorvvarvet ner eller upp med större däck? I backe, blir den klenare? Om man bytar till nominellt högre utväxling, tex 3.92 eller 4.11 ökar eller minskar motorvarvet då? Om ngn kan förklara lite?
Ford Explorer '98
Re: Utväxling vs. däck
Stora däck utan byte av utväxling ger lägre varv/slöare bil vid samma hastighet som innan byte.
I skogen kommer det märkas tydligare.
I skogen kommer det märkas tydligare.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Utväxling vs. däck
Ok, som jag misstänkte. Känns nämligen lite slö i uppförsbackar även på vanliga vägar så byte utväxling är nog tvunget. Men med org.utväxling (3.54) borde bränsleförbrukningen bli lägre med stora däck? Märkte att den varvar ca 1500 istället för ca 1800 i 70-80km/h.skogsvild skrev:Stora däck utan byte av utväxling ger lägre varv/slöare bil vid samma hastighet som innan byte.
I skogen kommer det märkas tydligare.
Ford Explorer '98
Re: Utväxling vs. däck
I skogen kommer den även gå fortare på lågväxeln vilket gör att man måste bränna mer koppling för att inte susa fram över stock och sten.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Utväxling vs. däck
Du får även betydligt sämre bromsar.
Något att tänka på vid besiktningen.
Något att tänka på vid besiktningen.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Utväxling vs. däck
Har kvar orginal, de åker på vid ev. besiktninggubbstrutten skrev:Du får även betydligt sämre bromsar.
Något att tänka på vid besiktningen.
Ford Explorer '98
Re: Utväxling vs. däck
Nja du bränner ju inte kopplingen (eftersom det inte finns nån) men kan vara bra att skaffa en tempmätare till atf oljan och kolla så den inte går för varm. Lådan måste slira mer om utväxlingen är för hög vilket gör att oljan kan bli varm.jonte_malmö skrev:Iof en automatare, men kanske samma problem?
Fast jag har ungefär samma storleksändring på min och jag har inga problem med att oljan blir för varm.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı