LED-ramp som slocknat

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

LED-ramp som slocknat

Inlägg av henriklarsson1982 » lör dec 15, 2018 15:14

Lagom till mörkaste tiden på året så har min LED-ramp på BJ.n slocknat :cry:
Började med att den blinkade till ibland, sen var det bara vissa dioder som lyste o nu är den helt svart.
Jag har mätt upp reläet och det är det inget fel på, har en skarv mellan relä och rampen (stift med krampslang på).

Nån som har förslag på vad jag kan göra.....går det att reparera en Aliexpress-ramp eller är det bara att slänga o köpa ny?

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: LED-ramp som slocknat

Inlägg av metalworm » lör dec 15, 2018 21:02

beror på om man kommer åt något, jag hadde börjat med att klippa kablen lite kortare än skarven och provat därifrån, funkar inte det så börjat plocka isär den och satt spänning på drivenheten direkt, där inkommande kabel ansluter
funkar inte det så kan man om man kommer åt elektroniken börja kolla där, ofta är det ingjutet så då är det halvkört

det man kan göra är att kolla om man kan ansluta annan lysdiodsdriver mot lysdioderna, men då ska man veta vad dom tål och lite smått och sedan skaffa lämplig driver

zvarovski
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
Ort: Skellefteå

Re: LED-ramp som slocknat

Inlägg av zvarovski » lör dec 15, 2018 23:43

Hej, har en billig kina 52" ledramp för en sexhundring fram på taket, mest för syns skull, var för tomt utan. Jämför man med finare ramper lyser den inte så märkvärdigt, men tack vare storleken är det kraftfullt ändå. Har eftermarknadsprojektorer med xenon i allt annat så det är kanonljus på allt ändå.
Till saken, jag undrade efter rampmontaget nån vecka senare vad det var för nå svarta ränder man så runt reflektorerna o prismorna , de var svårt o se. Fick lov o ta ner den o skruva isär den.Då såg jag att en del kabeldragning inne i rampen o en del kablar som var pålödda kretskorten o typ brygga ihop delarna( som bestod av 3 eller vare 4 sektioner) var inte uppfästa på nå vis, utan dom långa hängde ner rätt rejält bland dioderna.
Vart tvungen o fästa upp dom så de inte syntes o låg stilla (tror jag limma ), gick fint o har hållit 3e vintern nu. Så där hade det ju kunnat börja bli dålig kontakt när kablarna skakat lödningarna med tiden, bara som en ide att kanske kolla. Det kanske inte heller syns på en billig ramp som min så där enkelt

mvh

Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: LED-ramp som slocknat

Inlägg av Danne » sön dec 16, 2018 10:01

På en billig ramp jag hade förut så brann en ledare på kretskortet av, gick å bygla med en liten bit kabel men var dryg att få isär pga allt silikon dom tätat den med. Men efter det funkade den igen.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar