Hjullager passar illa

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Hjullager passar illa

Inlägg av sos » tis mar 03, 2020 8:20

Isuzu pickisen fortsätter att förvåna, skulle byta hjullager på höger fram då det glappar något ruskigt.
(uppmärksammades då bromsen blev lustig - wobbel på hjulet och backar trycks in = pump broms)

Nåja lös med hubben och inre rullar samt lagerbana ligger i bitar inne i hubben... hmm tidigare ägare har nog bara bytt/spänt yttre och sålt iväg - trevligt.

Inre lagerbanan sitter som berg på axeltappen, spindeln... rondell och huggmejsel så är den väck.

Tappen är hel och fin, inga konstigheter... men nya lagret går inte på? har tappj*veln svällt? nog för att det säkert gått varmt men då brukar väl stål krympa när det svalnat? tappen är inte direkt något "blöt-järn" utan härdat stål då det skall tåla en hel del last.

Någon som råkat ut för något liknande?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Hjullager passar illa

Inlägg av Iznogoud » tis mar 03, 2020 9:37

Bild vore bra här, men spontant skulle jag säga att lagret ska pressas på/av.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Hjullager passar illa

Inlägg av sos » tis mar 03, 2020 9:46

Iznogoud skrev: tis mar 03, 2020 9:37 Bild vore bra här, men spontant skulle jag säga att lagret ska pressas på/av.
Bytt hyfsat många hjullager och det brukar endast vara "sug-passning", likt det yttre var på den och på alla andra jag bytt. dessutom är det svårt att pressa på då packboxen sitter på insidan så det går inte att pressa på endast lagret först, dvs hela hubben skall pressas på i så fall och någon sådan press har jag aldrig sett?

Kan väl nämna att jag slog hubben på plats med slägga för att temporärt fixa det hela och det mådde nog inte lagret så bra av men vad gör man... vette f*n om jag fick det hela vägen in? nåja jag har nya lager (troligen går det nya/befintliga sönder då jag tvingas vålda lös även det).

Ny hubb som jag tror passar (från USA/e-bay)då den gamla var sönder skavd där inre lagerbanan ska pressas in, lagerbanan roterade fritt.... så den är skrot, men som sagt jag smällde ihop det hela temporärt.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Hjullager passar illa

Inlägg av sos » ons mar 04, 2020 22:23

Fixat... tog lös allt igen, smärgelduk och fintandad fil och nog fanns det lite ojämnheter när man väl inspekterade noga, det tidigare lagret hade nog roterat och skapat lite ojämnheter, putsade till och lagret gick att trä på nästan ända fram men det kändes tillräckligt bra och det gick att dra på plats med muttern... navet/hubben från USA passade trots att det var från en trooper och utan frihjulsnav.

Passade på att känna på andra sidan och jovisst det kändes ett tydligt glapp även där så det blir till att ta sig an andra sidan också och den hoppas jag att jag nu åtgärdar i tid så man slipper samma strul... nya manuella frihjulsnav monteras också... någon Isuzu modell det också, köpte på e-bay (billigt), men det passade också och hade ett bättre utförande än originalet.

Hjullagersats från e-bay 420kr hemma (japanskt) mot 1700kr+frakt från lokala Isuzu handlaren
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar