ATV med bensin i oljan

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

ATV med bensin i oljan

Inlägg av sos » sön mar 08, 2020 21:25

Köpt en beggad Arctic Cat och körde hem den på släpet, ca 12mil och det var väl hyfsat kallt ute. Körde in den i garaget och där har den stått ett tag i värmen medans jag åkte bort.

Kommer hem och tycker det luktar bensin i garaget, kikar under och mycket riktigt en pöl under, verkar ha kommit från flottör slangen till förgasarna som skall släppa ut bensin om det flödar... har den soppa kran, jo och den stänger jag.

Oljebyte och då jag öppnar pluggen så rinner det ut minst 1 liter bensin verkar det som ihop med oljan... tyckte det såg bra ut på firman då jag köpte den, oljenivå Ok och jag tyckte väl inte att det luktade bensin om oljan då.

Har värmen fått bensinen och luften att expandera så pass att det tryckt ut så mycket? öppnar tanklocket och det är tryck däri... luftningen verkar ha en backventil så den kan lufta (suga in luft) men inte trycka ut övertryck... kan det ha tryckt ut sådana mängder? (den backventilen skall jag montera bort hur som)

Skräp i förgasarna som gör att flottörventilerna inte stänger? men jag har kört ytterst lite, upp och av släpet i princip, den har elektrisk soppa pump så det kan inte ha "runnit" ned av sig själv... men värmeexpansion och otäta flottörventiler?

Hällt i "billig" 5-30 syntet olja och kommer att kontakta firman och de får nog se över det hela innan jag byter till 10-40 "fin" oljan.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: ATV med bensin i oljan

Inlägg av Fisketorp » ons mar 11, 2020 11:04

Ingen bensinkran att stänga av?

har visserligen inte det märket, men stänger aldrig av kranen och inte haft detta problem oavsett värmeförändringar.

Sitter det inte i tanklocket så den ska kunna släppa på trycket?

Kan ju ha hängt sig i flottören som du nämner, varit med om gräsklippare som det skett, eller Niva som gjorde motsatsen inte öppnade pga skit.

Tycker helt klart du ska kontakta firman om be om en service, är ju därför man köper på firma ibland för att få garantin.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: ATV med bensin i oljan

Inlägg av sos » ons mar 11, 2020 11:48

Den har soppakran, men tanken ligger på en lägre nivå än förgasarna, den har elektrisk soppapump av just den anledningen då bränsle inte kan rinna ned från tanken till förgasarna. Vid köpet och hemkomsten så hade den full tank.

Som sagt körde in den i garaget direkt, 2 dagar senare då jag kommer hem noterar jag en bensin-pöl under. Tryck i tanken då jag öppnar locket och massor av bensin i oljan...

Tankmätaren står nu på halvtank... ingen bensin kan ha runnit/flödat under transport trots öppen kran, dock kan långvarig tomgång med otäta nålventiler orsaka att det flödar över, nu var det inte så mycket tomgång men även av den anledningen så ska man ha täta nålventiler.

Säljaren är på mässa i Finland men jag pratade med en annan säljare som lät förtroende ingivande, de fixar sådant och brukar låta annan firma fixa då det är 12mil till dem, jag har arctic cat firma ett par km bort.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: ATV med bensin i oljan

Inlägg av sos » fre mar 13, 2020 10:39

Jag får lämna in hos lokala verkstaden och firman som sålde plockar upp notan... mycket bra agerande av firman, dock får det vänta till efter påsk då det är högtryck pga snöskotrar.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar