Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av mr.christian » fre apr 17, 2020 23:42

Har en skrotbil, en Cheva S10 4wd V6 4,3lit som "ska vara jättebra och inga missljud". Men startmotorn är kass så jag kan inte starta den för att själv testa. Har inte tänkt lägga några pengar på att fixa startmotorn eftersom den ska skrotas ner, men hade gärna haft igång den för att kolla statusen på delarna. Finns det nåt sätt? Tänker typ mutterdragare på vevaxel (om det går att komma åt :| ) eller nåt. Så lite jobb som möjligt eftersom det bara ska funka en gång, det räcker. Hade man kunnat köra den några meter för att kolla växellåda och axlar så hade det varit guld.
Tips mottages tacksamt...

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av jonte_malmö » sön apr 19, 2020 23:38

Putta igång borde väl gå, om den går att putta vill säga? Typ rulla i Neutral och kasta in D eller tvåan, med tändningen på.
Ford Explorer '98

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av mr.christian » mån apr 20, 2020 13:50

jonte_malmö skrev: sön apr 19, 2020 23:38 Putta igång borde väl gå, om den går att putta vill säga? Typ rulla i Neutral och kasta in D eller tvåan, med tändningen på.
Ingen aning... Frågade brorsan som har automatväxlad BMW och han sa att det behövdes typ 50-60 km/h OM det överhuvudtaget skulle gå på hans bil... Jag har inte provat på de automatare som jag haft...
Ja, den är inte så dålig rent optiskt, men ramen är väldigt rostig, inget chassinummer och stinker hund inne i hytten så det är inget att göra i ordning. Men vissa grejer är bättre än på min ZR2a så det ska jag flytta över och det är alltid bra med en egen skrotbil när det behövs grejer...😉

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av gubbstrutten » tis apr 21, 2020 9:32

Vill minnas att äldre Torque Flite-lådor från MOPAR gick att bogsera igång motorn med.
De lådorna hade dubbla oljepumpar, varav en drevs av utgående axeln på automatlådan.
Har för mig att det krävdes bortåt 50 km/t innan bakre pumpen kunde bygga upp oljetryck så att servona kunde låsa bandbromsar och planetväxlar.
Rätta mig om jag har fel, det är så länge sedan jag jobbade med MOPAR/Torque Flite. :rodnar:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av Spiken » tor maj 07, 2020 0:18

gubbstrutten skrev: tis apr 21, 2020 9:32 Vill minnas att äldre Torque Flite-lådor från MOPAR gick att bogsera igång motorn med.
De lådorna hade dubbla oljepumpar, varav en drevs av utgående axeln på automatlådan.
Har för mig att det krävdes bortåt 50 km/t innan bakre pumpen kunde bygga upp oljetryck så att servona kunde låsa bandbromsar och planetväxlar.
Rätta mig om jag har fel, det är så länge sedan jag jobbade med MOPAR/Torque Flite. :rodnar:
Stämmer bra.
Problemet är att hålla rätt gas på bilen som ska i gång.
För lite gas så märker man inte att den startat.
För mycke gas så vill killen som kör dragbilen ha en ny kofångare.

Vill minnas att det inte funkade i drive läget, utan man fick slänga i 2an innan det plötsligt högg till.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av Spiken » tor maj 07, 2020 0:26

Spiken skrev: tor maj 07, 2020 0:18
gubbstrutten skrev: tis apr 21, 2020 9:32 Vill minnas att äldre Torque Flite-lådor från MOPAR gick att bogsera igång motorn med.
De lådorna hade dubbla oljepumpar, varav en drevs av utgående axeln på automatlådan.
Har för mig att det krävdes bortåt 50 km/t innan bakre pumpen kunde bygga upp oljetryck så att servona kunde låsa bandbromsar och planetväxlar.
Rätta mig om jag har fel, det är så länge sedan jag jobbade med MOPAR/Torque Flite. :rodnar:
Stämmer bra.
Problemet är att hålla rätt gas på bilen som ska i gång.
För lite gas så märker man inte att den startat.
För mycke gas så vill killen som kör dragbilen ha en ny kofångare.

Vill minnas att det inte funkade i drive läget, utan man fick slänga i 2an innan det plötsligt högg till.
Chevas låda funkar nog inte då oljepumpen drivs av motorn.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av mr.christian » fre maj 08, 2020 14:44

Känns ganska kört då...? :vetej:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av Spiken » sön maj 10, 2020 23:00

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g6GNOE8wrjU[/youtube]
Jag och en kompis testade ett alternativt sätt att få runt motorn.
Gick så där för oss...

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av JZ » mån maj 11, 2020 0:54

Spiken skrev: sön maj 10, 2020 23:00 ett alternativt sätt
:shock: :tumbup:

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av mr.christian » ons maj 13, 2020 13:58

Spiken skrev: sön maj 10, 2020 23:00 [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=g6GNOE8wrjU[/youtube]
Jag och en kompis testade ett alternativt sätt att få runt motorn.
Gick så där för oss...
Tack för tipset, då vet jag att det inte funkar iaf...😆

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av hakan13 » ons maj 27, 2020 5:39

och det finns ingen bil i närheten du kan låna en startmotor från??

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av mr.christian » ons maj 27, 2020 11:12

Jo, jag har ju en likadan S10a i drift, det är ju därför jag köpt denna skrotbil. Har ju inte tyckt det varit värt jobbet att ta bort startmotorn från den, montera dit den på skrotbilen och tillbaka igen på den andre.
Men har läst på flera ställen att startmotorn är ett ofta förekommande problem på den motorn och börjar bli lite nojjig för jag inbillar mig att den börjat klicka någon gång även på min fungerade S10a, har hittills avfärdat det som dåligt batteri...😲
Så nu går tankarna åt att köpa en ny till den och flytta den än så länge fungerade startmotorn till skrotbilen...🤔

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av gubbstrutten » tor maj 28, 2020 12:39

Lite sent tips, men du har inte provat med att knacka hårt på startmotorn så att eventuellt fastsittande kol lossnar och lägger sig mot kommutatorn? :roll:
Ett fel som kommer med tiden då kolen slits och fjädrarna inte längre förmår trycka ut kolen.
Allt för korta kol kan även drabbas av "byrålådeeffekten". :lol:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av mr.christian » lör maj 30, 2020 23:54

Nej, jag har inte provat någonting. Har inte bilen hemma, men jag antar att förra ägaren har provat allt eftersom det påverkar priset ganska mycket...😉 Enligt de uppgifter jag läst mig till så är det solenoiden som pensionerat sig. Men prova att knacka kostar ju inget, bara skaffa (låna) ett batteri och det kan det vara värt.

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: Starta en automatväxlad bil utan startmotor?

Inlägg av Perre V8 » mån jun 01, 2020 12:10

mr.christian skrev: lör maj 30, 2020 23:54 Nej, jag har inte provat någonting. Har inte bilen hemma, men jag antar att förra ägaren har provat allt eftersom det påverkar priset ganska mycket...😉 Enligt de uppgifter jag läst mig till så är det solenoiden som pensionerat sig. Men prova att knacka kostar ju inget, bara skaffa (låna) ett batteri och det kan det vara värt.
Man ska aldrig förutsätta att någon annan har gjort vad som borde göras, möjligen med undantag om vederbörande självmant uttryckligen säger att det är gjort. Jag skulle även i ett sådant fall kolla själv.

Skriv svar