Byta topplock mellan A12 och A14

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Byta topplock mellan A12 och A14

Inlägg av sos » ons okt 14, 2020 9:40

Plopp sade det och så havererade toppen på min gamla trotjänare, en Datsun 140Y från 1979 med A14 motor. Har köpt en motor från skroten för att bra tag sedan MEN det visade sig vara en A12 motor (t.ex 120Y) så den blev liggande i garaget till ingen nytta -trodde/tror jag.

Nu sneglade jag på den där A12 i alla fall, mysko grenrör? tre bult mot avgasröret, borde vara 2? tog lös insug/grenrör och det är modifierade A14 (avgas samma men insug har fått 2 nya hål och ett h-vete dessa 2 muttrar som sitter tight så ingen nyckel ryms emellan (knackade lös).

Här är nog förklaringen till att skroten trodde de sålde en A14 till mig då de säkert plockat den ur en 140Y men det satt en A12 i den -de passar rakt av mot sprängkåpan och även motorfästen är samma om nyare A12 vilket det verkar vara. Swappa rätt över MEN status på detta A12 block är okänt... det kan ju ha exponerats för väder och vind då fördelare, förgasare m.m var bortplockat... min tanke är att behålla A14 blocket och bara montera över topplocket.

STORA FRÅGAN - PASSAR DET?

Kollat på diverse siter men de flesta verkar göra tvärtom, flytta A14 och A15 toppar till A12 (det trimmas och tävlas mycket med dessa i Asien/Australien har jag förstått). Bilder på topplocks packningar på t,.ex Autodoc visar på att det är samma och som jag förstått är enda skillnaden att A14 blocket är ett par centimeter högre och A12 har runda insug och mindre ventiler... men resten borde vara identiskt?

Någon som har lite kunskap om dessa? eller kanske en A14 topp att sälja.

Dessa motorer är mycket hållbara och orsaken till att min havererade ligger i att jag lånat ut den och haft kylaren avskärmad... låntagaren lämnade den på tomgång (-30 ute) och motorn stod och kokade ett bra tag vilket fick ett ventilsäte att lossna. Jag satte dit det igen men då det glappade så körnade jag dit det och det höll i ett par år.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Byta topplock mellan A12 och A14

Inlägg av sos » mån okt 19, 2020 9:19

Beställde ett renoverat topplock (A15 dock med samma märkningar som mitt A14, A15 är en "strokad" A14) så det borde passa. från Grekland via ebay så det skall bli intressant att se hur det är gjort... penselrenoverat? hoppas inte det... är det renoverat så borde ventiltätningar och risiga styrningar och dåliga ventiler vara bytta/inslipade. sätena tror jag de inte gör något åt då de är gjorda av något mässing/koppar liknande för att kunna köras på blyfritt (är väl pga kraven i kalifornien).
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar