adhd skrev:det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört
Visst är den obekväm. Visst saknar den "airbags". Visst saknar den blinbling.
Jag är 182/181 och väger 95 kg. Vig som en balsamerad säl.
Ändå körde jag senaste långturen med en D90 PU Td5 -04 nästan 55 mil på drygt 5 timmar med endast ett stopp för att tanka, och jag är ingen ungdom.
Så den går att använda även utanför spenaten.
B t w, har du provat någon Defender själv - i terrängen eller på motorvägen.
Och du, den har en av marknades bästa fördelningslådor. Går att köra med öppen eller stängd mellandiffrential på såväl hög som låg.
Den senaste Defendern, PUMAN/Td4:an, har en 6-stegad växellåda med en superlåg etta = nästan stenkrypare, men inte långt därifrån.
Elektroniska "diffbromsar" i båda axlarna. Fungerar utmärkt utanför vägen. Annars skulle väl inte j**p m fl tagit efter.
Elektriskt uppvärmd vindruta förutom sådant onödigt som fjärrmanövrerat centrallås med larm + elektriska fönsterhissar + öppningsbar bakruta för bättre ventilation m fl "finesser" såsom "smidda långarmskit" som standard.
Sen värdesätter vi väl olika saker.
Inget att glassa på Stureplan med.
Men - en kort G-Wagen anser jag vara äääääännu bättre. Allt grundat på eget ägande i terräng och på landsväg.
Samuraien är ääääääännu bättre. Men den säljs inte på de premisser jag angav i mitt första inlägg i den här tråden.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.