Sida 2 av 5

Postat: tis nov 30, 2010 20:49
av 4x4power
italjano skrev:OK :D inge vidare att åka till affären med doc :D
De finns som TGB 11 med så är de bara två axlade :)

Postat: tis nov 30, 2010 20:49
av jeepetorp
I rättvisans tecken tar vi väl en bild på en Unimog också...
Bild

Postat: tis nov 30, 2010 22:23
av tersan
Att ingen har nämnt Geländewagen än?

Postat: tis nov 30, 2010 22:33
av Arne Karlsson
Är väl lättast att kolla originalklassen i trial, de som har störst vinstchans är Suzuki 80, 410, 413 o Samurai.

Postat: tis nov 30, 2010 22:53
av HiluxKungen
jag skulle ta en pick-up eller liknande för dom är ju redan höga och offtast lite större däck :D valp c303 har ju diff lock fam och bak men dom har ju hårda däck för skogen :D men dom har winsch 8)

Postat: tis nov 30, 2010 23:28
av volvojonas
Jag slår som vanligt ett slag för Pajero :D

Postat: tis nov 30, 2010 23:30
av JohnE
Jag tycker inte att TGB 13 och Unimog kan räknas som "bil". Därefter tycker jag att Geländewagen kommer, med sina fina spärrar både fram och bak.

volvojonas, visst är Pajeron fin redan orginal, men SÅ bra är den inte. :D
tersan skrev:Att ingen har nämnt Geländewagen än?

Postat: ons dec 01, 2010 7:54
av Rossi
tersan skrev:Att ingen har nämnt Geländewagen än?
Jag hade bara inte sett tråden..... :wink:

Med lite större hjul så är Geländewagen en jäkligt bra bil, både på vägen och i skogen. Särskilt den korta versionen är fantastiskt bra offroad. Den långa blir "lätt" hängande på rammen och svänger lite för dåligt :)

Helt 100% original skulle jag gissa på att Suzuki SJ är en heeet kandidat offroad, tack vare obefintlig vikt och bra markfrigång. Enda som stoppar den är väl en vansinnigt klen motor.......


Jag blev förresten stoppad utanför affären av en äldre herre häromdagen. Han pekade och gestikulerade i riktning en vit original LWB Geländewagen. Jag fattade inte först vad han ville, men när han lugnat sig tillräckligt mycket för att jag skulle kunna förstå vad han sa, så berättade han att bilen var hans. Han hadde ägt den mer eller mindre sedan den var ny och räknade med att äga den tills han "la inn årorna" för gott. Enda han hadde att klaga på var att motorn hade behövt bytas en gång för några år sedan. Den hade då bara gått ynkliga 80.000mil......
Nu har bilen gått en bit över 100.000mil och han var helt salig när han fick berätta om den :)

Postat: ons dec 01, 2010 11:43
av italjano
Man kan väl tro att GW är en av de bättre mycket tack vare sina diffspärrar, Pajero måste väl ändå komma högt placerad åxå pga sina diffspärrar.

Så vi är överens om då att GW vinner ? :D om ingen har något annat förslag ?

Postat: ons dec 01, 2010 12:31
av Yello
Bild

TJ 2005 Rubicon m spärrar original :D

Postat: ons dec 01, 2010 13:41
av Wältmeister
Om man skulle precisera förutsättningarn för den sökta bilen enligt följande:
Ren standard
Möjlig att köpa i Sverige 2010/2011 genom generalagent hos auktoriserad märkeshandlare.
Då blir min rangordning som följer:
1. Mercedes-Benz G-klass(Geländewagen i talspråk)kortversionen
2. Land Rover Defender 90 Td4(Puman)
3. Suzuki Grand Vitara
4. Jeep Wrangler JKR

Ovanstående baserat på duglighet i terrängen och på landsvägen samt motståndskraften mot oönskade föremål i färdriktningen utom vägen.

Postat: ons dec 01, 2010 14:44
av macke
tgb 11

Postat: ons dec 01, 2010 20:00
av italjano
Är verkligen Suzuki Grand Vitara så bra offroad menar du ? Kommer inte Landcruiser å pajero före tro ???

Postat: ons dec 01, 2010 20:07
av jeepetorp
JohnE skrev:Jag tycker inte att TGB 13 och Unimog kan räknas som "bil".
Gränsen för bil går väl vid B-kort och tillåten att köra på motorväg... Sedan kan man ju tycka att dom ligger väldigt nära en traktor i komfort mm...

Postat: ons dec 01, 2010 20:08
av jeepetorp
Yello skrev:TJ 2005 Rubicon m spärrar original :D
Om inte annat så är den snyggast. Och DET har inget med tycke o smak att göra, det bara är så... :wink: