Bästa orginal offroad bil ?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Deskago
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: mån mar 13, 2006 21:27
Ort: Vintrie

Inlägg av Deskago » ons dec 01, 2010 20:35

italjano skrev:Är verkligen Suzuki Grand Vitara så bra offroad menar du ? Kommer inte Landcruiser å pajero före tro ???
Förslagen spretar lite :D

Du får nog speca upp vilken typ av terrängduglighet du eftersträvar, och vilken prisklass du tänkt dig.

Mina förslag till lättare terräng och bra komfort och inköpspris.

Utan rangordning.
Jeep Cherokee, Grand Cherokee
Suzuki Grand vitara
Pajero
Och självklart Nissan Patrol och Terrano.

//Micke
Jeep Wrangler TJ -06
Patrol 2,8 -98

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » ons dec 01, 2010 21:39

jeepetorp skrev:
JohnE skrev:Jag tycker inte att TGB 13 och Unimog kan räknas som "bil".
Gränsen för bil går väl vid B-kort och tillåten att köra på motorväg... Sedan kan man ju tycka att dom ligger väldigt nära en traktor i komfort mm...
Word. Dom borde snarare räknas som traktorer...
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Användarvisningsbild
Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons dec 01, 2010 21:43

en gammelvalp av plåtskåpmodell är ingen höjdare heller :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

kajan
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: mån feb 08, 2010 0:12
Ort: T-lilla, Skåneland

Inlägg av kajan » ons dec 01, 2010 21:55

Deskago skrev:
Du får nog speca upp vilken typ av terrängduglighet du eftersträvar, och vilken prisklass du tänkt dig.

Mina förslag till lättare terräng och bra komfort och inköpspris.

Utan rangordning.
Jeep Cherokee, Grand Cherokee
Suzuki Grand vitara
Pajero
Och självklart Nissan Patrol och Terrano.

//Micke
Instämmer till fullo 8)
Kan tycka att King cab Dubbelhytt kan läggas till också

Mvh kajan
Jeep XJ -00 Blue

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5343
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor dec 02, 2010 0:37

Är det nytt som gäller så är ju Dodge power-wagon ett givet val 8)

Bild

Stela axlar
4,56 utväxling
diff-spärrar fram o bak
originalmonterad Warn 12000lbs vinsch
Elektriskt urkopplingsbar krängningshämmare
(Men finns tyvärr inte med diesel :( )

Bara att ge sig ut i skogen och börja buckla till plåten :rock:

Användarvisningsbild
Bertilson
Veteran
Inlägg: 2087
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor dec 02, 2010 8:14

min lista utan rangordning

Väljer dessa bilar nedan som bäst då de har stela axlar och finns med diffspärrar fram och bak som orginal.

Landcruiser 80
land cruiser 70
Mercedes G-wagen

IFS bilar som Kingcab, pajero, Vitara mm funkar ok, men är inte lika bra i skogen.


En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Användarvisningsbild
Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8488
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor dec 02, 2010 8:35

Bertilson skrev: En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!

Vi tycks vara eniga om att den bästa bilen, av dem som i dag finns att köpa nya i Sverige, är en kort G-Wagen outstanding.
Men varför bara jag som har en kort Defender på förslag.
(kan vara för att jag är ensam om att ha en :rodnar: )

Men låt tråden fortsätta. Även de som har fel har ju rätt att yttra sig.

:haha: :naughty: :hello:
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

italjano
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön jun 14, 2009 19:21
Ort: Västerås

Inlägg av italjano » tor dec 02, 2010 8:47

Bertilson skrev:min lista utan rangordning

Väljer dessa bilar nedan som bäst då de har stela axlar och finns med diffspärrar fram och bak som orginal.

Landcruiser 80
land cruiser 70
Mercedes G-wagen

IFS bilar som Kingcab, pajero, Vitara mm funkar ok, men är inte lika bra i skogen.


En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!
Har inte Pajero Diffar orginal åxå ?

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Inlägg av svahnström » tor dec 02, 2010 11:32

italjano skrev:
Bertilson skrev:min lista utan rangordning

Väljer dessa bilar nedan som bäst då de har stela axlar och finns med diffspärrar fram och bak som orginal.

Landcruiser 80
land cruiser 70
Mercedes G-wagen

IFS bilar som Kingcab, pajero, Vitara mm funkar ok, men är inte lika bra i skogen.


En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!
Har inte Pajero Diffar orginal åxå ?

Jo men enbart i bakaxeln.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

adhd
Hemmastadd
Inlägg: 225
Blev medlem: lör apr 04, 2009 20:27

Inlägg av adhd » tor dec 02, 2010 21:23

en defender är inte en bra personbil

Användarvisningsbild
Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8488
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor dec 02, 2010 21:26

adhd skrev:en defender är inte en bra personbil
Varför inte?
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

adhd
Hemmastadd
Inlägg: 225
Blev medlem: lör apr 04, 2009 20:27

Inlägg av adhd » tor dec 02, 2010 21:35

det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört

kajan
Hemmastadd
Inlägg: 122
Blev medlem: mån feb 08, 2010 0:12
Ort: T-lilla, Skåneland

Inlägg av kajan » tor dec 02, 2010 21:52

adhd skrev:en defender är inte en bra personbil
Den är jo inte så bra i terrängen :shock:
Jeep XJ -00 Blue

Användarvisningsbild
macke
OffroadGeek
Inlägg: 4882
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tor dec 02, 2010 21:54

adhd skrev:det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört
ja det är lite utav en traktor men en cool sån :) stolarna är assköna (menar inte dom nya sportstolarna).

ehhh köper du en defender för utrustning? då har du verkligen kollat fel för här får du bucklor på köpet, en jävla spak till AC t.ex.

farsan åkte Defender i några år och han klagade inte. Han är över 1.90
410/38,5 TSL/8274/hs9500i

Användarvisningsbild
Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8488
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor dec 02, 2010 22:24

adhd skrev:det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört
Visst är den obekväm. Visst saknar den "airbags". Visst saknar den blinbling.
Jag är 182/181 och väger 95 kg. Vig som en balsamerad säl.
Ändå körde jag senaste långturen med en D90 PU Td5 -04 nästan 55 mil på drygt 5 timmar med endast ett stopp för att tanka, och jag är ingen ungdom.
Så den går att använda även utanför spenaten.
B t w, har du provat någon Defender själv - i terrängen eller på motorvägen.
Och du, den har en av marknades bästa fördelningslådor. Går att köra med öppen eller stängd mellandiffrential på såväl hög som låg.
Den senaste Defendern, PUMAN/Td4:an, har en 6-stegad växellåda med en superlåg etta = nästan stenkrypare, men inte långt därifrån.
Elektroniska "diffbromsar" i båda axlarna. Fungerar utmärkt utanför vägen. Annars skulle väl inte j**p m fl tagit efter.
Elektriskt uppvärmd vindruta förutom sådant onödigt som fjärrmanövrerat centrallås med larm + elektriska fönsterhissar + öppningsbar bakruta för bättre ventilation m fl "finesser" såsom "smidda långarmskit" som standard.
Sen värdesätter vi väl olika saker.
Inget att glassa på Stureplan med.
Men - en kort G-Wagen anser jag vara äääääännu bättre. Allt grundat på eget ägande i terräng och på landsväg.

Samuraien är ääääääännu bättre. Men den säljs inte på de premisser jag angav i mitt första inlägg i den här tråden.

:wink:
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar