Sida 3 av 5

Postat: ons dec 01, 2010 20:35
av Deskago
italjano skrev:Är verkligen Suzuki Grand Vitara så bra offroad menar du ? Kommer inte Landcruiser å pajero före tro ???
Förslagen spretar lite :D

Du får nog speca upp vilken typ av terrängduglighet du eftersträvar, och vilken prisklass du tänkt dig.

Mina förslag till lättare terräng och bra komfort och inköpspris.

Utan rangordning.
Jeep Cherokee, Grand Cherokee
Suzuki Grand vitara
Pajero
Och självklart Nissan Patrol och Terrano.

//Micke

Postat: ons dec 01, 2010 21:39
av MangeP
jeepetorp skrev:
JohnE skrev:Jag tycker inte att TGB 13 och Unimog kan räknas som "bil".
Gränsen för bil går väl vid B-kort och tillåten att köra på motorväg... Sedan kan man ju tycka att dom ligger väldigt nära en traktor i komfort mm...
Word. Dom borde snarare räknas som traktorer...

Postat: ons dec 01, 2010 21:43
av Mathias T
en gammelvalp av plåtskåpmodell är ingen höjdare heller :roll:

Postat: ons dec 01, 2010 21:55
av kajan
Deskago skrev:
Du får nog speca upp vilken typ av terrängduglighet du eftersträvar, och vilken prisklass du tänkt dig.

Mina förslag till lättare terräng och bra komfort och inköpspris.

Utan rangordning.
Jeep Cherokee, Grand Cherokee
Suzuki Grand vitara
Pajero
Och självklart Nissan Patrol och Terrano.

//Micke
Instämmer till fullo 8)
Kan tycka att King cab Dubbelhytt kan läggas till också

Mvh kajan

Postat: tor dec 02, 2010 0:37
av Grottulf
Är det nytt som gäller så är ju Dodge power-wagon ett givet val 8)

Bild

Stela axlar
4,56 utväxling
diff-spärrar fram o bak
originalmonterad Warn 12000lbs vinsch
Elektriskt urkopplingsbar krängningshämmare
(Men finns tyvärr inte med diesel :( )

Bara att ge sig ut i skogen och börja buckla till plåten :rock:

Postat: tor dec 02, 2010 8:14
av Bertilson
min lista utan rangordning

Väljer dessa bilar nedan som bäst då de har stela axlar och finns med diffspärrar fram och bak som orginal.

Landcruiser 80
land cruiser 70
Mercedes G-wagen

IFS bilar som Kingcab, pajero, Vitara mm funkar ok, men är inte lika bra i skogen.


En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!

Postat: tor dec 02, 2010 8:35
av Wältmeister
Bertilson skrev: En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!

Vi tycks vara eniga om att den bästa bilen, av dem som i dag finns att köpa nya i Sverige, är en kort G-Wagen outstanding.
Men varför bara jag som har en kort Defender på förslag.
(kan vara för att jag är ensam om att ha en :rodnar: )

Men låt tråden fortsätta. Även de som har fel har ju rätt att yttra sig.

:haha: :naughty: :hello:

Postat: tor dec 02, 2010 8:47
av italjano
Bertilson skrev:min lista utan rangordning

Väljer dessa bilar nedan som bäst då de har stela axlar och finns med diffspärrar fram och bak som orginal.

Landcruiser 80
land cruiser 70
Mercedes G-wagen

IFS bilar som Kingcab, pajero, Vitara mm funkar ok, men är inte lika bra i skogen.


En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!
Har inte Pajero Diffar orginal åxå ?

Postat: tor dec 02, 2010 11:32
av svahnström
italjano skrev:
Bertilson skrev:min lista utan rangordning

Väljer dessa bilar nedan som bäst då de har stela axlar och finns med diffspärrar fram och bak som orginal.

Landcruiser 80
land cruiser 70
Mercedes G-wagen

IFS bilar som Kingcab, pajero, Vitara mm funkar ok, men är inte lika bra i skogen.


En orginal kort G-wagen (med lite större och grövre däck) slår en spoad SJ410 i tuff stenig terräng, enligt egen erfarenhet.

Volvo TGB är inga personbilar, punkt slut!
Har inte Pajero Diffar orginal åxå ?

Jo men enbart i bakaxeln.

Postat: tor dec 02, 2010 21:23
av adhd
en defender är inte en bra personbil

Postat: tor dec 02, 2010 21:26
av Wältmeister
adhd skrev:en defender är inte en bra personbil
Varför inte?

Postat: tor dec 02, 2010 21:35
av adhd
det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört

Postat: tor dec 02, 2010 21:52
av kajan
adhd skrev:en defender är inte en bra personbil
Den är jo inte så bra i terrängen :shock:

Postat: tor dec 02, 2010 21:54
av macke
adhd skrev:det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört
ja det är lite utav en traktor men en cool sån :) stolarna är assköna (menar inte dom nya sportstolarna).

ehhh köper du en defender för utrustning? då har du verkligen kollat fel för här får du bucklor på köpet, en jävla spak till AC t.ex.

farsan åkte Defender i några år och han klagade inte. Han är över 1.90

Postat: tor dec 02, 2010 22:24
av Wältmeister
adhd skrev:det är en traktor inte bekväm nån stans dålig uttrustning om man är längre en 1.80 är det kört
Visst är den obekväm. Visst saknar den "airbags". Visst saknar den blinbling.
Jag är 182/181 och väger 95 kg. Vig som en balsamerad säl.
Ändå körde jag senaste långturen med en D90 PU Td5 -04 nästan 55 mil på drygt 5 timmar med endast ett stopp för att tanka, och jag är ingen ungdom.
Så den går att använda även utanför spenaten.
B t w, har du provat någon Defender själv - i terrängen eller på motorvägen.
Och du, den har en av marknades bästa fördelningslådor. Går att köra med öppen eller stängd mellandiffrential på såväl hög som låg.
Den senaste Defendern, PUMAN/Td4:an, har en 6-stegad växellåda med en superlåg etta = nästan stenkrypare, men inte långt därifrån.
Elektroniska "diffbromsar" i båda axlarna. Fungerar utmärkt utanför vägen. Annars skulle väl inte j**p m fl tagit efter.
Elektriskt uppvärmd vindruta förutom sådant onödigt som fjärrmanövrerat centrallås med larm + elektriska fönsterhissar + öppningsbar bakruta för bättre ventilation m fl "finesser" såsom "smidda långarmskit" som standard.
Sen värdesätter vi väl olika saker.
Inget att glassa på Stureplan med.
Men - en kort G-Wagen anser jag vara äääääännu bättre. Allt grundat på eget ägande i terräng och på landsväg.

Samuraien är ääääääännu bättre. Men den säljs inte på de premisser jag angav i mitt första inlägg i den här tråden.

:wink: