Expedition Polen. Redogörelse i första posten

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Expedition Polen. Redogörelse i första posten

Inlägg av Robe » tor jun 28, 2012 10:59

Hallå!

Nu har vi varit hemma en vecka så nu är det dags för en sammanfattande redovisning av hela trippen!
Det var vår första expedition och det har varit en häftig upplevelse att få se Polen. Vi är väldigt nöjda med valet av semester och landet vi valde! Vi var borta i 10 dagar och körde ca 180 mil. Båten kostade 3000 kr ToR för oss och bilen. Sen snittade vi ca 700-800 kr per person per dag i form av bensin, hotell, mat, nöje.

Nästa år blir det en längre expedition. Vi har funderat på att fortsätta genom Polen och genom Rumänien. Och går det som vi hoppas så får vi sällskap från andra expeditionsugna! Är du/ni intresserade så är det bara att skriva ett PM eller i tråden. Ni är välkomna att ställa frågor också, såklart!

Förberedelser på bilen
Jag hade gått igenom och bytt det mesta i drivlinan och motorn var nyservad (olja, filter, tändstift).
Eftersom bilen har ett par år på nacken, så kan ju i princip vad som helst gå sönder på en längre färd. Så även om man har med sig 100 kg reservdelar, så går med största sannolikhet något annat på bilen sönder. Så vi tog med oss verktyg (de mest basic) och en domkraft. Lite oljor och vätskor fick följa med också.

Verktyg och oljor
Bild
Bild


Dag 1. Stockholm (Nynäshamn) - Gdansk.

Resrutt Stockholm - Gdansk. 19h.
Bild

En av de största anledningarna till att vi valde Polen var just den smidiga färden med färjan till Gdansk. Färjan avgick 18.00 och var framme dagen efter vid 13.00. Så 19h på sjön!
När vi stod vid färjan så kom jag på att jag glömt att packa ned ägarbeviset! Jag vevade ned rutan för att surra lite med en polis om det när vi skulle åka ombord på färjan. Det första han säger är "-Sjysst bil, ska ni ned och köra offroad?" :lol:
Han sa att det är lag på att ha ägarbeviset med sig i bilen i Polen, men så länge vi håller oss undan polisen ska det inte vara några problem. Det svaret kändes inte helt tryggt! Men men, bara att köra på helt enkelt.

På väg till Nynäshamn
Bild

Vi åkte med den mindre av de två färjorna på vägen ned till Gdansk. Det var inte så mycket folk och färjan var inte tillverkad igår om man säger så. Eftersom vi bokat våra biljetter med bara ett par dagars varsel, så var sovhytterna slut. Så vi fick helt sonika sova i vilostolarna, något vi helst aldrig gör om. Det är inte skönt att sova i upprätt läge, det vet nog de flesta som försökt sova en natt i en bil utan att fälla sätet. Vi tittade lite snett på folk som la sig på golvet och kröp ned i medhavda sovsäckar... men efter att par timmar var vi bara avundsjuka!

Bilen på bildäck
Bild

Vi på soldäck
Bild
Bild


En polack som lagt sig på golvet
Bild

Vi fick till slut ett par timmars sömn och väntade in dag 2!

Dag 2. Gdansk - Wloclawek

Vi åkte av båten vid 13-tiden och stannade på en bensinmack en bit från färjelägret för att tanka. Då kom en man fram i 45-årsåldern, knappt några tänder och slitna kläder. På skaplig engelska så berättar han att han kört Toyota Land Cruisers (den korta modellen, det var viktigt) i FN. Han pekade på en bil och sa "That´s a car", sen pekade han på JEEPen och sa "This is equipment". Vi skrattade tillsammans och sen frågade han mig om jag hade en bärs! Hade tyvärr inga men erbjöd honom en Red Bull. Han skrattade och tackade nej, sen önskade han oss lycka till. Tog tyvärr ingen bild på honom, hade varit roligt!

Sen ställde vi in GPSen på Krakow och tänkte köra tills det kändes nog. Vi skulle komma att åka ca 25 mil till en stad vid namn Wloclawek. Det var väldigt varmt i Gdansk och solen sken. Så vi tog av taket :tumbup:

Resrutt Gdansk - Wloclawek. Ca 26 mil.
Bild

Tankar i Gdansk
Bild

Dubbla literpriset med två så får man det i kronor!
Bild]

Efter 15 mil kände jag hur bilen började dra åt vänster, så jag svängde av och kände på vänster fram fälg. Mycket riktigt, stekhett. Emelie blev orolig och tyckte att vi skulle vända tillbaka och strunta i allt. Men icke! Tog fram verktygen och hissade upp bilen, tog bort däcket och tog loss bromsoket. Pressade in kolven ett par gånger och sen på med grejerna igen och färden fortsatte.

Emelie tog en bild på spektaklet
Bild

Blandade vägar. I början var det fina betalmotorvägar, sen vek vi av och åkte lite mindre vägar istället. Motsvarande 70- och 90-vägar. Lite sämre skick!
Bild

On the road!
Bild

Vid 17-tiden så tyckte vi att det räckte för oss. Vi hade köpt en papperskarta över Polen på båten så vi kunde se vad orterna hette och kunde skriva in de på GPSen. För att hitta ett boende i den staden vi tänkt bo i så gjorde vi på två följande sätt. Antingen klickade vi i "Logi" på GPSen men det var lite som grisen i säcken eftersom man inte kunde få upp någon information om det hotellet. Det andra alternativet, men som var dyrare, var att köpa 20MB från mobiloperatören för 49 kr och sen surfa in på hotels.com eller booking.com där man även kan se recensioner, priser mm.

Så via hotels.com hittade vi boende för första natten! Ett jättefint palats och vi fick rummet högst upp i mitten med balkong. Kostade ca 600 kr för ett dubellrum.
Detta hotell: http://www.palacbursztynowy.pl/en/o-nas" onclick="window.open(this.href);return false;

Emelie och JEEPen
Bild

Jag monterar taket för natten
Bild

Rummet
Bild

Balkong
Bild

Bild

Efter att vi checkat in så tog vi en promenad i staden. Det blev en ganska kort promenad då det börjat skymma och vi hade inte ätit middag.

Lite bilder
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hotellet när vi kom tillbaka
Bild

Middag fick bli varsin MRE och lite billig whiskey!
Bild
Bild

Ett annat problem med bilen som uppdagade sig när vi kom in till Wloclawek och hastigheten sjönk och det blev lite korsningar med trafiklysen var att kopplingen försvann. Med tanke på att det var ca 30-35 grader varmt och vi hade kört flera timmar i sträck, så blir det ganska varmt. När hastigheten sjunker så slutar det att fläkta över grenröret och slavcylindern blir glödhet tills oljan börjar koka. Jag hade varit med om det en gång tidigare vid offroadkörning. Så vi var tvungna att planera vår körning och försöka undvika större städer där det ofta är rödljus och köer.

Dag 3. Wloclawek - Czestochowa.

Resrutt dag 3. Wloclawek - Czestochowa. Ca 30 mil
Bild

Vi gick upp vid 10 och åt frukost på hotellet. Sen fortsatte vi vår färd mot Krakow och följde GPSen. Vädret var lite mulet så vi behöll taket på, vilket senare skulle visa sig att vi gjorde helt rätt i :)

Frukost
Bild

Vi tog lite mindre vägar mot Krakow med bla kossor längs vägen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen kom vi in i en större stad, Lodz. Där blev det genast köer och det var en tidsfråga innan kopplingsproblemet skulle dyka upp. Som ett brev på posten så försvann kopplingen efter ca 10 minuter och vi var tvugna att stänga av bilen en stund och låta den svalna. Efter en halvtimme kunde vi fortsätta.
Bild

Vi åkte i ungefär en timme efter Lodz då jag kände att bilen började dra åt vänster. Bara att svänga av och precis som jag misstänkte så var det dags för vänster bromsOK att kärva. Bort med hjulet och OKet. Men där såg jag att en tidigare ägare redan varit på och försökt knacka in kolven och skadat den. Jag försökte pressa in kolven men den satt för hårt, jag fick inget bra grepp heller. Så det fick bli en nödlösning; Två st 19s nycklar mellan beläggen och buntbanda fast OKet på axeln.

Bild
Bild
Bild
Bild

På så sätt kunde vi ta oss vidare, men det var ruskigt dålig bromsverkan och man kände vilka brytkrafter det blev när man bromsade. Vid det här laget så började t.o.m jag bli lite orolig över situationen då det kändes farligt att köra med bara ett OK fram. Men vi fortsatte sakta nedåt landet och siktade in oss på staden Czestochowa.

Vädret var lite mulet så vi hade taket på, varmt!
Bild
Bild

Vi kom till slut fram till Czestochowa och vi ställde bilen på en obevakad parkering bredvid hotellet. Kändes inte helt safe men inget hände med den under natten.

Utsikt från hotellrummet över staden
Bild

Vi gick ut för att ta en bit mat och fundera på hur vi skulle göra med bilen och resan. Jag funderade på om man kunde hyra ett garage för att ställa in vraket för att kunna åka hem till sverige med flyg och komma tillbaka senare med reservdelar. Vi drack lite öl och drinkar på lite olika barer i stan. Då brukar ju allt lösa sig! Eller hur? Efter ett tag så frågar vi servitrisen hur det kommer sig att hon är så duktig på engelska. Hon berättar att hon pluggat på Irland till bilmekaniker... AHA tänkte vi! Vi dricksade generöst och frågade om hon och hennes far som var bilmekaniker har tid att hjälpa oss med vår bil. Hon blev nästan glad över att vi frågade och vi fick hennes nummer :)


Dag 4. Czestochowa - Krakow

Resrutt Czestochowa - Krakow. Ca 15 mil.
Bild

Dagen efter så hämtade servitrisen upp oss på hotellet och skjutsade oss till vår bil och hämtade upp fadern på vägen. Han kunde inte ett ord engelska, så dottern agerade tolk. När jag berättade för honom att det var en JEEP Wrangler det handlade om verkade han bekymrad. Jag förstod att JEEP inte är vanligt i detta land. Men när han fick se den hurrade han! Tillsammans lagade vi bromsOKet och fyllde på olja till styrservot.
Han ville absolut inte ha något betalt för jobbet, trots att han gav oss 2 burkar med WD40 och en 5L dunk med olja. Vi tvingade på honom en 100 zloty sedel (200 kr) och tackade ödmjukast för insatsen. De ville att vi skulle höra av oss direkt om vi fick mer problem på vägen och det gav oss självförtroende att våga åka vidare. Helt otroligt trevliga, bland det bästa som hände på resan :)

Bild
Bild
Bild

När vi meckat klart var klockan sa 13 så vi tog en vända runt i staden och gick sedan till en badanläggning för att svalka oss i hettan innan vi skulle åka vidare framåt kvällen då det var svalare för bilen.

Stora torget
Bild

Fräsch Ferrari
Bild
Bild

Badanläggningen
Bild

Gångstråket genom staden upp mot kyrkan
Bild

Kyrkan
Bild
Bild

Nu när bilen hade fått sig lite service och vi badat så kunde vi fortsätta mot Krakow.
Vi lämnade Czestochowa vid 18-tiden och var framme i Krakow vid 20-tiden. Krakow är inte huvudstaden i Polen, även om man kan tycka att det borde vara det. Vägen dit bestod av fina betalmotorvägar. Kostade ca 10-30 kr för 5-10 mil och det var verkligen FINA vägar.

På väg.
Bild

Parkerat vid hotellet och slängt på kapellet och låst fast inventarierna med kätting. Hotellet låg ett stenkast från gamla stan (city) och låg som vanligt i prisklassen 4-600kr = 3-4 stjärnor.
Bild

En Jetlag-öl eller vad man nu ska ursäkta sig med?
Bild

Lite trevligheter!
Bild

Staden kändes väldigt internationell och stadskärnan är runt gamla stan (mitten av staden). Det är en härlig stad full av liv. Jag förstår att det är ett populärt weekend-resmål. Lagom lång tid, 3-4 dagar.
Tittar man upp högre än 3m på byggnaderna så kan man ganska lätt urskilja vilka delar som blev sönderbombade under WW2 med tanke på hur påbyggnaderna skiljer sig mot grunden.
Tex:
Bild
Bild

Kyrkan som låg på en kulle med utsikt över hela staden, riktigt maffig!
Bild

Sen var det dags för middag. Och ett måste är ju att prova på dessa piroger som serveras överallt. Tjejen ser aningen skeptisk ut, som vanligt när det gäller "annorlunda" mat, men hon gillade det!
Bild

På kvällen satt vi ute länge och drack lite drinkar och diverse inkastare försökte locka in oss på olika barer/klubbar. Ett åskoväder drog förbi med en regnskur som friskade upp luften. Sen var det God natt!


Dag 6. Krakow - Auschwitch - Opole

Resrutt Krakow - Auschwitch - Opole. Ca 25 mil.
Bild

Efter två dagar i Krakow skulle vi till Auschwitch. Ca 7 mil väst om Krakow. Det strulade ganska direkt med GPSn då de byggt om vägarna sedan senaste uppdateringen så vi hamnade på väldigt små vägar. Rakt genom skogar, korsar tågräls utan signaler, genom bommar (som iofs var öppna men Polska texter), skogs-avverkningsmaskiner, bergbrott osv. Men GPSn var säker, här fanns vägar! Förutom en gång, då den sa "Sväng höger" och det enda som fanns var ett stort skogsparti. Kul tänkte jag! Men tjejen hade INTE uppskattat 4L och lerstänk upp för skogsslänten...

De "större" vägarna:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Framme vid Auswitch. Vi tog en 2h guidad tur. Inte förens man har varit på plats och sett lägret så förstår man vad som skedde där. Det var inte bara att man avrättade människor, utan på sättet det gjordes. Alla dessa plågsamma tortyrer som ledde till döden gör det så obehagligt. 1.3 miljoner människor togs hit från hela Europa: Från Norge till Grekland. 1.1 miljoner av dem dog här.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Efter besökert på museét/gravplatsen så vänder resan norrut-hemmåt. Vi tittade på kartan och tog sikte på en större sjö som ligger på vägen hemåt.
Jag med kartan:
Bild

På fin-fina vägar!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Framme vid sjön. Verkligen jättefint och mycket Polska turister. Kändes som en motsvarighet till Svenska Öland med barer och campingar. Vi åt en enkel middag och satt kvar på en uteservering tills de stängde vid 22-tiden.
Bild
Bild
Bild
Bild


Dag 7. Opole - Inowroclaw

Resväg Opole - Inowroclaw. Ca 35 mil.
Bild

När vi vaknade upp på hotellet vid sjön så gick vi och solade mellan 11-14. Sen satte vi oss i bilen och tänkte köra 3-4h. Efter 3h kom vi fram till en stad där det fanns hotell osv, men jag tyckte att vi kunde åka en bit till så vi åkte vidare. Efter 2 minuter blev vi invinkade av en poliskontroll då vi körde över spärrade linjer (de byggde om utav bara fan i staden så jag blev förbannad och tog en genväg). De gick fram till mig och sa någonting på Polska. Jag hade hjärtat i halsgropen eftersom vi inte hade några ägarbevis på bilen med oss! Men när konstapeln förstod att vi bara pratade engelska så suckade han och vinkade iväg oss. Lite som; Puckade turister, stick! Ibland är det positivt med språkbarriärer!
Färden blev i själva verket 7h vilket tjejen inte gillade, så jag stannade till vid ett mindre mysigt motell och då förvandlades hon från ett mulet- till ett åskmoln. Jag klev på gasen och tog riktning på en större stad och ett bättre hotell. Vi satte kurs mot staden Inorowclav, en bilfärd på ca 30-35 mil norrut totalt sett från sjön där vi startade vid 14-tiden.

Bilder från sjön vid Opole.
Bild
Bild
Bild
Bild

Järnväg utan bommar eller ljus på väg norrut längs små vägar:
Bild

Småvägar på väg norrut.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vi kom fram till Inowroclaw vid 19-tiden och det var en fin stad! Vi tog in på ett hotell mitt i staden med parkering på innergården med stängda grindar. Hotellet hittade vi efter att vi kört ikapp en polisbil och blinkade med helljusen på dem så de stannade. Emelie gick fram till dem och frågade vart man hittar ett hotell i staden. De hade rakade huvuden och var lika livliga i ansikterna som statyn David i Florens. Men de visade lite slappt vart man skulle åka, så vi hittade hotellet!
Vi checkade in och gick sedan ut för att få lite mat i magen. Vi tog en hamburgare med ost och en stor öl. 24 kr per person. Helt OK! Sen gick vi och la oss.

Dag 8. Inowroclaw - Tczew.

Resrutt Inowroclaw - Gdansk. Ca 25 mil.
Bild

Vi vaknade på morgonen av ett åskväder som försvann lika snabbt. Vi tog en tur på stan och hittade en fin inredningsbutik. Till värdet av ett halvt höjningskit till en Wrangler så köptes det gardintyg och tossels (vet inte hur det stavas, men såna där som Maria Monti-nånting i Svenska hollywood-fruar gillar)! Det var bara att hålla god min, annars får man åka ensam nästa gång! Men det var faktiskt fina tyger!

Bild på inköpet:
Bild

Vi lämnade staden kl 16 efter att Emelie suttit hos frisören i 2h. Det gjorde inte mig så mycket, jag satt på ett soligt öl-hak och smuttade på en Miller.
Bild
Bild

Vi satte GPSn på Gdansk och tänkte köra tills det blev nog för oss. Vi tog väldigt små vägar och Emelie ville oxå köra, vilket hon fick!
Bild
Bild
Bild

Sen var det ett sjukt oväder en bit bort. Givetvis skulle det åkas rakt in i skiten, nedcabbat. Hoppades hela tiden att missa det, men när det började stänka på rutan så var det bara att kasta i handbromsen och försöka få på kapellet på mindre än 2 sekunder. Sket sig ganska hårt, SPÖ-regnet var ett faktum och stod man ute i ca 10 sek var det som att kasta en skurhink vatten över sig!
Bild
Bild
Bild

Sen var ovädret över och vi åkte vidare. GPSen sa att vi skulle rakt fram på en väg, men när vi passerade återvändsgrändsskyltar så anade jag oråd. Det visade sig att man hittat en kol-åder i backen och kapat av all form av infrastruktur!
Bild
Bild

Närmare Star Wars kommer man fan inte!
Bild
Bild

När vi hade ca 6 mil kvar till Gdansk, så tog vi av från de små vägarna till en ännu mindre by-väg. GPSen sa att det fanns en väg - så det åktes vidare! Vägen blev bara mindre och mindre. Från asfalt till grus, från grus till betongbitar. Till slut var det rena traktorstigar mellan fälten och jag blev osäker. Men GPSen sa att det existerade en väg där. Så det var bara att gasa! Det blev lerigare och jag funderade på att kasta i 4L men det räckte med god gas. Leran sprätte längs sidorna och vattnet forsade över huven. Jag hörde faktiskt ett skratt från passagerarsidan... ett mycket bra tecken! (Filmer finns och kommer senare!)

Inte så illa ändå, men kul var det! Folk pekade ännu mer nu när bilen ser ut som sig bör!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Dag 9-10. Tczew - Gdynia.

Resrutt Tczew - Gdynia. Ca 7 mil.
Bild

Det var dåligt väder och vi var ganska trötta efter allt åkande. Så vi åkte en kortare sträcka till Gdynia som ligger strax nordväst om Gdansk längs kusten. Det fortsatte att regna så vi tog in på ett hotell i Gdynia och hängde på rummet resten av dagen/kvällen.

Dagen efter så var det finare väder, så vi gick ned till hamnområdet och tittade på båtar (och bilar) och åt lunch. Längs hamnen låg det massor av restauranger och serveringar.
Staden har en stor hamn, det var Östersjöns största hamn för ett tag och är än idag 1 av de 10 största hamnarna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Vi åt middag i hamnen och sen gick vi hem till hotellet och la oss. Dagen efter var det hemgång med färjan som avgick vid 18-tiden. Allt gick som planerat och vi var hemma i Stockholm igen dagen efter vid 14-tiden.

//Robin och Emelie
















-----------------------------------------------------------------------------------------------
För-planering inför expeditionen i Polen

Hej!
Eftersom det inte finns någon forumsdel för expeditioner ännu, så jag lägger tråden här.

Bakgrund:
Jag har funderat under lång tid på expedition och suget har bara ökat när man läst om Ryssland-expeditionen och Island.
Så jag tog beslutet att semestra med bilen och tjejen i Europa, främst Polen. Ingen av oss har tidigare varit i Polen så det ser vi fram emot. Vi har inget taktält, så vi kommer att sova på hotell/vandrarhem längs vägarna. Sträckan det handlar om i nuläget uppskattas till ca 300 mil.
Tidsplanen är 1-2 veckor och vi gör det mest inför nästa sommar, då vi egentligen planerat en "riktig" expedition med släp och taktält. Sen får vi ju reda på om det är en semestertyp som passar oss eller inte. Men jag vill ha variation mot playan!

Resvägen:
Planen är att ta färjan från Nynäshamn ner till Gdansk för att spara ett par mil. Därifrån har vi inte planerat något än. Jag vill se lite WW2 historia, så Auschwitz eller Triblinka skall besökas. Sen är jag sugen på Tatra-bergen och bergsjön Morskie Oko i södra Polen. Sen vill vi ev. ha ett par öl-dagar i Prag, tjeckien, innan vi återvänder till Sverige.

Tips!
Någon som har varit i Polen/Tjeckien som har tips på sevärdheter eller (om-)vägar?
Generella tips och saker att tänka på inför resan?

Bilen:
Vad bör man ha med sig i reservdelar/verktyg? Förutom gaffatejp och ståltråd ;)
Vi kommer åka i Wranglern...
Alla oljor/filter/vätskor i bilen är bytt. Tändstift+kablar är nytt. Drivremmen är ny, men kanske bra att ha en i extra reserv. Reservhjul, domkraft, full jeep-dunk, GPS, lexikon och 12v kompressor är med.

Karta över Polen:
Bild


Alla tips, varningar och inputs välkomnas!

//Robin
Senast redigerad av Robe den mån jul 23, 2012 15:22, redigerad totalt 5 gång.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Spiken » tor jun 28, 2012 13:57

VA FAN!!! :jump:

Vad har du i mitt huvud och göra? :aargh:

Min semesterplan, ordagrant! Är ruskigt sugen på expedition, men hittills har alltid vardagen gjort sig mer än påmind!

Hoppas det blir lite svar på ditt inlägg, vettiga och inte svammel som mitt... sorry.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av AlterEgo » tor jun 28, 2012 14:29

Polen kan vara riktigt trevligt. Har varit är några gånger. Det är ett tag sedan, så det jag skriver kan ha ändrats...

Jag rekommenderar stopp i Bialowieza (nationalpark med visenter), Krakow (ja, det är en stad men en trevlig sådan) och Auschwitz-Birkenau (kanske inte så trevligt men en upplevelse).

Hur det är att köra vid sidan av vägen och andra offroadrelaterade grejor vet jag inte. Det mindre vägnätet är inte i särskilt gott skick, så du bör ha friska stötdämpare på bilen. Med en stelaxklad Wrangler blir det skumpigt nog ändå. Om du vill köra vid sidan av vägen tror jag att nyckeln till det är kontakter i Polen.

Ta med en flaska oktanbooster till bilen för säkerhets skull. Annars så finns det mesta du kan behöva i fråga om oljor och sånt att köpa där, troligen billigare än hemma. Reservdelar kanske kan bli svårt, jag tror inte jag såg en enda Jeep där, men det var ju några år sedan. Det går säkert att få fram delar, men det måste göras på det polska sättet och det kommer att ta tid.

Det är svårt med språket där. Dom flesta polacker pratar bara polska. Lexikon i alla ära, men var beredd på kommunikationssvårigheter. Det bästa är naturligtvis en egen tolk som följer med, är det dessutom en polsk sådan kan jag lova att många dörrar och många möjligheter kommer att öppnas. En av gångerna jag var där hade vi en svensktalande polack som någon slags reseledare, stötte man på problem ringde man henne, förklarade vad man ville och räckte över luren till närmsta polack, sen ordnade det sig på nåt automagiskt sätt...

Dom flesta polacker är dessutom väldigt trevliga (det finns naturligtvis rötägg där liksom på alla andra ställen, men dom flesta jag träffat i Polen är genomtrevliga). Under den tiden jag frekventerade landet var nästan allt vrålbilligt med svenska mått mätt. Utom bensinen...

Ett annat problem som jag hoppas ni slipper är tjuvar. Tyvärr var det väldigt utbrett när jag var där. Lämna bilen full med grejor och sätta sig på en restaurang i någon timme var liksom inte att tänka på.

Men hur som helst, det kan bli ett riktigt trevligt äventyr!
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Robe » tor jun 28, 2012 18:04

Kul med respons och tips, tack!
Vi har tänkt ha all packning i ett par hårdplastväskor så vi lätt kan tömma bilen. De kommer vara fastlåsta så det försvåras att ryckas ut ur bilen vid parkeringar osv. Tipset om att ringa en polsktalande vän var väldigt bra.
Det som är lite oklart just nu är hur vi ska lösa internetuppkopplingen. GPS räcker långt, men tillgång till kartorna på Google och spotify vore trevligt ;) tips??
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av AlterEgo » tor jun 28, 2012 18:29

Robe skrev:Det som är lite oklart just nu är hur vi ska lösa internetuppkopplingen. GPS räcker långt, men tillgång till kartorna på Google och spotify vore trevligt ;) tips??
Polskt mobilabonnemang med fri surf? Antagligen billigast... Kan tänka mig att roamingen med svenska numret blir apdyr. Återigen, en polsk kontakt som kan fixa det hade varit bra.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Robe » tor jun 28, 2012 22:19

Hade ju varit nått! Men jag sitter på en telefon som är låst till tele2. Ska ringa dem imorgon och höra vad dom kan erbjuda.
Apropå nationalparken. Är det den som ligger väldigt nära gränsen till Vitryssland? Stora grönområden enligt satelitbilderna :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av bor i skogen » fre jun 29, 2012 0:32

var på studieresa till polen för 4 år den, och kan rekommendera auschwitz-birkenau (helt ofattbart att se) krakow: en trevlig stad, sakopane: fint naturområde sen besökte vi några fler platser men kommer inte ihåg namnen på dem.

lycka till med din resa. :tumbup:
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Gröngölingen 4x4x4
Hemmastadd
Inlägg: 236
Blev medlem: tis jan 08, 2008 0:50
Ort: Uppsala/Skyttorp
Kontakt:

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Gröngölingen 4x4x4 » fre jun 29, 2012 21:00

:tumbup: När tänker ni åka :?:
4x4x4 Suzuki.
Vi Är Rädda.
http://www.smkuppsala.se
:tumbup:

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Robe » lör jun 30, 2012 11:42

Mitten av nästa vecka, typ 4 juli. Får vi sällskap?? :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Bosse6996
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: fre mar 09, 2012 16:19
Ort: Kiruna

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Bosse6996 » lör jun 30, 2012 13:07

Något jag hade velat besöka i Polen är Bunkrarna i Mamerki och Kanał Mazurski.
Hannes
Chevrolet Avalanche. -04

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av jannebmw » sön jul 01, 2012 7:48

sno tillbaka min airbag :aargh:
den finns där nere nånstans

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Robe » tis jul 03, 2012 21:40

Haha ja, har hört att de trånar efter osprängda airbags för att rusta upp krockade bilar. Tur att man har ett gammalt as som inte har sån lyx ;)
Nu är bilen "klar" och båten är bokad. Åker imorgon onsdag kl 18.

Är ganska säker på att något kommer att haverera. Så jag är glad om jag kan ta mig hem för egen maskin. Tur att tjejen inte har någon användare här, då hade hon aldrig åkt med efter att ha läst detta!

Bilder kommer, förhoppningsvis :)

//Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av AlterEgo » tis jul 03, 2012 21:43

Ha det så kul!
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av Robe » tor jul 05, 2012 20:49

Mini-updates. En sammanfattning av resan och bilder kommer sen när vi kommit hem.

Just nu är vi i mitten av Polen, Wloclawek. En mindre ort vid en å.
Allt har gått förhållandevis bra. Glömde pappren på bilen hemma så vi hoppas att vi inte blir stoppade. Fick slita bort vänster fram för att smörja upp OKet då det låg på, annars inga konstigheter. Mött en JK, som hejade glatt! Alltid trevligt med JEEPers :tumbup:
I övrigt drar bilen till sig många blickar, tummar upp och pekande fingrar (inte de långa i mitten som tur är! ;) ).

Men kort sammanfattat är det generellt dåligt vägnät och få kan engelska. Men de flesta är glada och trevliga och man gör sig förstådd endå. Peka och läten! Landet känns som en blandning av Ryssland och Italien. I de lite större byarna/städerna är det mycket kantiga betongbyggnader som skulle må bra av lite färg och på landsbygden är är det ett böljande grönskande landskap. Man märker att landet är på frammarsch utvecklingsmässigt. Överallt byggs nya vägar och den yngre generationen verkar kunna skaplig engelska medan den äldre bara säger "no-no" och viftar med händerna när de inser att man inte pratar Polska.

Än så länge bara positiva saker att säga om Polen. 4-stjärnigt hotell kostar 600 spänn och soppan kostar 11 kr. Bärsen kostar 23 kr och en Big Mac meny med stor läsk och pommes kostar 30.
Så ungefär hälften mot i Sverige? :)

Jo! När vi tankade i Gdansk så kom en man fram i 45 årsåldern, knappt några tänder och slitna kläder. På skaplig engelska så berättar han att han kört Toyota Land Cruisers (den korta modellen, det var viktigt) i FN. Han pekade på en bil och sa "That´s a car", sen pekade han på JEEPen och sa "This is equipment". Vi skrattade tillsammans och sen frågade han mig om jag hade en bärs! Så jävla rolig karl. Hade tyvärr inga men erbjöd honom en Red Bull. Han skrattade och tackade nej, sen önskade han oss lycka till. Tog tyvärr ingen bild på honom, hade varit roligt!

Ett par bilder so far!

Färjan på väg över till Gdansk från Nynäs:
Bild

Bärssss!
Bild

Bilen där snubben kom fram och frågade om öl.
Bild

Hotellet! Bor i sviten högst upp i mitten med balkong!
Länk till hotellet: http://www.palacbursztynowy.pl/en/o-nas" onclick="window.open(this.href);return false;
De rullande bilderna högst upp är tagna från vårat rum! :P
Bild



//Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Lättare expedition Polen - Tips?

Inlägg av mateks » tor jul 05, 2012 23:57

Ser ut som en riktig semester det där. Bra att ni samlar på er lite erfarenheter till nästa år när vi blir några fler på den trippen (tripparna?) Kitta bilarna ännu mer och åka ännu längre. :D
Suzuki sj424 td -85

Skriv svar