På med bältet
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
På med bältet
En liten påminnelse nu när säsongen är här. På med bältet när det börjar luta!
Idag dog en Rock Bouncer förare när hon fick bilen över sig när hon slog runt. Förstår inte hur vissa vågar sitta utan skydd och bälten när det är mer regel än undantag att dom rullar...
Idag dog en Rock Bouncer förare när hon fick bilen över sig när hon slog runt. Förstår inte hur vissa vågar sitta utan skydd och bälten när det är mer regel än undantag att dom rullar...
TGB 13
Re: På med bältet
Tråkigt med olyckor
Och jag hoppas att alla fortsätter att hålla kolla varandra och säga till om det finns behov av det. Gäller allt och alla. Från livsfarliga bilar till olämpligt uppträdande.
Att en bil är gatlegal och besiktigad betyder inte med automatik att det är ett säkert inslag i terränglådan, ett generalpucko kan få vilken bil som helst att bli ett "dödsfälla" som Aftonbladet skulle ha uttryckt det.
Bra Macke att du påminner oss om säkerheten
Även om det i detta fallet nu blev med hjälp av en alvarlig olycka med dödlig utgång.
SKREV OBELIX
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Att en bil är gatlegal och besiktigad betyder inte med automatik att det är ett säkert inslag i terränglådan, ett generalpucko kan få vilken bil som helst att bli ett "dödsfälla" som Aftonbladet skulle ha uttryckt det.
Bra Macke att du påminner oss om säkerheten
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: På med bältet
http://www.pirate4x4.com/forum/general- ... n-fox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte ens i backarna![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Inte ens i backarna
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
TGB 13
Re: På med bältet
Mycket olika kultur USA--Sverige....
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: På med bältet
Det är ganska irrelevant i frågan.Sdkfz251 skrev:Mycket olika kultur USA--Sverige....
Vi verkar ha en pågående trend i Sverige att det är lite "inne" att åka terrängbil.
Många ungdomar som börjar köra men tyvärr har jag sett för många gånger rent livsfarliga bilar, de kommer i suzukis, gamla king cab's som är så rostiga att de knäcks mm
Sällan man ser det används bälten ellr ens burar.
De packas in 5-6 personer i en liten Suzuki (hur är det ens möjligt) och åker runt.
Brandsläckare, bur och bälten för ALLA passagerare borde vara krav på träff.
Utöver besiktat och skattat så borde träff ledningen alltid ha kontroll av fordon. Man får bromstesta (köra framåt med lite fart och tvärnita) detta för att visa så bromsar finns. Man går igenom så bälten och bur finns och sitter fast och brandsläckare och första förband finns.
Istället för att kräva alla fordon är besiktade så kunde man bjudit in fler ordentliga bilar med vagnsbok.
Alltså borde besiktad eller bil med godkänd vagnsbok vara välkomna att köra. Skrot bilar bör stanna där de hittades, just på skroten.
Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer...
Finns tyvärr många idioter även här
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: På med bältet
Ingen bil är säkrare en den bakom ratten men visst en del regler som brandsläckare, bälten till alla passagerare, bur eller krocktestad kaross borde vara ett krav på träffar har sett många som har sina kompisar stående på flak mm håller i en båge bara och en öl i andra handen sen kör föraren upp eller ner och i sidled för olika hinder. Är bara en fråga innan något allvarligt händer. Sen en snabb översyns besiktning som burens fäst punkter ramens skick mm skulle inte skada.4x4power skrev:Det är ganska irrelevant i frågan.Sdkfz251 skrev:Mycket olika kultur USA--Sverige....
Vi verkar ha en pågående trend i Sverige att det är lite "inne" att åka terrängbil.
Många ungdomar som börjar köra men tyvärr har jag sett för många gånger rent livsfarliga bilar, de kommer i suzukis, gamla king cab's som är så rostiga att de knäcks mm
Sällan man ser det används bälten ellr ens burar.
De packas in 5-6 personer i en liten Suzuki (hur är det ens möjligt) och åker runt.
Brandsläckare, bur och bälten för ALLA passagerare borde vara krav på träff.
Utöver besiktat och skattat så borde träff ledningen alltid ha kontroll av fordon. Man får bromstesta (köra framåt med lite fart och tvärnita) detta för att visa så bromsar finns. Man går igenom så bälten och bur finns och sitter fast och brandsläckare och första förband finns.
Istället för att kräva alla fordon är besiktade så kunde man bjudit in fler ordentliga bilar med vagnsbok.
Alltså borde besiktad eller bil med godkänd vagnsbok vara välkomna att köra. Skrot bilar bör stanna där de hittades, just på skroten.
Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer...
Finns tyvärr många idioter även här
Re: På med bältet
Jag har fortfarande inte varit på en enda träff där besiktad och försäkrad faktiskt genomtvingas av arrangören.
Det känns mer som en typisk friskrivning.
Dessutom ser det väldigt illa ut utåt med rullande skrot på träffar.
Det känns mer som en typisk friskrivning.
Dessutom ser det väldigt illa ut utåt med rullande skrot på träffar.
Göteborgare lätt besatt av Pajero
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig
2.8 manuell lwb 96 modifierad
2.8 automat lwb 99 förbättrad för dd
3.5 automat swb 99 putsobjekt
3.0 12v manuell lwb 94 erfarenhetskälla. skrotfärdig
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: På med bältet
Zerasti skrev: Dessutom ser det väldigt illa ut utåt med rullande skrot på träffar.
![:iagree:](./images/smilies/44signs064.gif)
Eftersom jag har lite erfarenhet av att Wälta så vill jag, förutom bra bälten och rullningsskydd, även rekommendera stol med fast högt nackstöd/-skydd.
Härutöver tycker jag att det inte är macho att stå upp i baksätet och hålla sig i bågen.
Men det är ju jag det.
![Embarassed :rodnar:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: På med bältet
Wältmeister skrev:Zerasti skrev: Dessutom ser det väldigt illa ut utåt med rullande skrot på träffar.![]()
Eftersom jag har lite erfarenhet av att Wälta så vill jag, förutom bra bälten och rullningsskydd, även rekommendera stol med fast högt nackstöd/-skydd.
Härutöver tycker jag att det inte är macho att stå upp i baksätet och hålla sig i bågen.
Men det är ju jag det.![]()
![:iagree:](./images/smilies/44signs064.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: På med bältet
Det där har diskuterats ganska många gånger genom åren. Iallafall i Borås.
Utöver besiktat och skattat så borde träff ledningen alltid ha kontroll av fordon. Man får bromstesta (köra framåt med lite fart och tvärnita) detta för att visa så bromsar finns. Man går igenom så bälten och bur finns och sitter fast och brandsläckare och första förband finns.
Istället för att kräva alla fordon är besiktade så kunde man bjudit in fler ordentliga bilar med vagnsbok.
När man drar det till sin spets vilket man gör om det händer en allvarlig olycka så är väldigt många träffområden allmän plats. Ungefär som Icas parkering. Vem kör sitt obesiktigade offroadfordon där?
Visst kan träffledningen fixa med någon form av prov men vem står med hundhuvudet om något händer?
Skulle det hända något riktigt allvarligt, kanske så illa att någon stryker med så kan du lita på att media kommer vinkla det till att ett gäng dårar åker rally med livsfarliga obesiktigade skrothögar I våra skogar.
En obesiktigad tävlingsbil med vagnbok får väl bara köras på ett tävlingsområde?
Kör du in med en vanlig bil i ett tävlingsområde så gäller inte din trafikförsäkring. Jäkligt lurigt det där.
Se till att bygga era fordon för jeepträffar gatlegala så vår hobby kan leva vidare.
Min åsikt. Tack å hej.
![:nerd:](./images/smilies/55nerd.gif)
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: På med bältet
Stenström skrev:Det där har diskuterats ganska många gånger genom åren. Iallafall i Borås.
Utöver besiktat och skattat så borde träff ledningen alltid ha kontroll av fordon. Man får bromstesta (köra framåt med lite fart och tvärnita) detta för att visa så bromsar finns. Man går igenom så bälten och bur finns och sitter fast och brandsläckare och första förband finns.
Istället för att kräva alla fordon är besiktade så kunde man bjudit in fler ordentliga bilar med vagnsbok.
När man drar det till sin spets vilket man gör om det händer en allvarlig olycka så är väldigt många träffområden allmän plats. Ungefär som Icas parkering. Vem kör sitt obesiktigade offroadfordon där?
Visst kan träffledningen fixa med någon form av prov men vem står med hundhuvudet om något händer?
Skulle det hända något riktigt allvarligt, kanske så illa att någon stryker med så kan du lita på att media kommer vinkla det till att ett gäng dårar åker rally med livsfarliga obesiktigade skrothögar I våra skogar.
En obesiktigad tävlingsbil med vagnbok får väl bara köras på ett tävlingsområde?
Kör du in med en vanlig bil i ett tävlingsområde så gäller inte din trafikförsäkring. Jäkligt lurigt det där.
Se till att bygga era fordon för jeepträffar gatlegala så vår hobby kan leva vidare.
Min åsikt. Tack å hej.
Din trafikförsäkring gäller väl inte utanför vägen?
Re: På med bältet
Fisketorp skrev:Stenström skrev:Det där har diskuterats ganska många gånger genom åren. Iallafall i Borås.
Utöver besiktat och skattat så borde träff ledningen alltid ha kontroll av fordon. Man får bromstesta (köra framåt med lite fart och tvärnita) detta för att visa så bromsar finns. Man går igenom så bälten och bur finns och sitter fast och brandsläckare och första förband finns.
Istället för att kräva alla fordon är besiktade så kunde man bjudit in fler ordentliga bilar med vagnsbok.
När man drar det till sin spets vilket man gör om det händer en allvarlig olycka så är väldigt många träffområden allmän plats. Ungefär som Icas parkering. Vem kör sitt obesiktigade offroadfordon där?
Visst kan träffledningen fixa med någon form av prov men vem står med hundhuvudet om något händer?
Skulle det hända något riktigt allvarligt, kanske så illa att någon stryker med så kan du lita på att media kommer vinkla det till att ett gäng dårar åker rally med livsfarliga obesiktigade skrothögar I våra skogar.
En obesiktigad tävlingsbil med vagnbok får väl bara köras på ett tävlingsområde?
Kör du in med en vanlig bil i ett tävlingsområde så gäller inte din trafikförsäkring. Jäkligt lurigt det där.
Se till att bygga era fordon för jeepträffar gatlegala så vår hobby kan leva vidare.
Min åsikt. Tack å hej.
Din trafikförsäkring gäller väl inte utanför vägen?
Trafikförsäkringen gäller närapå alltid.
Avlysta tävlingsområden gäller den inte på, sedan finns det finns några andra undantag.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: På med bältet
Trafikskade lagen reglerar när trafikförsäkring gäller http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Stenström skrev:
Trafikförsäkringen gäller närapå alltid.
Avlysta tävlingsområden gäller den inte på, sedan finns det finns några andra undantag.
Utdrag ur första paragrafen..
" Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,"
i dessa undantag gäller lagen om motortävlingsförsäkring http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Utdrag ur första paragrafen
"Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde."
Förtydligande från trafikförsäkrings föreningen om vilken lag som gäller när. http://www.freespeed.nu/SMC/TSL-MTFL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Observera att inhägnat inte betyder att det måste finnas ett staket.
/Lasse
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)