Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

angstrom
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jul 27, 2015 17:01

Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av angstrom » mån jul 27, 2015 17:27

har fått första tjing på en engladsreggad Landrover. Kan inget om just landrover å antar att den är ev modell 90. Ägaren har kört bilen hit till sverige men har sedan fått (troligtvis) motorhaveri här. Han har inga möjligheter att frakta den hem så nu vill han sälja den här i sverige. Tyvärr så är det enda jag vet om den är att den gått varm å sedan stannat. Å nu i så startar den inte men den går runt. Kylarslangarna är väldigt fröna så det känns som den gått riktigt varm! Årsmodell service osv vet jag ingenting om.

Så det jag vill ha hjälp med är värdeuppskatting på den.

Att tyda efter en koll så är det en högerstyrd turbodiesel 4 cyl automat, hyfsade däck, recarostolar, snorkel, takräcke mm mm Tog en del foton så det är väl lättast att kolla lite på dom.

Har själv en lada niva som jag redan hunnit lägga ner en hel del tid å pengar på så min tanke var mest om det är lönt att försöka få LR:en i drift igen. Dvs jag är inte direkt ute efter något fler projekt. Är en landrover i delar något av värde? Isånna fall hur mycket går att anväda av den i delar? Hur stadiga är axlarna? Diffar? Fördelning/växellåda? Jag vet sedan tidigare att det är betydligt lättare att demontera bort en utlandsreggad bil än att få in den i det svenska trafikregistet.

Lite bilder åsså hoppas jag på lite hjälp nu...

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av OBELIX » mån jul 27, 2015 19:26

Vadå svårt? Det importeras väl bilar hela tiden som blir reggade i Sverige? Den ser ju fräck ut och försök få den på svenska gator igen.

Jag har HÖRT att dom är väldigt lätta att göra vänsterrattade med dom delar som redan sitter på bilen, ska bara vara några detaljer i styrningen som behöver kompletteras. OBS: bara hört, kan ingenting om dom vilket säkert nån Anglofil snart bekräftar eller dementerar...

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Fisketorp » mån jul 27, 2015 20:21

Inte helt hundra om grannen slängde sin motor eller behöll den. kan kika på det om så önskas.
en tusenlapp vill han nog ha för den om den är kvar.

Var från en bil han fick då topppackningen gått, han bytte packning och provkörde lite innan axlarna havererade. så motorn har funkat iallafall.
var en manuell om det spelar någon roll.

Vad får du betala för denna bil? =)

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Sdkfz251 » mån jul 27, 2015 20:39

Motorn ser ut att vara en 200Tdi eller 300Tdi och inte en TD5 (vilket gör det lite enklare). Motor går att få tag i till en rimlig penning, alternativt köpa en upprostad Discovery fram till 1998.

Du ska ABSOLUT INTE skrota ner den i delar.... här kommer anledningarna.

*Andrahandsvärdet på Defender är Skyhigh, kan nog inte bli bättre nu. Skulle tippa att en Defender 90 med 200/300Tdi kan inbringa 50-80.000 beroende på skick... RHD sänker värdet lite men den är inte osäljbar (RHD=Right Hand Drive).

*Det är inte lönt att skrota ner Land Rover, visst man kan sälja några delar men nya är snorbilliga så det lönar sig inte ekonomiskt... skulle tippa att du inte ens får ersättning för lagd arbetstid.

*HÖÖÖÖÖÖG efterfrågan på Defender 90... Dom går ALLTID att sälja.

Tänk lite såhär. Du har förstatjing på en Willys MB/Ford GPW från 1943 med rasad motor, den skrotas ju inte ner utan renoveras... delarna i sig är värda sisådär (ca 40.000) men bilen som "tuta och kör" är värd upp emot 100.000:- Så det är enkel matematik och en stor portion moral... man skrotar ALDRIG en Land Rover (jo kanske Freelander då :lol: )

Om jag skulle göra en värdering på bilen som den står, med den utrustningen (vad jag kan se av bilderna) och RHD + rasad motor... Jag skulle tippa att den är värd 30-35.000:- kanske mer beroende på vad det är för utrustning, som ex: Är det en Kinasnorkel eller Safari från Australien?

PS!!! Jag tror att det redan sitter en Discovery motor med automatlåda i "din" Defender... mig veterligen tillverkades inte Defender med automat (men jag kan ha tokfel... obs gäller då bilar fram till 1998). Nåväl detta gör det enklare då utbudet är relativt stort på automatare. Hittar du bara manuella paket så går det lika bra (nästan bättre) då blir det mer original och är lättare att typa in i Sverige (och detta borde inte vara svårt). Discoverys med 300Tdi och manuell låda kan du hitta relativt enkelt på blocket... Kolla då på bilar med upprostade karossfästen mm. Dessa brukar ligga på runt 10.000:- (till och med billigare). Du kan även hitta begagnade motorpaket (motor+växellåda+fördelningslåda) hos någon här på forumet eller på SLRK (Svensk Land Rover Klubb). Jag kanske kan hjälpa dig med kontakter i ärendet.

... Vi tar det en gång till! KÖÖÖÖP! SKROTA INTE NEEEEEEER! :woot:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Wältmeister » mån jul 27, 2015 21:29

Medelvärde de 3 senaste åren på 108 st Defender Td300 på 23.200 mil är 82.000:- under förutsättning att den är vänsterstyrd, besiktad och skattad samt i gott skick.
200 och äldre bilar värda mindre. Högerstyrd drar ner priset betydligt liksom att den är ombyggd till automat.
Såvitt jag vet fanns automatlåda endast i kombination med V8:an.
Som oregistrerat "renoveringsobjekt" av okänd årgång knappast värd mer än 20 - 30.000:- enligt min åsikt.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

angstrom
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jul 27, 2015 17:01

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av angstrom » mån jul 27, 2015 22:15

okej. Ja då måste jag kolla upp vad det kostar att få in den i svenska registret då. För alltså EGENTLIGEN var jag absolut ine sugen på att få igång den då jag verkligen inte har tid att fixa å grejja med den så mycket. Men efter alla era rekommendationer kanske jag måste tänka om då priset påden är då lägre än vad det pratas om..

angstrom
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jul 27, 2015 17:01

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av angstrom » mån jul 27, 2015 22:16

Går det att hitta mer info om den via chassienummret? Tex motor, utrustning årsmodell mm? Och vars hittar man typbeteckningen på motorn? Vill minnas att det stod safari på snorkeln :)
Senast redigerad av angstrom den mån jul 27, 2015 22:34, redigerad totalt 1 gånger.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Sdkfz251 » mån jul 27, 2015 22:26

Tja chassienummer säger inte mycket då det sitter en Disco motor i den. Men du behöver absolut inte vara rädd att köpa den som den är... Kolla bara på blocket vad Defender 90 ligger på i pris, så även om du inte orkar/kan/vill få den besiktigad och körbar så är den otroligt lättsåld. Men jag hade nog lagt en del krut på denna för det är vinst "any day of the week" på denna.

Vad har säljaren sagt för pris? Inte för att jag vill trampa dig på tårna men det kan vara roligt att höra vilken prisklass ni diskuterar :lol:

Av det lilla man ser av fronten så ser det ut som den är moddad för att efterlikna en 2010-2015 modell och det ser inte skit ut alls :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Sdkfz251 » mån jul 27, 2015 22:34

angstrom skrev:okej. Ja då måste jag kolla upp vad det kostar att få in den i svenska registret då. För alltså EGENTLIGEN var jag absolut ine sugen på att få igång den då jag verkligen inte har tid att fixa å grejja med den så mycket. Men efter alla era rekommendationer kanske jag måste tänka om då priset påden är då lägre än vad det pratas om..

Det rör sig om några tusenlappar då det endast rör sig om en registreringsbesiktning och typkontroll... Kan du fixa en motor med växellåda och fördelningslåda så kan det vara lönt att låta någon annan göra jobbet (verkstad), så pass bra avans kan det vara beroende på priset.
Senast redigerad av Sdkfz251 den mån jul 27, 2015 23:12, redigerad totalt 2 gång.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Sdkfz251 » mån jul 27, 2015 22:35

angstrom skrev:Går det att hitta mer info om den via chassienummret? Tex motor, utrustning årsmodell mm? Och vars hittar man typbeteckningen på motorn? Vill minnas att det stod safari på snorkeln :)
Bara det ger en signal på att extraprylarna inte är kina- (skit).... det gör att värdet på bilen ökar en aning :woot:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

angstrom
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jul 27, 2015 17:01

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av angstrom » mån jul 27, 2015 22:46

Tittade lite snabbt på bildelsbasen å där finns det ett par motorer från discoverys från 10k. För motorn ser precis ut som dem i kategorin defender 89-98. med motorkod 23L

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av macke » mån jul 27, 2015 23:07

Se till så du får rätt papper av säljaren om du ska regga den här i Sverige.

Sdkfz251, exakt hur lättsålt är RHD 90 i Sverige? Har haft tankar på att köpa en D90 och ta hem. Har inte planerat att sälja bara nyfiken när du sa lättsålt :)
TGB 13

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av Sdkfz251 » mån jul 27, 2015 23:19

Tja i rätt kretsar (bland Anglofiler) så är RHD inget problem. Torpeden på Defenders (och Seriebilar) är "Unisex" så det går att flytta över till LHD, dock behöver man en instrumentpanel för LHD, detta går dock att få tag i via Craddock, MM4x4, Paddock spares eller LR-Shop.se

Det är dock ett beslut som trådskaparen får ta... Antingen köper man den, fixar motor (via forum/reservdelsbil och inte via skrotare som tar hutlöst)... eller renoverar den beroende på vad felet är... är det bara en toppackning så är det ingen anledning att byta motor. Nåväl Trådskapararen kan renovera motor, typa in som den är och tjäna en bra hacka... eller... Bygga om till LHD, renovera motor, typa in och därefter tjäna en bättre hacka. Borde dock inte var svårsåld, suget är rätt bra... så pass bra att jag sett efterlysningar på just Defender 90 (90=hjulbasen i tum och inte årsmodell... finns 80,86,88,90,107,109,120,137 och 130)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av bor i skogen » mån jul 27, 2015 23:21

vad jag kan se på bilden är det en 300TDI, oljestickan sitter i mitten. det verkar också som att det original suttit en v8 i den i och med de 2 luft intagen på skärmarna.

att regga in bilen kostar 750 sek i ursprungskontroll och jag tror jag betalade 1600 för regbesiktningen, glöm inte att byta till lyktor för svensk trafik. köper du bilen se till att motorkombinationen står på regbeviset om inte kommer den inte igenom (finns risk för att den inte gör det endå just för att det inte r original på den).

den här sidan borde ge lite mer info samt hjälpa till att tyda chassienr
http://www.lrfaq.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

bilen ser ut att vara i bra skick men är ju lite av en gamble så betala inte mer än "skrot"pris (går ju bara att återvinna land rovers inte skrota)

vad jag har sett har högerstyrda med mycket utrustning försvinner lika snabbt som vanliga andra kan ligga kvar en vecka eller två längre.

ska nån ta hem en deffe rekommenderar jag att kolla i Holland och tyskland lite dyrare än England men nu när punden står så högt i kurs samt resan kostar ca. 3000 extra tjänar man in det snabbt
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: Värde på engladsreggad Landrover?? BILDER

Inlägg av bor i skogen » mån jul 27, 2015 23:25

kör själv RHD 110 och min personnliga åsikt är att det inte spelar så stor roll vilken sida ratten sitter på
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Skriv svar