hjälp med information om offroad

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av henke_99 » lör aug 08, 2015 22:40

Tänk på att man även måste ha det körkort som krävs för fordonet man kör. (gäller väl kanske inte vissa former av tävling, men t.ex challenge och vanlig träffkörning kräver detta)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av chevypower » mån aug 10, 2015 23:42

Jag har en fråga, jag är heöt ny inom detta. När man kollar på folk som kör offroad så ser man bilar som har vatten upp till fönsterlisterna och det enda som man ser av en bil är spåren efter vindrute torkarna och dem har typ 42" stora däck och nån jäkla 454 under huven med en jäkla massa pulver.. haha nu ka ske jag överdrev lite. Men sånna där syner skrämmer bort mig som ny börjare ;)

Jag lever just nu på student ekononomi, har bara min lilla silverado 1500 6,2 diesel, höjd några tum med 33" däck på. Jag vill gärna köra offroad men inte tävla, utan jag vill bara lunka fram i min egna takt i skogen eller nån grusgrop, men samtidigt vill jag ansluta mig till eran gemenskap för ni verkar ha riktigt trevligt på era träffar! Vart passar en sån som jag bäst in? :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av macke » tis aug 11, 2015 0:24

Chevypower, det är bara åka till en vanlig träff och ta häng på nån. Det är mycket roligare att köra i grupp än ensam. Om man kommer ifatt nån så blir det automatiskt att man samkör :) Har blivit kompis med en hel del genom offroaden.
TGB 13

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Lars 9k » tis aug 11, 2015 9:00

chevypower skrev:Jag har en fråga, jag är heöt ny inom detta. När man kollar på folk som kör offroad så ser man bilar som har vatten upp till fönsterlisterna och det enda som man ser av en bil är spåren efter vindrute torkarna och dem har typ 42" stora däck och nån jäkla 454 under huven med en jäkla massa pulver.. haha nu ka ske jag överdrev lite. Men sånna där syner skrämmer bort mig som ny börjare ;)

Jag lever just nu på student ekononomi, har bara min lilla silverado 1500 6,2 diesel, höjd några tum med 33" däck på. Jag vill gärna köra offroad men inte tävla, utan jag vill bara lunka fram i min egna takt i skogen eller nån grusgrop, men samtidigt vill jag ansluta mig till eran gemenskap för ni verkar ha riktigt trevligt på era träffar! Vart passar en sån som jag bäst in? :)
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Sdkfz251 » tis aug 11, 2015 17:12

@Chevypower. Jag har nästan bara kört rätt så basic bilar... lite höjda Willys, Valpar i originalskick, King Cab med 31" däck, Range Rover Classic original och risiga Suzuki Samurai... Jag kör uteslutande på "vanliga" träffar (som merparten gör som håller på med 4x4). Det du ser på ex youtube är ju såklart det som är det värsta av det värsta... allt för att visa hur balla och tuffa via är :lol: ... skämt å sido, din Cheva med 33" klarar sig bra i mängden, och jag tror till och med den blir mycket uppskattad för det är inte alla som har vinch och då är det bra att ha en stor jäkel med pulver under huven (men du får absolut inte köra fast för det finns ingen som kan dra loss dig :lol: )
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

chevypower
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av chevypower » ons aug 12, 2015 19:40

Sdkfz251 skrev:@Chevypower. Jag har nästan bara kört rätt så basic bilar... lite höjda Willys, Valpar i originalskick, King Cab med 31" däck, Range Rover Classic original och risiga Suzuki Samurai... Jag kör uteslutande på "vanliga" träffar (som merparten gör som håller på med 4x4). Det du ser på ex youtube är ju såklart det som är det värsta av det värsta... allt för att visa hur balla och tuffa via är :lol: ... skämt å sido, din Cheva med 33" klarar sig bra i mängden, och jag tror till och med den blir mycket uppskattad för det är inte alla som har vinch och då är det bra att ha en stor jäkel med pulver under huven (men du får absolut inte köra fast för det finns ingen som kan dra loss dig :lol: )
Haha Tack för bra svar!
Storleken är ju inte alltid effektivast, många mindre 4x4 bilar är ju betydligt smidigare i skogen, dock så tycker jag det är häftigt med stora bilar. Diggar verkligen henke_99:s fullsize blazer ;)

Håller förövrigt på för fullt med min, köpte den nyligen som obejekt, har endast testat den några små svängar i skogen. Men räknar med att åka på alla träffar nästa år imon en 20 mils radie ;)

Arrangeras det mycket vinterträffar annars eller? Ja menar väder och årstider påverkar ju inte våran hobby speciellt mycket? :)
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5

Folk med smak kör bil med flak!

http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av macke » ons aug 12, 2015 20:39

Ja det är många träffar på vintern :)
TGB 13

Skriv svar