hjälp med information om offroad

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzukianton
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: tis aug 04, 2015 18:28

hjälp med information om offroad

Inlägg av suzukianton » tis aug 04, 2015 18:46

tjena! jag är en kille på 15 bast som är intresserad av offroad o vill gärna ha lite info om det, t.ex vilken ålder ska man vara för att få tävla och hur tävlingar går till. All info ni kan snälla berätta.

tack i förhand.// suzukianton

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Danne » tis aug 04, 2015 18:52

Finns lite olika grenar att tävla i, vilken hade du tänkt dig?
Dom som finns i Sverige som jag känner till är Formula Offrad, Challenge, trial och monster race.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

suzukianton
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: tis aug 04, 2015 18:28

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av suzukianton » tis aug 04, 2015 18:58

jag tänkte mig det att man kör i skogen med massa lera nybörjare som jag är vet jag inte vad det heter.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Danne » tis aug 04, 2015 19:04

Det låter som Challenge, en riktigt roliga men tuff sport där tävlingarna kan vara uppåt 23 timmar långa.

Tror man kan ta licens från 15 år men är inte riktigt säker på hur man gör när man tävlar för jag vet inte om alla banor räknas som motorsportsområde och tillåter förare utan körkort.

Kika in på http://www.swedenoffroadchallenge.se" onclick="window.open(this.href);return false; för lite mer info.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

suzukianton
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: tis aug 04, 2015 18:28

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av suzukianton » tis aug 04, 2015 19:06

okej kan du ge mig nån information om hur det går till? men ett stort tack för det lilla annars!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Danne » tis aug 04, 2015 19:10

Upplägget är ganska enkelt men varierar lite mellan arrangörerna.

I det stora hela så ska du köra en slinga som jag uppskattar brukar vara mellan 3 till 6 km lång, längs denna slinga brukar det finnas mellan 10 till 20 specialprov som kan vara en skråkörning, ett lerhål, brant upp eller ner, brukar inte vara mer än max 50 till 100 meter långa.

Proven är valfria men slingan är oftast obligatorisk men ju fler prov man klarar ju mer poäng. Sen brukar även slinga ge lite poäng.

Så den som kör flest varv och gör mest prov på den tid som tävlingen pågår, som har varit mellan 12 och 23 timmar, vinner.

När tävlingarna är av det längre slaget brukar det vara ett par timmars obligatorisk nattvila.

Detta var den enkla förklaringen men jag tror det förklarar grund konceptet :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

suzukianton
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: tis aug 04, 2015 18:28

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av suzukianton » tis aug 04, 2015 19:13

okej tack, vet du vart man får tag på sån licens?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Danne » tis aug 04, 2015 19:21

Man måste gå en liten kurs som oftast är gratis eller väldigt billig om man är med i en klubb, som du för övrigt måste vara med i för att kunna få en licens.

Så mitt tips är gå med i en klubb som pysslar med Challenge.
Även om du inte tänker tävla men kanske träffköra så är det alltid en bra ide att gå med i en klubb för att stödja sporten och hobbyn i framtiden.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Marcus A » tis aug 04, 2015 22:59

Vart bor du?

Mika_karlsson
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: lör jun 04, 2011 0:10
Ort: vetlanda

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Mika_karlsson » tor aug 06, 2015 22:08

De finns ju vanliga träff körningar också om man vill köra offroad men inte tävla. Då krävs b körkort och besiktad bil oftast
2 st Toyota Landcruiser lj70
Scania lbs 110 super 6x2
Volvo n86 4x2
Toyota hilux bruksbil
Kawasaki z1000

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Sdkfz251 » fre aug 07, 2015 16:55

Ska du börja köra 4x4 så passar vanliga träffar jättebra... och här kommer varför... och nu kommer Danne att skälla på mig :lol:

*Det är aldrig tävling... Så fort det blir tävling så blir det (enligt min erfarenhet) sura miner och saker går sönder. Men vill du tävla så tycker jag trail skulle passa bra, och då i standardklass... Annars Challange men det är betydligt jobbigare för både människa och maskin (och DYRT :lol: )

Känner du någon som kör så häng med på en vanlig träff, vi gör nästan precis samma som man gör på tävlingarna fast utan dommare, flaggor, prickar och regler. Vi kör där vi vill köra och vill man inte köra bland stenblock så behöver man inte... Tävlar du och banan går genom stenblocken så "måste" du köra för att få poäng och vinna (för det är väl det som är meningen med tävling).

Det här med tävling inom jeepkörning är relativt nytt. Det var under 90-talet då Svenska Bilsportsförbundet slog klorna i offroad för att få in mer pengar till förbundet ( :lol: ). Under 60-,70-,80- och början av 90-talet så anordnade klubbar/personer träffar lokalt/regionalt och körde lite sisådär för det var trevligt.... Sen kom tävlingen in och allt blev regler och krav.

Visst vissa regler angående säkerhet och miljö är ok... men klassindelning, snitslade strikta banor, dommare med flaggor och sådant suger banjo!!! :thefinger:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Marcus A » lör aug 08, 2015 9:25

Sdkfz251 skrev:Ska du börja köra 4x4 så passar vanliga träffar jättebra... och här kommer varför... och nu kommer Danne att skälla på mig :lol:

*Det är aldrig tävling... Så fort det blir tävling så blir det (enligt min erfarenhet) sura miner och saker går sönder. Men vill du tävla så tycker jag trail skulle passa bra, och då i standardklass... Annars Challange men det är betydligt jobbigare för både människa och maskin (och DYRT :lol: )

Känner du någon som kör så häng med på en vanlig träff, vi gör nästan precis samma som man gör på tävlingarna fast utan dommare, flaggor, prickar och regler. Vi kör där vi vill köra och vill man inte köra bland stenblock så behöver man inte... Tävlar du och banan går genom stenblocken så "måste" du köra för att få poäng och vinna (för det är väl det som är meningen med tävling).

Det här med tävling inom jeepkörning är relativt nytt. Det var under 90-talet då Svenska Bilsportsförbundet slog klorna i offroad för att få in mer pengar till förbundet ( :lol: ). Under 60-,70-,80- och början av 90-talet så anordnade klubbar/personer träffar lokalt/regionalt och körde lite sisådär för det var trevligt.... Sen kom tävlingen in och allt blev regler och krav.

Visst vissa regler angående säkerhet och miljö är ok... men klassindelning, snitslade strikta banor, dommare med flaggor och sådant suger banjo!!! :thefinger:

Jävla neggo :thefinger: ;-)
Vi i Team Bunny Rover köpte bil och körde sista challenge tävlingen för under 10000:-. Det gick inte speciellt bra men tävlade gjorde vi :-)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Wältmeister » lör aug 08, 2015 11:05

Marcus A skrev:Vart bor du?
Berätta var du bor och kom på en träff så kommer vi att räta ut dina frågetecken. :lol:

Välkommen vart du än kommer samt till forumet - det bästa. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Sdkfz251 » lör aug 08, 2015 15:30

@Marcus A
Jo jag läste er tråd... Ni gjorde absolut det bästa valet av bil när ni byggde.... Men de trail tävlingar jag varit på (var förvisso för länge sedan) så var det mycket sura miner och folk skällde på varandra för att stenar flyttades av bilar som körde före... "-De är inte rättvist"... jo det var mycket gnäll och skäll där tyckte jag. Men gnällspikarna har kanske sållats bort och tävlingsformen har kanske mognat.

Men jag vill inte tävla ändå, jag vill köra när jag känner för det och inte stå och vänta på min tur som ska vara vid ett visst klockslag... dessutom får jag inte ta för lång tid på mig i sektionen... Nääää! Jag vidhåller att det suger Banjo. Challange verkar mer lockande men de tävlingar jag besökt höll på för länge och jag var för bekväm av mig... Har gjort lumpen + 15 år i Hemvärnet så jag har tröttnat på att lida ute i skogen, ligga i sunkiga sovsäckar ingen pilsner... Nä ska jag tillbringa en längre tid på en träff så blir det hotell annars får det vara :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: hjälp med information om offroad

Inlägg av Danne » lör aug 08, 2015 16:12

Skulle väll aldrig skälla på nån :twisted:

Men du har rätt i att man kanske borde köra lite träffar innan man ger sig i in i att tävla, mest för att lära känna bilen och veta vad man ger sig in i.

Men att det skulle gnällas på tävlingarna håller jag inte med om alls, hur bra stämning som helst, dock så kan det väll förekomma en del skarpa diskussioner här, speciellt när det kommer till reglementen men det är som bortblåst när tävlingsdagen väl kommer.

Men dom flesta verkar ju inte vilja tävla utan håller sig till träffkörning och det är ju helt okej det med, alla tycker och känner inte lika och tur är väll det :wink:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar