Köpa 4x4 som andrabil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av StyrmanKarlsson » mån dec 28, 2015 15:59

Jag behöver skaffa en andrabil till sommaren och det ekonomiska valet är ju att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt, men jag funderar istället på att köpa en lite äldre 4x4 bil istället och låta frun använda Grand Vitaran (07).

Andrabilen kommer att få genomgå lättare modifieringar åt expeditionshållet. Jag tänker mig lite höjning, större däck, takkorg, diffspärr bak, kanske winch och snorkel.

Jag har för avsikt att kunna köra på träffar men även daily drive och förhoppningsvis semester. Jag vill ha en bensinbil p.g.a. den sjukt höga skatten, (jag vill inte ha en lastbil), och automatlåda för min komfort.

Jag har läst en hel del här på forumet och på Blocket och kommit fram till att de kanske bästa bilarna, Land Cruiser, Geländewagen m.m. är för dyra, Patrol är diesel och engelska bilar är entusiastbilar med mycket mek..., eller?

Just nu lutar det åt en Pajero Wagon Gen II eller III, (-03 som ju skall ha diffspärr bak), eller en Grand Cherokee ZJ. Bägge dessa hittar man ju från 10 KSEK och uppåt. Självklart vill jag ha en så billig bil som möjligt men den måste också fungera och inte vara ett objekt.

Jag har ganska begränsade möjligheter att mecka, jag byta lite delar men kan inte ha
bilen stående längre tid, (jag kan låna ett garage ibland på kvällen och ev. en lördag eller söndag), och rostlagning är inte att tänka på.

Frågan är vad tror ni, tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar och hur mycket behöver man betala för en bil om man vill ha den fungerande och såpass rostfri att man kan göra en underedsbehandling och hålla den vid liv så länge att det är mening att plöja ner pengar i modifieringar?
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av 6300 » mån dec 28, 2015 17:52

Hej jag har läst det du skrev och funderade en sekund,så mitt tips är:fråga frugan vad hon vill ha och bygg om vitaran det kan vara billigaste alternativet (beror lite på frugan då) :tumbup:

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av mantajohan » mån dec 28, 2015 20:21

satsa på cherokee xj 91-96 betydligt bättre än grand cherokee och snyggare dessutom :tumbup:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Gravander
Forumräv
Inlägg: 623
Blev medlem: lör okt 27, 2012 17:56
Ort: Vargön/Vänersborg

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Gravander » mån dec 28, 2015 20:53

Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny :tumbup:

Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen :mrgreen:
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..

Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till :tumbup:

Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag :D
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...

Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..

Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag :woot:
Crew of
Offroaders Bohuslän

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Fisketorp » mån dec 28, 2015 22:11

Nissan terrano 2 med nya utseendet.
3000kr i skatt, rymlig verkar den vara och 6passagerare.
Kanske är apslö som bensinare :/

jojo
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 02, 2010 17:07
Ort: kävlinge

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av jojo » mån dec 28, 2015 22:25

du skriver att du funderat på citat "att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt"

och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp. :tumbup:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Wältmeister » tis dec 29, 2015 8:50

Gravander skrev:Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny :tumbup:

Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen :mrgreen:
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..

Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till :tumbup:

Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag :D
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...

Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..

Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag :woot:
:iagree:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Wältmeister » tis dec 29, 2015 9:13

StyrmanKarlsson skrev:Jag behöver skaffa en andrabil till sommaren och det ekonomiska valet är ju att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt, men jag funderar istället på att köpa en lite äldre 4x4 bil istället och låta frun använda Grand Vitaran (07).

Andrabilen kommer att få genomgå lättare modifieringar åt expeditionshållet. Jag tänker mig lite höjning, större däck, takkorg, diffspärr bak, kanske winch och snorkel.

Jag har för avsikt att kunna köra på träffar men även daily drive och förhoppningsvis semester. Jag vill ha en bensinbil p.g.a. den sjukt höga skatten, (jag vill inte ha en lastbil), och automatlåda för min komfort.

Jag har läst en hel del här på forumet och på Blocket och kommit fram till att de kanske bästa bilarna, Land Cruiser, Geländewagen m.m. är för dyra, Patrol är diesel och engelska bilar är entusiastbilar med mycket mek..., eller?

Just nu lutar det åt en Pajero Wagon Gen II eller III, (-03 som ju skall ha diffspärr bak), eller en Grand Cherokee ZJ. Bägge dessa hittar man ju från 10 KSEK och uppåt. Självklart vill jag ha en så billig bil som möjligt men den måste också fungera och inte vara ett objekt.

Jag har ganska begränsade möjligheter att mecka, jag byta lite delar men kan inte ha
bilen stående längre tid, (jag kan låna ett garage ibland på kvällen och ev. en lördag eller söndag), och rostlagning är inte att tänka på.

Frågan är vad tror ni, tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar och hur mycket behöver man betala för en bil om man vill ha den fungerande och såpass rostfri att man kan göra en underedsbehandling och hålla den vid liv så länge att det är mening att plöja ner pengar i modifieringar?
Kolla fyndbörsen och Lada Niva.
Finns en där som är höjd 2", har större däck + snorkel + 2 olika takkorgar + 2 olika takbågar m X-ljus(2 runda resp 4 rektangulära stora Bosch) + skyddsplåt under nästan hela vägen + torsen(Torq Sen = underhållsfri "diffspärr") + motor- & kupévärmare + läderklädd sportratt + Rock Sliders + Swing Away(utvändig reservhjulshållare bak) + 3 omgångar olika hjul(4 fräscha Michelin dubbfria på Dotz-fälg + 4 nästan nya Cooper Discovery A/T på LM-fälg + 5 st nästan okörda originalhjul(avmonteringshjul från ny bil)) +Bullbar(omonterad) + inklinometer + stereo med 4 högtalare + bryggningsramper av aluminium + motorsåg (m m i formanpassad lastlåda) +nästan ny CB-radio(+ stor Albrectantenn & extern högtalare) + m m.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Sdkfz251 » tis dec 29, 2015 12:29

Wältmeister skrev:
Gravander skrev:Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny :tumbup:

Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen :mrgreen:
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..

Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till :tumbup:

Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag :D
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...

Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..

Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag :woot:
:iagree:
:iagree:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

ewoldern
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor dec 06, 2007 22:02
Ort: visby
Kontakt:

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av ewoldern » ons dec 30, 2015 8:19

Jag har ett tips till dig, kompisen skall sälja sin Toyota 4-runner 1987 nu. Då har du bara ett års skatt kvar sen är den skattebefriad och det måste väl vara det bästa för en bil man inte ska köra så mkt med...

Googla gamla 4-runner modellen på nätet så ser du hur dem ser ut.. Glasfibertak bak man kan ta av på sommaren etc, 2dr men 5 sitsig och stor skuff, vad mer kan man önska :tumbup:
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av IsuzuDiesel » ons dec 30, 2015 14:55

jojo skrev:du skriver att du funderat på citat "att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt"

och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp. :tumbup:
Håller med helt, jag brukar också välja bort bränsletörstiga bilar men kör man bara lite så spelar det ju ingen roll. Jag hade köpt en 80-tals Blazer :tumbup:

StyrmanKarlsson
Hemmastadd
Inlägg: 111
Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
Ort: Göteborg

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av StyrmanKarlsson » ons dec 30, 2015 20:34

6300 skrev:Hej jag har läst det du skrev och funderade en sekund,så mitt tips är:fråga frugan vad hon vill ha och bygg om vitaran det kan vara billigaste alternativet (beror lite på frugan då) :tumbup:
Jo "epeditionifiera" Vitaran har jag allt tänkt på, men det finns inga diffspärrar till dessa och vinsch blir nog trångt. Frugan vill oxå ha en hög, inte för liten bil. Typ Grand Cherokee.
mantajohan skrev:satsa på cherokee xj 91-96 betydligt bättre än grand cherokee och snyggare dessutom :tumbup:
Ja kanske det, de verkar vara lättare att hitta med "stora" fördelningslådan, vad är egentligen skillnaden på Cherokeen och granden.
Gravander skrev:Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny
Ja kanske det om man går på småbilsalternativet men som semester/expeditionsbil känns GVn lite liten och Jimny ännu mindre. (Familjen är fyra + hund).
Fisketorp skrev:Nissan terrano 2 med nya utseendet.
3000kr i skatt, rymlig verkar den vara och 6passagerare.
Kanske är apslö som bensinare :/
Inte så snygg i mina ögon.
jojo skrev:du skriver att du funderat på citat "att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt"

och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp. :tumbup:
Nja, jag skriver att det ekonomiska alternativet är att köpa en småbil, men att att jag kanske istället skulle köpa en äldre mycket roligare 4x4 bil, och det är inte så viktigat vad den drar.
Wältmeister skrev:Kolla fyndbörsen och Lada Niva.
Fin men lite utanför min budget, dessutom verkar forumet ganska överns om att man inte vill köra särskilt långt med den.
ewoldern skrev:ag har ett tips till dig, kompisen skall sälja sin Toyota 4-runner 1987 nu. Då har du bara ett års skatt kvar sen är den skattebefriad och det måste väl vara det bästa för en bil man inte ska köra så mkt med...
Jo men ganska gammal, blir väl en del mekande och bara 2 dörrar nja...
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Marcus-84 » ons dec 30, 2015 20:55

Jag har min Blazer som hobbybil, iofs är den mer tredjebilen men den är billig att äga! Skattebefriad å relativt billig försäkring.
Dyr å köra JA men eftersom det inte blir så många mil så är det ändå det billigaste alternativet för mig.

Landsväg i 80-90kmh klarar den sig på 2liter (kanske lite drygt) men i skogen vill den ha mer.

Vi var å jagade i höstas å då ville den ha 3,6L/mil, landsväg dit å hem + skogsåka fram till jaktkojan. Gick 108L på runt 30 mil. Dyr helg men lite när man slår det på ett år ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av Lars 9k » ons dec 30, 2015 21:21

Då får jag slå ett slag för Grand Cherokee, dvs Jeep ZJ!

Väldigt bekväm och ombonad orginal och ganska kompetent i skogen.
Härlig känsla om man väljer V8 (vilket man gör), drar soppa när man kör, jag kör på 1,6 vid blandad körning på ca 30" M/T däck.
Långtur MYCKET lugnt 1,2l/milen.
Finns massor av prylar om man vill modifiera efterhand.
Köp tidigare modell än -99 då de nyare V8:orna verkar hålla sämre.

De har en del känsliga punkter såsom Visco i fördelningslådan och vissa givare som kan spöka samt rost i trösklarna.

Läs på i tråden "Allt du behöver veta om ZJ" här på Jeep sidan FÖRE köp, jag gjorde det efteråt :(

Jag trivs kanon i min, fungerar både som träffbil och DD.
Tråkig att tanka men jag ler nästan hela tiden när jag "mullrar fram" med min V8!! :)

Det var mitt inlägg i debatten.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Köpa 4x4 som andrabil

Inlägg av IsuzuDiesel » ons dec 30, 2015 22:40

Missade att du ville ha bensinare och att du är inställd på nåt modernare än en 80-tals Blazer, du har ju riktat in dig på Pajeron och det låter som ett bra val för er, se upp för rosten bara!
Jeep Grand Cherokee är ju otroligt mycket bil för pengarna, vet inte varför de är så sjukt billiga men tror att de är helt ok på det stora hela.
Marcus-84 skrev:Jag har min Blazer som hobbybil, iofs är den mer tredjebilen men den är billig att äga! Skattebefriad å relativt billig försäkring.
Dyr å köra JA men eftersom det inte blir så många mil så är det ändå det billigaste alternativet för mig.

Landsväg i 80-90kmh klarar den sig på 2liter (kanske lite drygt) men i skogen vill den ha mer.

Vi var å jagade i höstas å då ville den ha 3,6L/mil, landsväg dit å hem + skogsåka fram till jaktkojan. Gick 108L på runt 30 mil. Dyr helg men lite när man slår det på ett år ;)
Hade en med 6.2 dieseln och den tog 1.2l/mil, i nivå med King-Cabs och liknande, en sån ska jag ha igen nån dag...Men då får nån annan ha rostlagat den innan :beer:

Skriv svar