Köpa 4x4 som andrabil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Köpa 4x4 som andrabil
Jag behöver skaffa en andrabil till sommaren och det ekonomiska valet är ju att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt, men jag funderar istället på att köpa en lite äldre 4x4 bil istället och låta frun använda Grand Vitaran (07).
Andrabilen kommer att få genomgå lättare modifieringar åt expeditionshållet. Jag tänker mig lite höjning, större däck, takkorg, diffspärr bak, kanske winch och snorkel.
Jag har för avsikt att kunna köra på träffar men även daily drive och förhoppningsvis semester. Jag vill ha en bensinbil p.g.a. den sjukt höga skatten, (jag vill inte ha en lastbil), och automatlåda för min komfort.
Jag har läst en hel del här på forumet och på Blocket och kommit fram till att de kanske bästa bilarna, Land Cruiser, Geländewagen m.m. är för dyra, Patrol är diesel och engelska bilar är entusiastbilar med mycket mek..., eller?
Just nu lutar det åt en Pajero Wagon Gen II eller III, (-03 som ju skall ha diffspärr bak), eller en Grand Cherokee ZJ. Bägge dessa hittar man ju från 10 KSEK och uppåt. Självklart vill jag ha en så billig bil som möjligt men den måste också fungera och inte vara ett objekt.
Jag har ganska begränsade möjligheter att mecka, jag byta lite delar men kan inte ha
bilen stående längre tid, (jag kan låna ett garage ibland på kvällen och ev. en lördag eller söndag), och rostlagning är inte att tänka på.
Frågan är vad tror ni, tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar och hur mycket behöver man betala för en bil om man vill ha den fungerande och såpass rostfri att man kan göra en underedsbehandling och hålla den vid liv så länge att det är mening att plöja ner pengar i modifieringar?
Andrabilen kommer att få genomgå lättare modifieringar åt expeditionshållet. Jag tänker mig lite höjning, större däck, takkorg, diffspärr bak, kanske winch och snorkel.
Jag har för avsikt att kunna köra på träffar men även daily drive och förhoppningsvis semester. Jag vill ha en bensinbil p.g.a. den sjukt höga skatten, (jag vill inte ha en lastbil), och automatlåda för min komfort.
Jag har läst en hel del här på forumet och på Blocket och kommit fram till att de kanske bästa bilarna, Land Cruiser, Geländewagen m.m. är för dyra, Patrol är diesel och engelska bilar är entusiastbilar med mycket mek..., eller?
Just nu lutar det åt en Pajero Wagon Gen II eller III, (-03 som ju skall ha diffspärr bak), eller en Grand Cherokee ZJ. Bägge dessa hittar man ju från 10 KSEK och uppåt. Självklart vill jag ha en så billig bil som möjligt men den måste också fungera och inte vara ett objekt.
Jag har ganska begränsade möjligheter att mecka, jag byta lite delar men kan inte ha
bilen stående längre tid, (jag kan låna ett garage ibland på kvällen och ev. en lördag eller söndag), och rostlagning är inte att tänka på.
Frågan är vad tror ni, tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar och hur mycket behöver man betala för en bil om man vill ha den fungerande och såpass rostfri att man kan göra en underedsbehandling och hålla den vid liv så länge att det är mening att plöja ner pengar i modifieringar?
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Hej jag har läst det du skrev och funderade en sekund,så mitt tips är:fråga frugan vad hon vill ha och bygg om vitaran det kan vara billigaste alternativet (beror lite på frugan då)
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Köpa 4x4 som andrabil
satsa på cherokee xj 91-96 betydligt bättre än grand cherokee och snyggare dessutom
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny
Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..
Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till
Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...
Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..
Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag
Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..
Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till
Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...
Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..
Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag
Crew of
Offroaders Bohuslän
Offroaders Bohuslän
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Nissan terrano 2 med nya utseendet.
3000kr i skatt, rymlig verkar den vara och 6passagerare.
Kanske är apslö som bensinare :/
3000kr i skatt, rymlig verkar den vara och 6passagerare.
Kanske är apslö som bensinare :/
Re: Köpa 4x4 som andrabil
du skriver att du funderat på citat "att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt"
och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp.
och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Gravander skrev:Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny
Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..
Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till
Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...
Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..
Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Kolla fyndbörsen och Lada Niva.StyrmanKarlsson skrev:Jag behöver skaffa en andrabil till sommaren och det ekonomiska valet är ju att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt, men jag funderar istället på att köpa en lite äldre 4x4 bil istället och låta frun använda Grand Vitaran (07).
Andrabilen kommer att få genomgå lättare modifieringar åt expeditionshållet. Jag tänker mig lite höjning, större däck, takkorg, diffspärr bak, kanske winch och snorkel.
Jag har för avsikt att kunna köra på träffar men även daily drive och förhoppningsvis semester. Jag vill ha en bensinbil p.g.a. den sjukt höga skatten, (jag vill inte ha en lastbil), och automatlåda för min komfort.
Jag har läst en hel del här på forumet och på Blocket och kommit fram till att de kanske bästa bilarna, Land Cruiser, Geländewagen m.m. är för dyra, Patrol är diesel och engelska bilar är entusiastbilar med mycket mek..., eller?
Just nu lutar det åt en Pajero Wagon Gen II eller III, (-03 som ju skall ha diffspärr bak), eller en Grand Cherokee ZJ. Bägge dessa hittar man ju från 10 KSEK och uppåt. Självklart vill jag ha en så billig bil som möjligt men den måste också fungera och inte vara ett objekt.
Jag har ganska begränsade möjligheter att mecka, jag byta lite delar men kan inte ha
bilen stående längre tid, (jag kan låna ett garage ibland på kvällen och ev. en lördag eller söndag), och rostlagning är inte att tänka på.
Frågan är vad tror ni, tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar och hur mycket behöver man betala för en bil om man vill ha den fungerande och såpass rostfri att man kan göra en underedsbehandling och hålla den vid liv så länge att det är mening att plöja ner pengar i modifieringar?
Finns en där som är höjd 2", har större däck + snorkel + 2 olika takkorgar + 2 olika takbågar m X-ljus(2 runda resp 4 rektangulära stora Bosch) + skyddsplåt under nästan hela vägen + torsen(Torq Sen = underhållsfri "diffspärr") + motor- & kupévärmare + läderklädd sportratt + Rock Sliders + Swing Away(utvändig reservhjulshållare bak) + 3 omgångar olika hjul(4 fräscha Michelin dubbfria på Dotz-fälg + 4 nästan nya Cooper Discovery A/T på LM-fälg + 5 st nästan okörda originalhjul(avmonteringshjul från ny bil)) +Bullbar(omonterad) + inklinometer + stereo med 4 högtalare + bryggningsramper av aluminium + motorsåg (m m i formanpassad lastlåda) +nästan ny CB-radio(+ stor Albrectantenn & extern högtalare) + m m.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Wältmeister skrev:Gravander skrev:Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny
Inte lika törstig som någon tex zj eller Xj... Iofs inte alls lika stor heller för den delen
Men den har ju hög å låg, stel fram och bakaxel. Fristående fördelningslådan, typ skiftnyckel till länkarna å så är den ram byggd så den går å karosshöja om man vill de.. Å så är de spiralfjädrar fram å bak..
Finns massa eftermarknads grejer.. Höjningsatser å vinschkofångare, eller vinsch fäste innanför original kofångaren, snorklar å drevsatser..takkorgar osv..
Du har ju redan en suzuki i familjen.. Köp en till
Skatten är väl inte jätte billig för en sån liten bil. 1746kr betalar jag.. Kunde vart billigare tycker jag
Men du hittar nog inte en jeep under 2500kr i skatt iallafall skulle jag tro, tyvärr...
Å du överväger ju å köpa småbil av ekonomiska skäl å att du inte ska köra så långt... Här får du ju lite av allt i en jimny plus 4x4... Mera ekonomisk än många andra 4x4 pga sin netta storlek iallafall..
Jag personligen skulle inte gilla att ha en dyr(ägande kostnad) andra bil ståendes som bara används ibland.. Betala dyr skatt å som drar 1-1.5liter när den används.. Men de e jag
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Jag har ett tips till dig, kompisen skall sälja sin Toyota 4-runner 1987 nu. Då har du bara ett års skatt kvar sen är den skattebefriad och det måste väl vara det bästa för en bil man inte ska köra så mkt med...
Googla gamla 4-runner modellen på nätet så ser du hur dem ser ut.. Glasfibertak bak man kan ta av på sommaren etc, 2dr men 5 sitsig och stor skuff, vad mer kan man önska
Googla gamla 4-runner modellen på nätet så ser du hur dem ser ut.. Glasfibertak bak man kan ta av på sommaren etc, 2dr men 5 sitsig och stor skuff, vad mer kan man önska
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Håller med helt, jag brukar också välja bort bränsletörstiga bilar men kör man bara lite så spelar det ju ingen roll. Jag hade köpt en 80-tals Blazerjojo skrev:du skriver att du funderat på citat "att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt"
och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Jo "epeditionifiera" Vitaran har jag allt tänkt på, men det finns inga diffspärrar till dessa och vinsch blir nog trångt. Frugan vill oxå ha en hög, inte för liten bil. Typ Grand Cherokee.6300 skrev:Hej jag har läst det du skrev och funderade en sekund,så mitt tips är:fråga frugan vad hon vill ha och bygg om vitaran det kan vara billigaste alternativet (beror lite på frugan då)
Ja kanske det, de verkar vara lättare att hitta med "stora" fördelningslådan, vad är egentligen skillnaden på Cherokeen och granden.mantajohan skrev:satsa på cherokee xj 91-96 betydligt bättre än grand cherokee och snyggare dessutom
Ja kanske det om man går på småbilsalternativet men som semester/expeditionsbil känns GVn lite liten och Jimny ännu mindre. (Familjen är fyra + hund).Gravander skrev:Hur många gånger ska man säga de.... Suzuki jimny
Inte så snygg i mina ögon.Fisketorp skrev:Nissan terrano 2 med nya utseendet.
3000kr i skatt, rymlig verkar den vara och 6passagerare.
Kanske är apslö som bensinare :/
Nja, jag skriver att det ekonomiska alternativet är att köpa en småbil, men att att jag kanske istället skulle köpa en äldre mycket roligare 4x4 bil, och det är inte så viktigat vad den drar.jojo skrev:du skriver att du funderat på citat "att köpa en småbil då den inte skall rulla så långt"
och just DETTA är ju helt fel, ska den inte rulla långt så köp de största o roligaste monster du vill ha för den kommer ju ändå inte rulla så mycket så du har råd även om den drar 3l/milen.
sen ska du satsa på skattebefriat så kostar den inte mycket mer än inköp.
Fin men lite utanför min budget, dessutom verkar forumet ganska överns om att man inte vill köra särskilt långt med den.Wältmeister skrev:Kolla fyndbörsen och Lada Niva.
Jo men ganska gammal, blir väl en del mekande och bara 2 dörrar nja...ewoldern skrev:ag har ett tips till dig, kompisen skall sälja sin Toyota 4-runner 1987 nu. Då har du bara ett års skatt kvar sen är den skattebefriad och det måste väl vara det bästa för en bil man inte ska köra så mkt med...
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Jag har min Blazer som hobbybil, iofs är den mer tredjebilen men den är billig att äga! Skattebefriad å relativt billig försäkring.
Dyr å köra JA men eftersom det inte blir så många mil så är det ändå det billigaste alternativet för mig.
Landsväg i 80-90kmh klarar den sig på 2liter (kanske lite drygt) men i skogen vill den ha mer.
Vi var å jagade i höstas å då ville den ha 3,6L/mil, landsväg dit å hem + skogsåka fram till jaktkojan. Gick 108L på runt 30 mil. Dyr helg men lite när man slår det på ett år
Dyr å köra JA men eftersom det inte blir så många mil så är det ändå det billigaste alternativet för mig.
Landsväg i 80-90kmh klarar den sig på 2liter (kanske lite drygt) men i skogen vill den ha mer.
Vi var å jagade i höstas å då ville den ha 3,6L/mil, landsväg dit å hem + skogsåka fram till jaktkojan. Gick 108L på runt 30 mil. Dyr helg men lite när man slår det på ett år
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Då får jag slå ett slag för Grand Cherokee, dvs Jeep ZJ!
Väldigt bekväm och ombonad orginal och ganska kompetent i skogen.
Härlig känsla om man väljer V8 (vilket man gör), drar soppa när man kör, jag kör på 1,6 vid blandad körning på ca 30" M/T däck.
Långtur MYCKET lugnt 1,2l/milen.
Finns massor av prylar om man vill modifiera efterhand.
Köp tidigare modell än -99 då de nyare V8:orna verkar hålla sämre.
De har en del känsliga punkter såsom Visco i fördelningslådan och vissa givare som kan spöka samt rost i trösklarna.
Läs på i tråden "Allt du behöver veta om ZJ" här på Jeep sidan FÖRE köp, jag gjorde det efteråt
Jag trivs kanon i min, fungerar både som träffbil och DD.
Tråkig att tanka men jag ler nästan hela tiden när jag "mullrar fram" med min V8!!
Det var mitt inlägg i debatten.
Väldigt bekväm och ombonad orginal och ganska kompetent i skogen.
Härlig känsla om man väljer V8 (vilket man gör), drar soppa när man kör, jag kör på 1,6 vid blandad körning på ca 30" M/T däck.
Långtur MYCKET lugnt 1,2l/milen.
Finns massor av prylar om man vill modifiera efterhand.
Köp tidigare modell än -99 då de nyare V8:orna verkar hålla sämre.
De har en del känsliga punkter såsom Visco i fördelningslådan och vissa givare som kan spöka samt rost i trösklarna.
Läs på i tråden "Allt du behöver veta om ZJ" här på Jeep sidan FÖRE köp, jag gjorde det efteråt
Jag trivs kanon i min, fungerar både som träffbil och DD.
Tråkig att tanka men jag ler nästan hela tiden när jag "mullrar fram" med min V8!!
Det var mitt inlägg i debatten.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Köpa 4x4 som andrabil
Missade att du ville ha bensinare och att du är inställd på nåt modernare än en 80-tals Blazer, du har ju riktat in dig på Pajeron och det låter som ett bra val för er, se upp för rosten bara!
Jeep Grand Cherokee är ju otroligt mycket bil för pengarna, vet inte varför de är så sjukt billiga men tror att de är helt ok på det stora hela.
Jeep Grand Cherokee är ju otroligt mycket bil för pengarna, vet inte varför de är så sjukt billiga men tror att de är helt ok på det stora hela.
Hade en med 6.2 dieseln och den tog 1.2l/mil, i nivå med King-Cabs och liknande, en sån ska jag ha igen nån dag...Men då får nån annan ha rostlagat den innanMarcus-84 skrev:Jag har min Blazer som hobbybil, iofs är den mer tredjebilen men den är billig att äga! Skattebefriad å relativt billig försäkring.
Dyr å köra JA men eftersom det inte blir så många mil så är det ändå det billigaste alternativet för mig.
Landsväg i 80-90kmh klarar den sig på 2liter (kanske lite drygt) men i skogen vill den ha mer.
Vi var å jagade i höstas å då ville den ha 3,6L/mil, landsväg dit å hem + skogsåka fram till jaktkojan. Gick 108L på runt 30 mil. Dyr helg men lite när man slår det på ett år