Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Sdkfz251 » ons feb 17, 2016 14:59

Gör bara inte som 4 Wheel Drive gjorde ett tag... Det skrevs mycket om "offroadprofiler" och efter att läst om "person X" i varje jäkla nummer, i varje jäkla artikel och sett "profilens" bil i varje bild så kan man tro att det inte fanns andra offroaders än dessa "dussinet personer"... Var mångfacetterad, fokusera inte bara på dom "balla" bilarna, alla har sett den vite CJ5:an studsa runt i backar och träsk (utan att peka finger på just denna bil (den är tuff))... Det finns många bilar i vårt avlånga land, ta fram de dolda som inte gör väsen av sig, som inte har sponsring i ryggen men som har ett jäkla brinnande intresse och sjuhelvetes tekniskt kunnande. Jag är smått allergisk mot sponsring, "Team overaller", stora trailers med support crew mm :lol:

Ett tips... Bara "Garagetråden" här borde vara en guldgruva för repportage :woot:

Jag ser fram emot #1 :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av MattisH » tor feb 18, 2016 16:47

Den här ser vi fram emot.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Mudboy
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 19, 2016 13:22

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Mudboy » fre feb 19, 2016 13:26

Riktigt kul! Klart man ska bli premunant.

Off
Användare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån sep 12, 2011 22:33
Ort: Österbymo

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Off » lör feb 20, 2016 8:53

Strålande initiativ, jag är på att prenumerera direkt. En blandning av 4wheeldrive och Soldat & Teknik samt nytänk. Fokusera på teknik, mektips repotage. Minimera reklam och fokus på nyare fordon.
//Lada Niva -08, Volvo 953 / TL11 special startjeep -54

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Portland » lör feb 20, 2016 23:33

Garagemek är kanske kul för vissa, men bredd kan nog behövas för att få rotation på konceptet.
Och det är inte alla som har så elaka fruar att man måste tillbringa all fritid i nåt garage med diverse påhittade måste-jobb.

En återkommande avdelning skulle ju kunna vara en nybörjarsektion, så fler vågar komma in i detta utan att redan vara välgarvad.

Ett annat fast och återkommande inslag skulle ju en bildbaserad reseberättelse kunna vara, det är ju faktiskt fler än man kan tro som åker rätt långt med sina bilar.
...med moderat höjning och kanske 33"...
Allt måste inte ske i ett träsk med 44" Boggers och knäckta drivaxlar.
Nä, mer typ expedition/overland!
Om en sådan avdelning införs så blir det ju en inspirationskälla för andra, och även om ekonomi är fult att prata om så kan man gott ha med en liten indikation.
Även lite om regler, papper mm för länder som besöks.

...och kanske även teknik och lite mek inför sådana resor, tillbehörstips osv.

Av namnet att döma så är det inte bara dedikerat till 4wd-bilar... eller?
Jag tänker att vi är ju många som har intressen även på övriga håll, men med samma mål... offroad.
Personligen har i skogen betydligt fler timmar bakom ett styre på en ATV eller en mc än bak en ratt.
Sådana tidningar finns ju redan, men liiite kanske man kan ha med?
...och tex då även nåt resereportage från nån som åkt till Magadan på ATV.... eller nåt (om det nu finns nån sån galning).

Har aldrig läst "Soldat & teknik" men återkommer på temat med resor... det finns ju massvis med bortglömda militära objekt inom riket, men även utanför.
Läste nyligen om ett gäng gubbs som åkt mc till Hitlers varglya, Wolfsschanze, som ju inte ligger alls långt från Sverige egentligen... strax söder om den ryska enklaven men på polsk mark.
Inte offroad så sett, men med ett specifikt mål kan en resa ges ytterligare mening.

Och varför inte nåt profilreportage på nån okänd i varje nummer hur denne använder sin bil.
Kanske man är kamelfarmare på Öland (såg ett gäng LC där en gång...) eller kanske man drar älg med sin LR... eller nåt...


Blir det en ren garage-/mektidning så kan nog idén tyvärr vara utdömd rätt tidigt, därav min lilla "brainstorming".
:beer:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av macke » lör feb 20, 2016 23:41

Är lätt på :)

Byggrepotage och träffrepotage är alltid roligast att läsa om enligt mig.

Expeditionsdelen fanns ju hur mycket som helst i 4wd, Portland.
TGB 13

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Portland » lör feb 20, 2016 23:45

Ok... har inte läst 4WD på 20-talet år så har kass koll... men oavsett så finns ju inte den tidningen nu, så...?

Off
Användare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån sep 12, 2011 22:33
Ort: Österbymo

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Off » sön feb 21, 2016 9:28

Portland skrev:Garagemek är kanske kul för vissa, men bredd kan nog behövas för att få rotation på konceptet.
Och det är inte alla som har så elaka fruar att man måste tillbringa all fritid i nåt garage med diverse påhittade måste-jobb.

En återkommande avdelning skulle ju kunna vara en nybörjarsektion, så fler vågar komma in i detta utan att redan vara välgarvad.

Ett annat fast och återkommande inslag skulle ju en bildbaserad reseberättelse kunna vara, det är ju faktiskt fler än man kan tro som åker rätt långt med sina bilar.
...med moderat höjning och kanske 33"...
Allt måste inte ske i ett träsk med 44" Boggers och knäckta drivaxlar.
Nä, mer typ expedition/overland!
Om en sådan avdelning införs så blir det ju en inspirationskälla för andra, och även om ekonomi är fult att prata om så kan man gott ha med en liten indikation.
Även lite om regler, papper mm för länder som besöks.

...och kanske även teknik och lite mek inför sådana resor, tillbehörstips osv.

Av namnet att döma så är det inte bara dedikerat till 4wd-bilar... eller?
Jag tänker att vi är ju många som har intressen även på övriga håll, men med samma mål... offroad.
Personligen har i skogen betydligt fler timmar bakom ett styre på en ATV eller en mc än bak en ratt.
Sådana tidningar finns ju redan, men liiite kanske man kan ha med?
...och tex då även nåt resereportage från nån som åkt till Magadan på ATV.... eller nåt (om det nu finns nån sån galning).

Har aldrig läst "Soldat & teknik" men återkommer på temat med resor... det finns ju massvis med bortglömda militära objekt inom riket, men även utanför.
Läste nyligen om ett gäng gubbs som åkt mc till Hitlers varglya, Wolfsschanze, som ju inte ligger alls långt från Sverige egentligen... strax söder om den ryska enklaven men på polsk mark.
Inte offroad så sett, men med ett specifikt mål kan en resa ges ytterligare mening.

Och varför inte nåt profilreportage på nån okänd i varje nummer hur denne använder sin bil.
Kanske man är kamelfarmare på Öland (såg ett gäng LC där en gång...) eller kanske man drar älg med sin LR... eller nåt...


Blir det en ren garage-/mektidning så kan nog idén tyvärr vara utdömd rätt tidigt, därav min lilla "brainstorming".
:beer:
Bra input, jag håller med. Greenlaning, resetips till glömda platser inom o utom landet vore ett bra stående inslag. Reklam o annonser behövs men bör hållas till avskild del av tidningen, INTE varvad med det man vill läsa/se.
//Lada Niva -08, Volvo 953 / TL11 special startjeep -54

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av lam84 » tor feb 25, 2016 17:22

reklam måste man ju ha många av usa och uk tidningar har nästan all sin reklam på 15 helsidor längst bak i tidningen
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av klirre » tor feb 25, 2016 17:50

Klart man ska ha reklam. Tycker det är skitkula att läsa och ett bra sätt att få in pengar för att finansiera tidningen med.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Ninetoes » tor feb 25, 2016 18:19

Portland skrev:Garagemek är kanske kul för vissa, men bredd kan nog behövas för att få rotation på konceptet.
Och det är inte alla som har så elaka fruar att man måste tillbringa all fritid i nåt garage med diverse påhittade måste-jobb.

En återkommande avdelning skulle ju kunna vara en nybörjarsektion, så fler vågar komma in i detta utan att redan vara välgarvad.

Ett annat fast och återkommande inslag skulle ju en bildbaserad reseberättelse kunna vara, det är ju faktiskt fler än man kan tro som åker rätt långt med sina bilar.
...med moderat höjning och kanske 33"...
Allt måste inte ske i ett träsk med 44" Boggers och knäckta drivaxlar.
Nä, mer typ expedition/overland!
Om en sådan avdelning införs så blir det ju en inspirationskälla för andra, och även om ekonomi är fult att prata om så kan man gott ha med en liten indikation.
Även lite om regler, papper mm för länder som besöks.

...och kanske även teknik och lite mek inför sådana resor, tillbehörstips osv.

Av namnet att döma så är det inte bara dedikerat till 4wd-bilar... eller?
Jag tänker att vi är ju många som har intressen även på övriga håll, men med samma mål... offroad.
Personligen har i skogen betydligt fler timmar bakom ett styre på en ATV eller en mc än bak en ratt.
Sådana tidningar finns ju redan, men liiite kanske man kan ha med?
...och tex då även nåt resereportage från nån som åkt till Magadan på ATV.... eller nåt (om det nu finns nån sån galning).

Har aldrig läst "Soldat & teknik" men återkommer på temat med resor... det finns ju massvis med bortglömda militära objekt inom riket, men även utanför.
Läste nyligen om ett gäng gubbs som åkt mc till Hitlers varglya, Wolfsschanze, som ju inte ligger alls långt från Sverige egentligen... strax söder om den ryska enklaven men på polsk mark.
Inte offroad så sett, men med ett specifikt mål kan en resa ges ytterligare mening.

Och varför inte nåt profilreportage på nån okänd i varje nummer hur denne använder sin bil.
Kanske man är kamelfarmare på Öland (såg ett gäng LC där en gång...) eller kanske man drar älg med sin LR... eller nåt...


Blir det en ren garage-/mektidning så kan nog idén tyvärr vara utdömd rätt tidigt, därav min lilla "brainstorming".
:beer:
Bra talat! :notworthy:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Sdkfz251 » fre mar 25, 2016 3:29

lam84 skrev:reklam måste man ju ha många av usa och uk tidningar har nästan all sin reklam på 15 helsidor längst bak i tidningen
.... om du menar 4Wheeler så har dom också "Cheap Truck Challnage"... Det är något som fd 4 Wheel Drive inte hört talas om... det var bara "Störst, bäst och vackrast" som gällde där.


Jag har föranmält mig till den nya tidningen... Men jag vill INTE, under några omständigheter, se de "ballaste" fordonen som lullar runt på träffarna. Dom bilarna dyrkar bara fjortisar, Det är dags för motorsporten (och även vissa civilpersoner i mogen ålder) att slappa begreppen "Störst, flest hästkrafter", 0-100, nyast, monstertruck....och så vidare.... :poke:


... Fan jag får hjärtklappning bara jag tänker på det... Det är som Bert Karlsson och Kicki Danielsson på en och samma gång :shock: 4 Wheel Drive fastnade i en vinkelvolt och trodde att alla som körde 4x4 var några Country diggande Red Necks, som bodde på en bondgård som dom kallade "FARMEN", som bara ÄÄÄÄÄLSKADE V8 och därmed hatade allt vad ekologiskt tänkande handlade om... fan vet om jag mött mer stereotyp tidning än just FOUR WHEEL DRIVE!!!!! Ta bara en titt på hur Lörs tecknade alla figurer i "Historierna"... Bonnläppar med keps allihopa... Jääääääääääääkligt juste demografiskt genomsnitt hörru"!!!!"

Och jag hör och ser det FORTFARANDE på 4x4 träffar, senast i höstas kom en jävligt idiotisk kommentar från en manlig jeep åkare... En tjej körde en Jeep XJ på en träff i norra Skåne som vem som helst... och så klart kom kommentaren... "-Akta er, herrelös bil, kvinna bakom ratten!" ... Fan vad jag blir trött på sånt här!

Lägg av med alla j***vla MACHO-FASONER :cussing: Det ni INTE fattat är att VI BEHÖVER MER tjejer som kör 4x4.... eller är ni rädda på något sätt?

Sorry blev lite upprörd, men väl grundat dock i denna miljö... Jag har sett nog av "Bärgare och skogsarbetare" som svassar runt med sina overaller på jeepträffarna och leker hertigar... jag kan bara skrika ut IDENTITETSKRIS! utan mitt attribut är jag ingen! Må så vara att de lallar runt, men är det på bekostnad av kvinnor inom offroad så har JAG tamigfan och definitivt 0 tolerans...
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Off
Användare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån sep 12, 2011 22:33
Ort: Österbymo

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Off » fre mar 25, 2016 7:16

Sdkfz251 skrev:
lam84 skrev:reklam måste man ju ha många av usa och uk tidningar har nästan all sin reklam på 15 helsidor längst bak i tidningen
.... om du menar 4Wheeler så har dom också "Cheap Truck Challnage"... Det är något som fd 4 Wheel Drive inte hört talas om... det var bara "Störst, bäst och vackrast" som gällde där.


Jag har föranmält mig till den nya tidningen... Men jag vill INTE, under några omständigheter, se de "ballaste" fordonen som lullar runt på träffarna. Dom bilarna dyrkar bara fjortisar, Det är dags för motorsporten (och även vissa civilpersoner i mogen ålder) att slappa begreppen "Störst, flest hästkrafter", 0-100, nyast, monstertruck....och så vidare.... :poke:


... Fan jag får hjärtklappning bara jag tänker på det... Det är som Bert Karlsson och Kicki Danielsson på en och samma gång :shock: 4 Wheel Drive fastnade i en vinkelvolt och trodde att alla som körde 4x4 var några Country diggande Red Necks, som bodde på en bondgård som dom kallade "FARMEN", som bara ÄÄÄÄÄLSKADE V8 och därmed hatade allt vad ekologiskt tänkande handlade om... fan vet om jag mött mer stereotyp tidning än just FOUR WHEEL DRIVE!!!!! Ta bara en titt på hur Lörs tecknade alla figurer i "Historierna"... Bonnläppar med keps allihopa... Jääääääääääääkligt juste demografiskt genomsnitt hörru"!!!!"

Och jag hör och ser det FORTFARANDE på 4x4 träffar, senast i höstas kom en jävligt idiotisk kommentar från en manlig jeep åkare... En tjej körde en Jeep XJ på en träff i norra Skåne som vem som helst... och så klart kom kommentaren... "-Akta er, herrelös bil, kvinna bakom ratten!" ... Fan vad jag blir trött på sånt här!

Lägg av med alla j***vla MACHO-FASONER :cussing: Det ni INTE fattat är att VI BEHÖVER MER tjejer som kör 4x4.... eller är ni rädda på något sätt?

Sorry blev lite upprörd, men väl grundat dock i denna miljö... Jag har sett nog av "Bärgare och skogsarbetare" som svassar runt med sina overaller på jeepträffarna och leker hertigar... jag kan bara skrika ut IDENTITETSKRIS! utan mitt attribut är jag ingen! Må så vara att de lallar runt, men är det på bekostnad av kvinnor inom offroad så har JAG tamigfan och definitivt 0 tolerans...
Lite intressant inlägg.....Du har helt klart en poäng när det gäller det här med fetaste V8:n utan ljuddämpare, bilar i skogen som betingar närmare 7-siffriga belopp och machokulturen i denna typ av tidningar som är ganska löjlig och exemplet du tar upp om kvinna bakom ratten är klockrent, kvinnor kör särdeles ofta mer "med huvudet". Personligen kan jag tycka det är riktigt mäktigt och tekniskt fascinerade med tekniskt potenta skapelser och vill gärna se och läsa om dom i tidningar och på träffar MEN desto billigare och desto mer hemmasnickrade de är, desto mer intressanta blir de. Cheap Truck Challange låter som en vettig sektion i ny tidning ! Hur folk i tidningar och på träffar ser ut, berör mig inte det minsta och jag har t.ex dresscode i jobbet där skjorta och kavaj eller i vissa lägen kostym gäller, men jag går helst i varselkläder, miltärkläder etc privat då denna typ av kläder är de som är skönast att ha på sig samt inte ömtåliga helt enkelt. Jag råkar gilla att ha en 1/3 dosa lössnus under läppen och keps också, stämpla inte mig som redneck för det:) Alla är välkomna inom ramen intresse för teknik och offroadkörning, såväl som hobby som inom motorsportgrenarna :beer:
//Lada Niva -08, Volvo 953 / TL11 special startjeep -54

RenKorv
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån jun 21, 2010 2:05
Ort: Mitt i Västernorrland

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av RenKorv » tis mar 29, 2016 11:20

Hur går det med tidningen? :)

EvILeMiL
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: tis aug 28, 2007 9:13
Ort: jakan
Kontakt:

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av EvILeMiL » tor mar 31, 2016 8:32

Jodå det går framåt, har fått tilstånd för utgivning av tidskrift och jag håller på med reportagen, men det går inte så fort som man kan önska, behöver fortfarande hjälp om någon är intresserad av att vara med och jobba med tidningen! /emil
If ucan read this please roll me over!!
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se

Skriv svar