Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Halloj. Har börjat fundera på att skaffa BE-kort och då vill man ju kunna nyttja det fullt. Så har börjat kolla runt lite och funnit på att vissa modeller av Jeep GC får dra full pull så att säga. Den med V8 lockar mest. Någon som har koll på vad dom tar på landsväg tomma å med släp? Fallgropar?
Vad finns annat i prisspannet att kolla efter? Mvh//Klirre
Vad finns annat i prisspannet att kolla efter? Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
v8orna ligger på omkring 1,8 liter milen+ vid normal körning även med 6an ligger granden omkring 1,5/mil
cherokee xj finns med drag, visserligen bara upp til 3,2 ton och dom klarar 1,3 vid normal körning och vid snäll landsväg lyckades jag 1,18/mil men då är däcken bara 235/75 15
körde med lastat biltransportsläp(ca 2000kg) med min xj i snö med 4x4 inkopplad och och kom upp i 1,7/mil annars låg den omkring 1,5-1,6/mil med vanligt flyttsläp på sommaren
cherokee xj finns med drag, visserligen bara upp til 3,2 ton och dom klarar 1,3 vid normal körning och vid snäll landsväg lyckades jag 1,18/mil men då är däcken bara 235/75 15
körde med lastat biltransportsläp(ca 2000kg) med min xj i snö med 4x4 inkopplad och och kom upp i 1,7/mil annars låg den omkring 1,5-1,6/mil med vanligt flyttsläp på sommaren
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Chevrolet Tahoe, kostar dock oftast lite mer än 20, men går att hitta under 30 iaf, jag hade GM, V8, Diesel och 3500 kg dragvikt som utgångspunkt, ännu bättre hade varit skattebefriat också, dock verkar den ekvationen svår att få ihop under 100 Kkr, så blev en Tahoe 00:a V8 bensin, får se hur länge man klarar sig utan dieselknacket,, V8 diesel är bra för själen, har som tur är andra bilar med V8 diesel..
Land Rover Discovery får också dra 3500 kg, går att hitta under 20 Kkr.
Land Rover Discovery får också dra 3500 kg, går att hitta under 20 Kkr.
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Har aldrig haft en GC som dragit de siffrorna vid normal körning,1,2 till 1,45L/M har samtliga mina GC, både V8 och I6 dragit vid blandad körning utan släp.mantajohan skrev:v8orna ligger på omkring 1,8 liter milen+ vid normal körning även med 6an ligger granden omkring 1,5/mil
cherokee xj finns med drag, visserligen bara upp til 3,2 ton och dom klarar 1,3 vid normal körning och vid snäll landsväg lyckades jag 1,18/mil men då är däcken bara 235/75 15
körde med lastat biltransportsläp(ca 2000kg) med min xj i snö med 4x4 inkopplad och och kom upp i 1,7/mil annars låg den omkring 1,5-1,6/mil med vanligt flyttsläp på sommaren
Med släp ( ca, 2500 - 3500Kg ) har de snittat mellan 1,2 och 1,6L/M med olastat släp halva sträckan.
Nuvarande GC med I6 drog 1,04L/M blandat på en 50 mila resa nyligen, förra drog 1,1L/M på en motsvarande resa, fast med tom boggietrailer under de sista 10 milen.
Naturligtvis kan de dra massa bensin, men det är oftast direkt relaterat till ägarens körstil och serviceunderhåll.
Dragmässigt skiljer det inget mellan V8 och I6 vad jag erfarit, 5,9 undantaget då den tveklöst borde vara en bättre dragbil med sin större och starkar motor. Men då drar nog förbrukningen iväg någon DL också.
On Topic:
I säljesavdelningen har jag en nybesiktad -93 GC med I6 och 3,5 tons dragkrok till salu för övrigt
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
[quote="Iznogoud Har aldrig haft en GC som dragit de siffrorna vid normal körning,1,2 till 1,45L/M har samtliga mina GC, både V8 och I6 dragit vid blandad körning utan släp.
Med släp ( ca, 2500 - 3500Kg ) har de snittat mellan 1,2 och 1,6L/M med olastat släp halva sträckan.
Nuvarande GC med I6 drog 1,04L/M blandat på en 50 mila resa nyligen, förra drog 1,1L/M på en motsvarande resa, fast med tom boggietrailer under de sista 10 milen.
[/quote]
Håller "Iznogoud", min GC 5.2 V8 -98 gick billigare än jag väntat mig. Låg ca 1.1 på 100mil resa. 1.2-1.6 klarade jag mig allt som oftast på även med beskedligare släp.
Körde ett fult 3.5 ton + släp vid ett tillfälle gick bara fint ca 50mil. Då låg mellan 1.5-2l men man fick köra efter vad man hade och hur vägen såg ut. Inlandsvägar...
Hade garanterat fått den att dra dubbelt om man ställt in farthållaren på 100+ och lagt sig och vila.
Men håller även med om att körstil och skicket spelar säkert stor roll som vanligt.
Jag tycker man kör lite mer "slött" i GCn än jag gör i landsvägslok tysken.
Allt är lite mer mjuk, soft och sävligt. Men det har också det sin charm.
Min vanliga pendlardiesel tysk drar ju 0.3-0.4l extra med 1500kg släp bakom i lite raskare tempo. Så jämfört med den var ju GC bättre som dragbil på flera sätt.
Så nog väntar jag på att min GC ska få göra återkomst.
Med släp ( ca, 2500 - 3500Kg ) har de snittat mellan 1,2 och 1,6L/M med olastat släp halva sträckan.
Nuvarande GC med I6 drog 1,04L/M blandat på en 50 mila resa nyligen, förra drog 1,1L/M på en motsvarande resa, fast med tom boggietrailer under de sista 10 milen.
[/quote]
Håller "Iznogoud", min GC 5.2 V8 -98 gick billigare än jag väntat mig. Låg ca 1.1 på 100mil resa. 1.2-1.6 klarade jag mig allt som oftast på även med beskedligare släp.
Körde ett fult 3.5 ton + släp vid ett tillfälle gick bara fint ca 50mil. Då låg mellan 1.5-2l men man fick köra efter vad man hade och hur vägen såg ut. Inlandsvägar...
Hade garanterat fått den att dra dubbelt om man ställt in farthållaren på 100+ och lagt sig och vila.
Men håller även med om att körstil och skicket spelar säkert stor roll som vanligt.
Jag tycker man kör lite mer "slött" i GCn än jag gör i landsvägslok tysken.
Allt är lite mer mjuk, soft och sävligt. Men det har också det sin charm.
Min vanliga pendlardiesel tysk drar ju 0.3-0.4l extra med 1500kg släp bakom i lite raskare tempo. Så jämfört med den var ju GC bättre som dragbil på flera sätt.
Så nog väntar jag på att min GC ska få göra återkomst.
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Körde också min GC på ca 1,2l/milen på långtur innan det åkte på större och grövre däck, takräcke samt stundtals taktält.
Så en välservad bil med "normala" däck håller en i mitt tycke rimlig förbrukning.
Slänger man sen på stora M/T däck med mera så är det en annan femma men det är ju inte så konstigt.
Så en välservad bil med "normala" däck håller en i mitt tycke rimlig förbrukning.
Slänger man sen på stora M/T däck med mera så är det en annan femma men det är ju inte så konstigt.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Granden kanske inte är så dum ändå alltså... Vilken är månne bäst av ZJ eller WJ?
Kollade in annonsen och den verkade vettig, men om det inte skiljer några mängder på soppa så vill jag ju givetvis ha V8
Mvh//Klirre
Kollade in annonsen och den verkade vettig, men om det inte skiljer några mängder på soppa så vill jag ju givetvis ha V8
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Utan att själv ha ägt en WJ, vill jag påstå att ZJ är billigare i drift och mer pålitlig mekaniskt då många WJ drabbas av motorhaverier. WJ är dock mer modern i utseendet och troligen mer bekväm, även om man inte åker dåligt i en ZJ ( speciellt inte i en laredo som har tygklädsel istället för den förhatliga skinnklädseln )
Är du intresserad av min kan jag pruta lite på priset då intresset inte varit direkt översvallande hitills.
Är du intresserad av min kan jag pruta lite på priset då intresset inte varit direkt översvallande hitills.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Estetiskt lutar det åt ZJ då den är snyggare.. Fan, nu är du elak! Vill ju ha vinkel men din verkar ju bra annars... Är AC-n tvärkass?
If in doubt, Flat out!
Re: Bilar som får dra 3,5 ton för Max 20k?
Ac fungerar inte alls idag, vad som är fel vet jag inte men gissar på att o-ringarna torkat och gasen läckt ut den vägen.
Har fyllt andra GC med det här GDS kitet från enviro safe, som innehåller tätningsmedel, med gott resultat. Kan fylla ac om köparen betalar gasen. Sedan är det bara att hålla tummar och tår korsade i hopp om att det inte är något annat fel.
För att tala säljspråk och av egen erfarenhet, så enda orsaken till att välja V8 är ljudet. I övrigt är de likadana körmässigt + att sexan är mer servicevänlig då den inte tar upp hela motorutrymmet.
Har fyllt andra GC med det här GDS kitet från enviro safe, som innehåller tätningsmedel, med gott resultat. Kan fylla ac om köparen betalar gasen. Sedan är det bara att hålla tummar och tår korsade i hopp om att det inte är något annat fel.
För att tala säljspråk och av egen erfarenhet, så enda orsaken till att välja V8 är ljudet. I övrigt är de likadana körmässigt + att sexan är mer servicevänlig då den inte tar upp hela motorutrymmet.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6