hjulupphängning med mycket flex

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

oscar 94
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 31, 2016 16:43

hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av oscar 94 » ons okt 19, 2016 18:08

hej ska bygga k link upphängning på min willys jeep men funderar på om man ska ha uniballs eller polyuretan bussning

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av Robe » ons okt 19, 2016 18:17

Ledlager (flexjoint, uniball osv) i ena änden och bussning i andra räcker långt. Ledlager tillåter mycket flex och bussningen tar upp vibrationer/smällar.

http://swedenfabrication.se/index.php?r ... ry&path=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

oscar 94
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 31, 2016 16:43

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av oscar 94 » ons okt 19, 2016 19:59

ingen risk att en uniball börjar glappa när man kör i lera och vatten

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av Robe » ons okt 19, 2016 20:23

De slits givetvis och när de slits så börjar de glappa förr eller senare. En flexjoint kan du spänna åt när den börjar glappa. En uniball går i sopen.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

oscar 94
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 31, 2016 16:43

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av oscar 94 » ons okt 19, 2016 21:18

fundera på att köpa med air chock har du någon erfaren het av det

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av SpeedKing » ons okt 19, 2016 21:34

Jag byggde med Air shocks, mycket nöjd.

Byggtråd -->viewtopic.php?f=15&t=34954
Bilder och snabb info på Garaget.org -->http://www.garaget.org/SpeedK

//John

oscar 94
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 31, 2016 16:43

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av oscar 94 » tor okt 20, 2016 18:52

snyggt bygge. hur beter sig air chocksen till exempel vid höger hastigheter eller om man kör i kraftigt sidolutning

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av palme » tor okt 20, 2016 20:03

Dom fungerar som du ställer in dom. När det kommer till sidolut så beror det mer på hjulupphängningen hur dom beter sig.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

oscar 94
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jul 31, 2016 16:43

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av oscar 94 » tor okt 20, 2016 20:21

okej då har jag fort lite kört på benen då är det bara att bygga vidare tackar för alla svar

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av SpeedKing » tor okt 20, 2016 20:58

Sidolut är ingen höjdare då det lutar åt fel håll. Då vill kardanen vrida över hela karosseriet.

Min bil är dessutom kompressormatat, vilket medför att den trycker upp ena sidan på bilen då man trycker ur den genom några växlar. Jäkligt kul då man skjutsar någon som inte åkt innan :mrgreen:

Har sneglat på Anti Rock Swaybar, men det har inte blivit ännu.


//John

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av palme » tor okt 20, 2016 21:07

Har inga som helst problem med sidolut på min willys. Det stora problemet brukar vara att det byggs väldigt höga jeepar och länkarmarna får en brant lutning. Från axlarna upp till ramen. Har man en väldigt hög tyngd punkt så blir det svajigt. Titta på ultra4 bilarna dom ser jättehöga ut men dom har en låg buk så länkarmarna inte blir branta. Går att skriva hur mycket som helst om detta. Sök lite på nätet om hjulupphängning och läs på mycket innan bygget.

Lycka till
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av Micke valp » tor okt 20, 2016 21:17

Halloj John. Så "karetan" vrider sig av momentet genom drivlinan?? Finns ju lösningar på det också ... Men då får du skippa lite av Jeep-tänket ....
Vad jag menar är att du ska kika på MB G-Wagen-axlar ... De är nämligen motroterande ... Det innebär att främre axeln vrider åt vänster och den bakre åt höger. Resultatet blir ett "nolläge" i chassivridningen och bilen ligger rakt vid gaspådrag.
I vanliga fall vill ju chassit vrida sig åt ett håll när det får moment genom drivlinan. Med G-Wagen-axlar slipper du detta. Ja, och du behöver naturligtvis även fördelningslådan från en G-Wagen. Annars kommer hjulen att rotera mot varandra när du lägger i 4x4-läget ...
Ja, det är lösningen, trots dina fina axlar du har nu.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: hjulupphängning med mycket flex

Inlägg av SpeedKing » lör okt 22, 2016 10:22

Hej Micke
Ja visst finns det lösningar på det, det har vi nog pratat om tidigare. Men det kommer inte att hända att jag bygger om därför. Jag håller fast vid Jeep tänket :D

Jag är supernöjd med konceptet, långa bärarmar och Airshocks. Det flyter på som tusan i skogen och det är ju där den hör hemma. Det har hänt några gånger att man upplever obehag, och det är när man måste skråköra upp en lång brant backe av någon anledning. Förmodligen oroar man sig i onödan.

//John

Skriv svar