hjulupphängning med mycket flex
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
hjulupphängning med mycket flex
hej ska bygga k link upphängning på min willys jeep men funderar på om man ska ha uniballs eller polyuretan bussning
Re: hjulupphängning med mycket flex
Ledlager (flexjoint, uniball osv) i ena änden och bussning i andra räcker långt. Ledlager tillåter mycket flex och bussningen tar upp vibrationer/smällar.
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... ry&path=18" onclick="window.open(this.href);return false;
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... ry&path=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: hjulupphängning med mycket flex
ingen risk att en uniball börjar glappa när man kör i lera och vatten
Re: hjulupphängning med mycket flex
De slits givetvis och när de slits så börjar de glappa förr eller senare. En flexjoint kan du spänna åt när den börjar glappa. En uniball går i sopen.
Re: hjulupphängning med mycket flex
fundera på att köpa med air chock har du någon erfaren het av det
Re: hjulupphängning med mycket flex
Jag byggde med Air shocks, mycket nöjd.
Byggtråd -->viewtopic.php?f=15&t=34954
Bilder och snabb info på Garaget.org -->http://www.garaget.org/SpeedK
//John
Byggtråd -->viewtopic.php?f=15&t=34954
Bilder och snabb info på Garaget.org -->http://www.garaget.org/SpeedK
//John
Re: hjulupphängning med mycket flex
snyggt bygge. hur beter sig air chocksen till exempel vid höger hastigheter eller om man kör i kraftigt sidolutning
Re: hjulupphängning med mycket flex
Dom fungerar som du ställer in dom. När det kommer till sidolut så beror det mer på hjulupphängningen hur dom beter sig.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm
MR Rubicon 2008
Willys46 Crawlern som går som en dröm
MR Rubicon 2008
Re: hjulupphängning med mycket flex
okej då har jag fort lite kört på benen då är det bara att bygga vidare tackar för alla svar
Re: hjulupphängning med mycket flex
Sidolut är ingen höjdare då det lutar åt fel håll. Då vill kardanen vrida över hela karosseriet.
Min bil är dessutom kompressormatat, vilket medför att den trycker upp ena sidan på bilen då man trycker ur den genom några växlar. Jäkligt kul då man skjutsar någon som inte åkt innan
Har sneglat på Anti Rock Swaybar, men det har inte blivit ännu.
//John
Min bil är dessutom kompressormatat, vilket medför att den trycker upp ena sidan på bilen då man trycker ur den genom några växlar. Jäkligt kul då man skjutsar någon som inte åkt innan
Har sneglat på Anti Rock Swaybar, men det har inte blivit ännu.
//John
Re: hjulupphängning med mycket flex
Har inga som helst problem med sidolut på min willys. Det stora problemet brukar vara att det byggs väldigt höga jeepar och länkarmarna får en brant lutning. Från axlarna upp till ramen. Har man en väldigt hög tyngd punkt så blir det svajigt. Titta på ultra4 bilarna dom ser jättehöga ut men dom har en låg buk så länkarmarna inte blir branta. Går att skriva hur mycket som helst om detta. Sök lite på nätet om hjulupphängning och läs på mycket innan bygget.
Lycka till
Lycka till
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm
MR Rubicon 2008
Willys46 Crawlern som går som en dröm
MR Rubicon 2008
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: hjulupphängning med mycket flex
Halloj John. Så "karetan" vrider sig av momentet genom drivlinan?? Finns ju lösningar på det också ... Men då får du skippa lite av Jeep-tänket ....
Vad jag menar är att du ska kika på MB G-Wagen-axlar ... De är nämligen motroterande ... Det innebär att främre axeln vrider åt vänster och den bakre åt höger. Resultatet blir ett "nolläge" i chassivridningen och bilen ligger rakt vid gaspådrag.
I vanliga fall vill ju chassit vrida sig åt ett håll när det får moment genom drivlinan. Med G-Wagen-axlar slipper du detta. Ja, och du behöver naturligtvis även fördelningslådan från en G-Wagen. Annars kommer hjulen att rotera mot varandra när du lägger i 4x4-läget ...
Ja, det är lösningen, trots dina fina axlar du har nu.
Vad jag menar är att du ska kika på MB G-Wagen-axlar ... De är nämligen motroterande ... Det innebär att främre axeln vrider åt vänster och den bakre åt höger. Resultatet blir ett "nolläge" i chassivridningen och bilen ligger rakt vid gaspådrag.
I vanliga fall vill ju chassit vrida sig åt ett håll när det får moment genom drivlinan. Med G-Wagen-axlar slipper du detta. Ja, och du behöver naturligtvis även fördelningslådan från en G-Wagen. Annars kommer hjulen att rotera mot varandra när du lägger i 4x4-läget ...
Ja, det är lösningen, trots dina fina axlar du har nu.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: hjulupphängning med mycket flex
Hej Micke
Ja visst finns det lösningar på det, det har vi nog pratat om tidigare. Men det kommer inte att hända att jag bygger om därför. Jag håller fast vid Jeep tänket
Jag är supernöjd med konceptet, långa bärarmar och Airshocks. Det flyter på som tusan i skogen och det är ju där den hör hemma. Det har hänt några gånger att man upplever obehag, och det är när man måste skråköra upp en lång brant backe av någon anledning. Förmodligen oroar man sig i onödan.
//John
Ja visst finns det lösningar på det, det har vi nog pratat om tidigare. Men det kommer inte att hända att jag bygger om därför. Jag håller fast vid Jeep tänket
Jag är supernöjd med konceptet, långa bärarmar och Airshocks. Det flyter på som tusan i skogen och det är ju där den hör hemma. Det har hänt några gånger att man upplever obehag, och det är när man måste skråköra upp en lång brant backe av någon anledning. Förmodligen oroar man sig i onödan.
//John