Grövre däck, Besiktning.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TomasEhrs
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån okt 06, 2014 17:43
Ort: Svärdsjö

Grövre däck, Besiktning.

Inlägg av TomasEhrs » sön okt 23, 2016 4:42

Hur ser det ut med besiktning och utstickande däck. Hur mkt får det sticka ut utan att skärmen täcker?
Har Discovery SST 265/75-16 på nu. L200-02 utan skärmbreddare och det sticker ut så pass att leran lägger sig efter hela sidan på bilen..
______________________
-Mitsubishi L200-02 -

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Grövre däck, Besiktning.

Inlägg av Mathias T » sön okt 23, 2016 8:12

Slitbanan ska vara täckt har jsg för mig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Grövre däck, Besiktning.

Inlägg av Danne » sön okt 23, 2016 11:32

Tror också att det är så att mönstret måste täckas men vet att vissa fått igenom dom även med utstickande mönster så det är väll ett lotteri i vanlig ordning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Grövre däck, Besiktning.

Inlägg av Iznogoud » sön okt 23, 2016 12:16

Rent tekniskt är det väl så att slitbanan, mönstret skall vara innanför skärmkanten, något som enkelt löses med gummiduk längs skärmkanten vid utstickande hjul.

Men så är det väl också att de flesta besiktningstekniker inte är dummare än att de begriper att ett renodlat offroadfordon med grovahjul, winsch mm knappast brukas som vardagsbil till och från jobbet, dagis, affären mm, och därmed ser mellan fingrarna på ickefrågor som däckutstick egentligen är.

Besiktar man dessutom på hemmaplan där tekniken mest troligt ser fordonet i trafiken mellan lotteritillfällerna, så vet denne ju ändå hur fordonet normalt brukar se ut.

Och även om man byter hjul inför och efter besiktning, så löper man väl ändå risken att stoppas av polisen och få ombesiktning lik förb...
Men det är väl rätt långsökt om man i övrigt uppför sig i trafiken, under alla de År jag hade valp-willysen med 38.5" hjul med kraftigt utstick, ifrågasattes endast ( med oerhört surt tonläge hos polisen ) varför jag körde med p-ljus istället för halvljus dagtid under en cruising. I övrigt aldrig ett ord om hjulen trots att även en halvblind kunde se utsticket. Inte ens LTG killarna ifrågasatte hjulen, utan nöjde sig med att KK, vikter, bes, mm var i ordning. Sedan frågade de om det var kul med offroad och struntade helt i jeepen trots en stor winsch i fronten som inte nämndes i reg,papprerna.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

TomasEhrs
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån okt 06, 2014 17:43
Ort: Svärdsjö

Re: Grövre däck, Besiktning.

Inlägg av TomasEhrs » tis okt 25, 2016 18:31

Tack för svar. Får bli bes i december då så hänger jag på dubbdäcken istället.
Finns väl alltid någon nisse annars som kommer på att man kan fastna i däcken annars.
______________________
-Mitsubishi L200-02 -

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Grövre däck, Besiktning.

Inlägg av Asfalsts indianen » fre nov 04, 2016 12:28

Jag kör 31x10,5" på min Pajero och det har gått genom besiktningen de senaste tre gångerna. (Alla gånger under mitt ägareskap.) Det är precis så att mönstret täcks av skärmarna, medans däcksidan är utanför.
På bilden är hjulet utfjädrat.
Bild
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Skriv svar